Jump to content

Batteri koblet ifra, men voltmeter viser fortsatt full spenning..?

R.O

Recommended Posts

Takket være en masse gode innspill her inne er nå service tatt selv og motor konservert. Men ser at det har blitt mange spm hvis det var poenget ditt?.  

Ang spenningsmåler så løste det seg ved at batterien ble koblet på igjen, tror ting ble skrud av i litt feil rekkefølge. 

Hvorfor den er lasket slik den er vet jeg ikke, men det er originalt opplegg fra Marex, så det blir en mail til dem. Strømmen Har forøvrig fungert utmerket, så strengt tatt trenger jeg bare å koble tilbake på samme måte, men liker å vite hvorfor ting er som de er...

Hvis det er metall bøyler jeg ser på bildet, så anbefaler jeg deg å isolere disse festebøylene med feks. krympeplast. Veldig kjedelig å kortslutte batteriene når man sannsynligvis er mindre enn en armlengde unna. Elektrotape gjør også jobben selv om det ikke er så pent. 

https://www.elektroimportoren.no/krympeslange-tredux-ma47-30-8mm-sort-med-lim-1m/1808672/Product.html?Event=showwindow

Seilars skrev for 10 timer siden:

Hvis det er metall bøyler jeg ser på bildet, så anbefaler jeg deg å isolere disse festebøylene med feks. krympeplast. Veldig kjedelig å kortslutte batteriene når man sannsynligvis er mindre enn en armlengde unna. Elektrotape gjør også jobben selv om det ikke er så pent. 

https://www.elektroimportoren.no/krympeslange-tredux-ma47-30-8mm-sort-med-lim-1m/1808672/Product.html?Event=showwindow

Arne2 skrev for 4 timer siden:

Ja, de metallbøylene (hvis det er metall) ser forholdvis farlige ut. Herr ligger det ann til en kraftig kortsluning.

Det er metall bøyler ja. Det ser nok verre ut på bilde, de her OK avstand, og festet godt, men jeg legger på litt isolasjon uansett...

R.O skrev 11 minutter siden:

Det er metall bøyler ja. Det ser nok verre ut på bilde, de her OK avstand, og festet godt, men jeg legger på litt isolasjon uansett...

Pent metall arbeid, ikke alle som er like flinke til å sikre batteriene og ha det så ryddig rundt dem.  Med litt isolasjon blir dette veldig bra. Det var en liten avsporing, men jeg har sett ett batteri eksplodere inni ei bilcross boble, og det ble mye syresøl. Eieren ble litt for ivrig med uisolert verktøy. Når jeg jobber med batterier så isolerer jeg derfor alltid verktøyet med elektrotape, og sørger for at alt i nærheten er isolert. 

Seilars skrev 29 minutter siden:

Pent metall arbeid, ikke alle som er like flinke til å sikre batteriene og ha det så ryddig rundt dem.  Med litt isolasjon blir dette veldig bra. Det var en liten avsporing, men jeg har sett ett batteri eksplodere inni ei bilcross boble, og det ble mye syresøl. Eieren ble litt for ivrig med uisolert verktøy. Når jeg jobber med batterier så isolerer jeg derfor alltid verktøyet med elektrotape, og sørger for at alt i nærheten er isolert. 

Av fare for kortslutning, så skal alltid minus kobles fra først. Da kan du la verktøy gå fra minus til gods, uten fare for farlige gnister. Når pluss kobles fra, kan du også la verktøy gå til gods, uten fare for kortslutning. Motsatt rekkefølge ved montering. 

Gjøres det i denne rekkefølge så er det ingen behov å surre tape rundt verktøy. 

Men absolutt enig at den ferstebraketten må isoleres. Stor fare der. Håper ikke det kom fra verftet slik. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Men absolutt enig at den ferstebraketten må isoleres. Stor fare der.

Hvis denne festebraketten skal utgjøre en fare, må enten den, eller batteriet komme ut av posisjon. Da er det duket for helt andre farer enn det en bit krympeplast kan avverge.

Mange synes å sverge til krympeplast i "enhver" sammenheng, men man bør ha i bakhodet at denne plasten vanligvis yter svært liten motstand mot mekanisk slitasje. Som i dette tilfellet: hvis kabelskoen begynner å gnage mot braketten, vil en krympeplast være penetrert i løpet av sekunder.

Sørg heller for at alt sitter som det skal; men det er sikkert gjort allerede :smiley:

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Av fare for kortslutning, så skal alltid minus kobles fra først. Da kan du la verktøy gå fra minus til gods, uten fare for farlige gnister. Når pluss kobles fra, kan du også la verktøy gå til gods, uten fare for kortslutning. Motsatt rekkefølge ved montering. 

Gjøres det i denne rekkefølge så er det ingen behov å surre tape rundt verktøy. 

Det du beskriver er hvordan jobben skal gjøres, det jeg beskriver er hvordan man bør sikre seg med en ekstra barriere den dagen man glipper fastnøkkelen og den spretter som kula på ett flipperspill over batteripolene.  Jeg er klar over at 90% tenker at det sikkert går greit, men noen runder tape på fastnøkkelen er en lav pris for å unngå kortslutning den dagen den glipper. 

ozo skrev 23 minutter siden:

Mange synes å sverge til krympeplast i "enhver" sammenheng, men man bør ha i bakhodet at denne plasten vanligvis yter svært liten motstand mot mekanisk slitasje. Som i dette tilfellet: hvis kabelskoen begynner å gnage mot braketten, vil en krympeplast være penetrert i løpet av sekunder.

Nei, vi må skille mellom krympeplast  på rull og krympeplasten jeg linket til.  Har man aldri krympet med slik plast, så bør man prøve forskjellen. Dette er både mekanisk og elektrisk beskyttelse. Den på rull er verdiløs til dette fomålet. 

Seilars skrev 57 minutter siden:

Har man aldri krympet med slik plast, så bør man prøve forskjellen.

Jeg ser de oppgir at den har "spesielt god mekanisk styrke". Men hvis denne uttalelsen skal gi mening, må man se på hvilket bruksområde den er tiltenkt. Dette er altså ikke et gulvbelegg, og i denne sammenhengen må man minimum opp i den kategorien for å gi en beskyttelse av betydning. Det er stor forskjell på at man glipper noe under montering, og at et løst batteri ligger og gnager i timevis i grov sjø. Og selv med en armert gummislange måtte man jevnlig ha inspisert denne, for å se hvor mye som var igjen av stoffet. Underforstått: om man dropper inspeksjonen, betyr det at man stoler på innfestingen, og da er ethvert isolasjonsbelegg overflødig.

Krympestrømper er meget bra til sitt bruk, men i denne sammenhengen vil det i praksis kun gi en visuell effekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...