Jump to content

Hugo Boss/Alex Tompson's nye Imoca 60

Krimart

Recommended Posts

pacuare skrev for 15 timer siden:

........ Veldig spent på hva som skjer i mindre klasser om noen år..

Mothen har ju funnits i flere år......en eksperiment klasse

Jeg blev imponert over vad skipsbyggerne på Chalmers fikk til, med en litt modifisert Optimistjolle og originalrigg

jeg såg båten på messen 2018.......der satt det en liten ’flottør’ framfor centerbordet, som reglerer høyden

nå ser jeg att de modifisert løsning og hengt flottøren akter om foilen og att det er en standard optimist.

siste båten vises.

Her er første båten, den jeg såg på messen, her syns flottøren som satt i føren på båten

S/Y Gunga Din

Krimart skrev 41 minutter siden:

Men dette er avsporing. 

Ja og nei. Dette er en debatt vi har hatt i lengre tid.

Om foiler. Og elbåter. Og cruising i høy hastighet.

Museumsvokterne har sagt at elbåter på foiler ikke går. Selv om det foiles over hele verden.

Ute på seilsenteret her foiler kidsa så vassføyka står.

Her ser vi seilbåter som går over 50 knop. De seiler fra RIB følgebåtene. Utviklingen går voldsomt fort.

Nå er det kun kort tid før vi får en cruising båt på foiler.

Og så kan vi diskutere Vendee Globe. Ser ut som om det blir bare foiler i år.

Jeg synes det klart mest spennende med den nye Boss båten er foilingen, Vinneren av Vendee globe er den båten som klarer å utnytte foilene best uten å havarere. Må innrømme at jeg ikke følger veldig mye med, men jeg var overrasket når jeg så at en båt som er beregnet på mye bølger klarer å komme helt ut av vannet. Hadde vært ufattelig gøy å jobbet med folier. Og det som er fantastisk med denne utviklingen er at det kommer andre båter til gode om noen (ti)år. 

Enig i at foilene er spennende, men det må være stor forskjell på å foile på tilnærmet flatt vann og å gjøre det i kuling i Sørishavet. Designet er uansett et kompromiss. Både IMOCA 60 og Mini 650-båtene er styrt av klassereglene; Mini har maks bredde, IMOCA maks en finne.  Opprinnelig var denne finnen man åpnet opp for fordi man begynte med svingekjøl, man måtte ha et senterbord for å minimere avdrift når kjølen bare er motvekt. Men så har de blitt til foiler i løpet av 2016. Det vil nok være båter som deltar uten foiler i år også, men de har vel ingen ambisjoner om å vinne. 

Gunga Din skrev On 21.9.2019 at 14.46:

Er det noen som kjenner til hydrodynamikken rundt foilene til Hugo Boss......

den her buede formen, som jeg ser det, burde øke det rettende momentet, ju mer båten krenger.

trykk-kraften som løfter båten flyttes lenger ut....

Ingen som har tanker rundt dette ?

ser att Baltic utstyr en Megayacht med en sliding foil.......

https://www.yachtingworld.com/supersail/baltic-142-foiling-superyacht-120809

The Baltic 142 may not be using the hydrofoils popularised by the America’s Cup, but her 29ft 6in long (9m) horizontal sliding foil employs the same principle of lift to reduce heel and boost speed.

........—Because the foil is able to generate a large proportion of the Baltic 142’s righting moment, displacement and hull volume can be reduced, although this has presented it own problems.

S/Y Gunga Din

Mulligan skrev 1 time siden:

Sensorer. MRU, posisjonsensor, retningsensor og vindsensor. Sammen med en numerisk modell av båten.

Ja...elektronikk mest sannsynlig...

denne intervjuet av Grant Dalton er ganske intressant

han sier noe om trim-tabs på foilene.....lik ett fly...

også om farter over 50 knop og att vannet koker/kavitasjon rundt foilene .........super-kaviterande-foiler

https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/grant-dalton-explains-foiling-monohull-works-after-team-nz-s-boat-launched-in-auckland?auto=6083856819001

På en av følgebåtarna sitter 4*400hk.......det er vel for å kunne holde jevn fart med seilbåten :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...