Gunga Din
Geir Kåre S skrev for 9 timer siden:.......Hydraulisk rodkick.
Jeg skjønner ikke helt hvordan de skjøter storseilet. Det kan vel ikke gå ned i cockpiten, da må doghouset komme i veien når en seiler medvind. Kanskje skjøtet går til toppen av doghouset, men da burde en vel se det....?
----
Men jeg sliter litt med å forstå hvordan man kan seile båten aktivt... fra "der bak". Ingen plass å sitte samtidig som man kan se fobi doghouset. Men det er kanskje ikke hensikten. Kanskje man skal heise seil og gå inn i varmen å sitte? Måtte nok hatt meg en seiltur for å se om det kan fungere.
hydraulisk rodkick tror jeg ikke det er........snarare en gasfjær...eller mekanisk fjær, tykker man ser en konvensjonell kick under
avstand mellom doghousetak og bom virker for litet for plass til løygang og blokker,
en løygang på cockpittak krever en ganske stabil konstruksjon for å klare lasten, spes ved en ufrivillig ´flengjib
(På min har jeg doble 50mm syrefaste rør som er sveiset sammen parallellt med løygangskinne emellom, denne minitargan ligger straks akter doghouset!)
vet ikke, men tipper att han har ett løstagbart skjøt som går ned i cockpit.......derfor den sorte plastlisten for att skjøtet ikke skall gnage på slør/lens
Steihy skrev for 11 timer siden:Kan den som har designet påbygget ha vært mest motorbåtmann.........
Men, enig i at det kan bli bra med mye innsats og innskudd.......
......
panoramavinduene tyder på dette.
en annen sak, de fleste doghouse på seilbåter er ett reint påbygg på seilbåten......det gjør ikke noe for sikkerheten av båten, om doghouset blir spylt bort av en stor sjø! I dette fallet om ett ‘panorama-vindue’ svikter, så begynner det fylle båten.......
tror det skall mye mye innsats til for att få dette bra igjen.
jeg skulle styrt unna......og søkt etter en OE 32, der har mange doghouse, skulle ikke forundre meg om det ikke også finnes litt former dersom man finner en OE uten !
.......................
Både Allegro 27 og 33 blev bygget som motorseiler......med litt annet overbygg, bla akterruff....da heter de Adagio 27 eller 33
her er 33
http://www.allegro27.nu/Teknik/adagio/Teknad33.html