tom Cognac Startet 20.September.2019 Del på Facebook Startet 20.September.2019 Hei. På båten jeg kjøpte nylig (Flipper 640 HT) sitter det en Mercury 2-takts 90 hester fra 1994. Se vedlagt bilde. I dag fikk jeg høstkonservert motoren (svoger er båt/bilmekaniker), motoren startet og gikk fint, men fra "opp" posisjon gikk det greit å få motoren ned, men da vi skulle løfte den opp igjen streika hydraulikken på tilten. Hydraulikkmotoren får strøm (målt hele veien) så svoger antar at det er et gir el-lign. på hydraulikkmotoren som har tatt kvelden. Noen som har tips her? Videre lurer jeg på om det er noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en hydraulikkmotor (billig) til Mercury påhengsmotorer? Takker for all hjelp Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
bellen Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Er det lyd i tiltpumpen? Jeg tror jeg har en motor liggende en plass Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 Det er lyd når motoren blir kjørt ned, når vi forsøker opp klikker det bare - i et rele sier svoger Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
ivar Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 (redigert) Da kan det også være releet som klikker (hehe) - det er egentlig flere releer sammen , som snur + og - til tiltmotoren alt etter som det skal opp eller ned deler kan man feks få herfra: https://www.ravnsgarage.no/ Redigert 20.September.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Kan muligens også være børstene på elmotoren, motoren er da død når det blir satt på spenning, men kan virke igjen med et forsiktig "teknisk" slag på elmotoren, f.eks med håndtaket til et skrujern. Hvis dette fungerer, demonterer man elmotor, og gjør rein børster og kommutator, evt bytter børster. Billig og enkel sjekk, før man evt bestiler nytt. Ganske dyre til yamaha ihvertfall disse.... Jeg bestilte ny uoriginal fra boatparts.no , det var halv pris i forhold til original. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Hvis du prøver å bytte om på de to releene for opp og ned kan du enkelt finne ut om det er releet som er ødelagt. Finner du ikke releene ligger det flere youtubeklipp om dette på nett. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 (redigert) Ta et par startkabler og sett rett på kablene til tiltmotoren fra batteriet. Google deg frem til polariteten for å få motoren opp. Hvis den virker da, er det noe før motoren som må byttes, relee, kabel, trykknapp eller lignende. Redigert 20.September.2019 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 21.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2019 (redigert) Takker for alle svar med gode råd og tips Jeg ringte forrige eier (vi snakker veldig bra sammen ) og fortalte om problemet. Han kunne fortelle at tiltemekanismen var til full overhaling for noen år siden - så den burde være ok. Derimot var han usikker på om batteriet var ok. Båten har ligget på land i ca. 1 år (jeg kjøpte den for ca. 1. måned siden), og forbruksbatteriet har fått slett behandling siden båten sist var på sjøen. Han lurte derfor på om ikke det er på tide å bytte batteriet. Det er gjort nå i e.middag (Biltema rett før stengetid ), det er satt til full lading - så nå krysser jeg fingre. Tester det ut i morgen, skal likevel dekke til båten med opplagspressening i morgen. Redigert 21.September.2019 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
paxo Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Beste rådet å bytte om på releene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Brian Storm skrev 53 minutter siden: forbruksbatteriet har fått slett behandling siden båten sist var på sjøen. Han lurte derfor på om ikke det er på tide å bytte batteriet Eget batteri for forbruk? Tilten går vanligvis på startbatteriet, så om det er strøm nok til starteren så skal det være strøm til tilten også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 21.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2019 ivar, du skriver: "Eget batteri for forbruk? " Det er nok jeg som har "driti på draget" skal selvfølgelig være startbatteriet - og det er det som er kjøpt inn og satt til lading (var ca. 70% oppladet sa de på Biltema), setter det i båten i mårra og tester tilten da , men takk for "irettesettelsen" Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 22.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2019 Fungerte dårlig å bytte til nytt startbatteri, snakket med en nabo som mente at det nok er et relé som har røket, noen som vet hvor releene til tiltmotoren på en -94-modell Mercyry 2-takts 90 hester sitter? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mort1 Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Du skriver i startinlegget ditt at elmotoren får strøm hele veien ned. Hvis dette stemmer, er vel releene ok? Link til 93'mod, 94 modellen har rundere motordeksel, og det det er helt, ikke delt som ditt...... https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1993/1090412nd Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 22.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2019 (redigert) Svart 56 minutter siden Mort1 Du skriver i startinlegget ditt at elmotoren får strøm hele veien ned. Hvis dette stemmer, er vel releene ok? Link til 93'mod, 94 modellen har rundere motordeksel, og det det er helt, ikke delt som ditt...... Jeg kjøpte båten ink. motor for ca. 1. måned siden. Selger opplyste da at dette er en 1994 model Mercury 90 hk. 3 sylindret påhengsmotor. Mer enn det vet jeg ikke - jeg stoler på selger . Min svoger er bil/båtmekaniker og det er han som utførte målingene. Han fortalte meg at det er strøm hele veien. Om det er releet som har gått eller ikke aner jeg ikke noe om. Ut ifra manualen som fulgte med tolker jeg det dithen at dette er en 94 model (se vedlagt bilde av forsiden på manualen) Jeg kan ikke noe om motorer, - derfor spør jeg her hvor det finnes så mye kunnskap. Linken du viste til fortalt meg ingen ting - må jeg logge inn etc...........................??? Har også fått tips av naboen i dag om et firma i Sverige som selger varer billigere enn i Norge. https://www.marineparts.se/ Redigert 22.September.2019 av Brian Storm glemte tilleggsopplysning (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mort1 Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Her er et bilde av 90 hk mercury slik designen ble når det kom ny modell i 1994. Det kan godt hende at din ble solgt ny i 1994, og dermed blir kalt 94' modell. Betyr lite, men kan være greit å vite i forhold til delebestilling. Når jeg åpner linken i forrige svar, får jeg opp overskrift til de forskjellige delene. Trykk på f.eks powertrim components, og du får opp sprengskisse av powertrimsystemet, der er et rele som har posisjon 29, se om du finner noe lignende på din motor. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 (redigert) OK Takker for bilde Du har nok rett tenker jeg, det høres veldig sannsynlig ut det du skriver mth motorens alder. Jeg skal forsøke meg på nytt med linken du sendte og se om jeg forstår mer Takker igjen Forsøkte på linken - og NÅ forsto jeg , dette skal bli fint å vise svoger (som også sjekker ut på sitt område ) Redigert 23.September.2019 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Bergsholmen Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Releet kan godt være defekt selv om man måler strøm (Volt) med multimeter.. Men at det ikke ’bærer’ Ampæren som trengs for at motoren skal gå rundt.. Så eg støtter dei over som har anbefalt å sjekke disse.. Kan kryssbyttes eller jumpes med ein kabel for å sjekke om dei virker. Har selv hatt ein motor der ‘ned releet’ streika periodevis.. Kryssbytta dei den gang slik at eg alltid fikk motor ned uansett, frem til eg fikk nytt relé (gikk ikke å ta av motordeksel med motor oppe) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
tom Cognac Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 Takker for svar Bergsholmen, vi forsøker nok det Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.