Krimart Startet 20.September.2019 Link til dette innlegget Startet 20.September.2019 Gleder meg til Vendee Globe 2020... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Dette er kult. Foiling kommer fortere enn jeg håpet på. Veldig spent på hva som skjer i mindre klasser om noen år. Denne båten er for dyr å leke med. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Det er jo allerede foiler på Beneteau Figaro 3 og diverse joller som Moth etc. De coole med IMOCA60 - båtene for Vendee Globe er at de er bygget for aleneseilas jordenrundt, som innebærer ukesvis i Sørishavet. En ting er foil på flatt vann, hva med 10 m. bølger i 30 knop.... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Figaro 3 løfter ikke skroget, den er mer for å redusere kjølvekt. Hugo tar dette ett langt steg videre i forhold til Figaro Her løftes hele skroget. Spesielt i sydishavet må det være spesielt å folie. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Minitransat med mini650 starter i morgen. Der er også et par båter med folis ala Hugo Boss. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 De første bildene på Defiant, nye Americas Cup båten, kom i uken som gikk Man snakker om farter på 50-60knop Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Det er også sluppet bilder av "Ineos", det engelske bidraget til AC.. Skipper er den gamle olympieren Ben Ainslie. De snakker også om 60 knop. En gamechanger egentlig. Det går så fort på kryss at de nesten seiler rett mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 pacuare skrev for 15 timer siden: ........ Veldig spent på hva som skjer i mindre klasser om noen år.. Mothen har ju funnits i flere år......en eksperiment klasse Jeg blev imponert over vad skipsbyggerne på Chalmers fikk til, med en litt modifisert Optimistjolle og originalrigg jeg såg båten på messen 2018.......der satt det en liten ’flottør’ framfor centerbordet, som reglerer høyden nå ser jeg att de modifisert løsning og hengt flottøren akter om foilen og att det er en standard optimist. siste båten vises. Her er første båten, den jeg såg på messen, her syns flottøren som satt i føren på båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Er det noen som kjenner til hydrodynamikken rundt foilene til Hugo Boss...... den her buede formen, som jeg ser det, burde øke det rettende momentet, ju mer båten krenger. trykk-kraften som løfter båten flyttes lenger ut.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 pacuare skrev for 16 timer siden: Veldig spent på hva som skjer i mindre klasser om noen år. Du behøver ikke vente noen år. WASZP begynner å bli en stor klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Men dette er avsporing. Det er offshore racing Vendee Globe dreier seg om. Alex har hatt Keel walk, Mast walk and Sky walk på sine tre tidligere pre-race reklamestunt. Lurer på hva de finner på denne gang? https://www.boatinternational.com/luxury-yacht-life/lifestyle/watch-alex-thomsons-greatest-stunts--27585 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Krimart skrev 41 minutter siden: Men dette er avsporing. Ja og nei. Dette er en debatt vi har hatt i lengre tid. Om foiler. Og elbåter. Og cruising i høy hastighet. Museumsvokterne har sagt at elbåter på foiler ikke går. Selv om det foiles over hele verden. Ute på seilsenteret her foiler kidsa så vassføyka står. Her ser vi seilbåter som går over 50 knop. De seiler fra RIB følgebåtene. Utviklingen går voldsomt fort. Nå er det kun kort tid før vi får en cruising båt på foiler. Og så kan vi diskutere Vendee Globe. Ser ut som om det blir bare foiler i år. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Jeg synes det klart mest spennende med den nye Boss båten er foilingen, Vinneren av Vendee globe er den båten som klarer å utnytte foilene best uten å havarere. Må innrømme at jeg ikke følger veldig mye med, men jeg var overrasket når jeg så at en båt som er beregnet på mye bølger klarer å komme helt ut av vannet. Hadde vært ufattelig gøy å jobbet med folier. Og det som er fantastisk med denne utviklingen er at det kommer andre båter til gode om noen (ti)år. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Enig i at foilene er spennende, men det må være stor forskjell på å foile på tilnærmet flatt vann og å gjøre det i kuling i Sørishavet. Designet er uansett et kompromiss. Både IMOCA 60 og Mini 650-båtene er styrt av klassereglene; Mini har maks bredde, IMOCA maks en finne. Opprinnelig var denne finnen man åpnet opp for fordi man begynte med svingekjøl, man måtte ha et senterbord for å minimere avdrift når kjølen bare er motvekt. Men så har de blitt til foiler i løpet av 2016. Det vil nok være båter som deltar uten foiler i år også, men de har vel ingen ambisjoner om å vinne. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 https://www.searchmagazine.se/artiklar/intervju-med-tanguy-bouroullec-skeppare-på-cerfrance-the-pogo-foiler_12834.htm kan ikke sove eller gå på auto.......da han flyger .........inte enn !? Men det kommer sikkert Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Gunga Din skrev for 1 time siden: kan ikke sove eller gå på auto jeg hadde vel sovet dårlig med seilbåten susende i 35 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Jeg med...... men den som løser problemet....får en bra fordel...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Gunga Din skrev On 21.9.2019 at 14.46: Er det noen som kjenner til hydrodynamikken rundt foilene til Hugo Boss...... den her buede formen, som jeg ser det, burde øke det rettende momentet, ju mer båten krenger. trykk-kraften som løfter båten flyttes lenger ut.... Ingen som har tanker rundt dette ? ser att Baltic utstyr en Megayacht med en sliding foil....... https://www.yachtingworld.com/supersail/baltic-142-foiling-superyacht-120809 The Baltic 142 may not be using the hydrofoils popularised by the America’s Cup, but her 29ft 6in long (9m) horizontal sliding foil employs the same principle of lift to reduce heel and boost speed. ........—Because the foil is able to generate a large proportion of the Baltic 142’s righting moment, displacement and hull volume can be reduced, although this has presented it own problems. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Gunga Din skrev for 1 time siden: men den som løser problemet....får en bra fordel...... Og akkurat det tror jeg kommer fort. Litt som DP folka gjør det. Sensorer. MRU, posisjonsensor, retningsensor og vindsensor. Sammen med en numerisk modell av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 ClubSwan 36 er vel det nærmeste en «vanlig» turbåt så langt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 (redigert) Mulligan skrev 1 time siden: Sensorer. MRU, posisjonsensor, retningsensor og vindsensor. Sammen med en numerisk modell av båten. Ja...elektronikk mest sannsynlig... denne intervjuet av Grant Dalton er ganske intressant han sier noe om trim-tabs på foilene.....lik ett fly... også om farter over 50 knop og att vannet koker/kavitasjon rundt foilene .........super-kaviterande-foiler https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/grant-dalton-explains-foiling-monohull-works-after-team-nz-s-boat-launched-in-auckland?auto=6083856819001 På en av følgebåtarna sitter 4*400hk.......det er vel for å kunne holde jevn fart med seilbåten Redigert 23.September.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 (redigert) Lite ´inside information’ om Hugo Boss Redigert 25.September.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 (redigert) UPPDATERING: Hugo Boss har tappat kölen https://www.hamnen.se/artiklar/just-nu-hugo-boss-kol-hanger-lost/ Redigert 5.November.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 7.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Har hatt mye uflaks den mannen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.