Stefanesai Startet 20.September.2019 Link til dette innlegget Startet 20.September.2019 Mens jeg sparer til drømmebåten, ser jeg på alternativene for midlertidige løsninger! Noen som kan komme med innspill til disse to alternativene som ligger på Finn? https://www.finn.no/151338920 https://www.finn.no/150345341 betraktninger mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Det kommer vel litt ann på hva som er den tiltenkte bruk. Ingen av de to er vel noe særlig engnet til langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Enig med Arne2 Om du vil ha innspill må du røpe litt av hvordan du skal bruke båten (antall personer som skal være ombord,langtur eller dagstur, budsjett for oppgradering, etc) Og ikke minst hva er det som er viktig for deg i din ideelle båt? Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Bergen skrev for 17 timer siden: Enig med Arne2 Om du vil ha innspill må du røpe litt av hvordan du skal bruke båten (antall personer som skal være ombord,langtur eller dagstur, budsjett for oppgradering, etc) Og ikke minst hva er det som er viktig for deg i din ideelle båt? For å begynne på begynnelsen (evt slutten): min (vår) drømmebåt er Nauticat 44. Alternativt Nauticat 38. Også f.eks 43 (mere seilbåt) kan være aktuelt. Sparer som en helt men dette er jo båter som vil koste sannsynligvis 600000-rundt millionen for et bra men ca 35 år gammelt eksemplar. Så dermed ligger «drømmebåten» et stykke fram i tid. Båten skal brukes til «hytte på sjøen» for en familie på 5 pluss 60 kilo hund. Ønsker en båt man kan «vokse inn i» og som nå kan brukes til dags/helgeturer, men etterhvert kan ta oss med på lengre turer. Om man holder koken lenge nok skal ikke båten begrense om man havner på Svalbard, Danmark, middelhavet, Karibien eller enda lengre unna. Er klar over Nauticats B- klassifisering pga sidedørene på motorseilerne, men det er vel og en gjengs oppfatning at de (bortsett fra akkurat de dørene) er bygd langt mer solid og sjøsterke enn mange A-klassifiserte båter. Mange har reist verden rundt. Så kom da tanken på om man skulle finne seg en «lignende» båt for å ha i mellomtiden, eller om man skulle gå «all in» i sparemodus og prøve å realisere drømmebåten i løpet av et år eller to. Må nok låne penger og, men hadde nå tenkt å spare mest mulig før kjøp for en gangs skyld. Så dukket altså de to båtene i innlegget opp. Ene rett i nærheten. OM det skulle bli noe sånt, så er planen å kun holde ved like. Fikse ting som kan fikses ser jeg ikke mørkt på. Men vil bevisst unngå å gå bananas med dyre oppgraderinger, de sparer jeg om mulig til den «rette» skuta er på plass. Kriteriene våre mtp båt, både drømmebåten og evt midlertidige alternativer, er: -Seil! Har motorbåt i dag, er i konverteringsmodus. Trenger ikke å ha regattakvaliteter, behagelig tur i all slags vær teller mer enn fart. Mot vinden bruker jo de aller fleste motor uansett. -fullverdig innvendig og utvendig styreposisjon. De fine dagene er helt topp, men vi har jaggu nok av de kjipe dagene og. Vi ønsker å kunne bruke båten nesten hele året. -god dekksplass og skikkelige rekker, pga barn og stor hund. Her faller de fleste reine seilbåter igjennom. Må ha høvelig trygg og brukbar plass også utenfor cockpit. -romslig og fin akterkabin Med våre ønsker havner vi litt utfor «mainstream-seilbåten» som det finnes hundrevis av på Finn. Men utelukker jo ingenting, så forslag mottas med takk?? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Da ble bildet litt klarere. Motivaen har jo nyere motor og om du har mulighet til å få ordnet det elektriske anlegget uten å blakke deg, samt kjøpe litt bedre seil ( som kan kjøpes brukt) så burde denne være mulig å få solgt igjen. Lang hentetur lager kanskje og litt problemer her. Jeg er litt mere skeptisk til den andre. Leyland motoren er vel rimelig gammel etterhvert og hvordan er det med deletilgang her? Jeg tror dette er en båt som er vanskelig å få solgt og da kan den fort bli ett problem for å realisere drømmen om Nauticat. Det er heller ikke så mange Nauticat i markedet, og det er jo dumt om du ikke kan realisere en som dukker opp fordi du sliter med å få solgt en gammel ukurant båt. Min oppfatning er at kostnaden med å drifte disse båtene vil gå ut over din sparing til Nauticat. Selv om du ikke oppgraderer er det alltid små prosjekt og påkrevde reparasjoner som koster tid og penger. På den annen side, hva er det du får i en Nauticat som du ikke får med stålbåten fra Motiva? Det kan jo hende at du finner at denne dekker familiens behov og da trenger du ikke låne ekstra penger og kan heller oppgradere den du har. Er du helt bestemt på å få en Nauticat, og dette er oppnåelig om ett år eller to ville jeg ha ventet. Om du velger å kjøpe en ‘ventebåt’ ville jeg kjøpt noe veldig kurant slik at den kan enkelt selges når drømmebåten dukker opp. PS det ligger en 44 fots Hartley på Dønna som også kan vurderes om du velger å kjøpe båt nå. Denne har i alle fall størrelsen til drømmebåten din, og virker å være i brukbar stand. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Takk for et godt og utfyllende svar! Det kan godt tenkes at Motiva kan være et godt alternativ. Har sett et par utvendig men finner lite ellers på nett. Er vel et lite og relativt ukjent merke for mange. Er ikke sånn sett HELT låst på Nauticat, men har liksom landet på disse etterhvert som man sjekker ut alternativene. Har også brukt sommeren litt aktivt, vært på besøk i flere modeller, 33, 36,38 og 44. Og ikke minst snakket med eiere, og veldig mange har jo hatt båtene i en mannsalder. Den følelsen når man går ombord i ei gammel og velbrukt dame, og ting er solid, knirkefritt, gode løsninger og tydelig bygget for å vare, skal man høre på. Magefølelse og hjertebank som sier «ja! Dette var bra, dette har jeg ikke lyst å dra ifra» har jeg hatt under flere av besøkene. Og da hjelper det ikke med eiere som forteller alle sine historier og etter 10-15-20 år på ingen måte ønsker å selge. Parret med våre ønsker så er det litt begrenset å velge i. Og selvfølgelig er heller ikke Nauticat uten sine lyter, båter er kompromiss. Om vi får realisert den virkelige drømmen i løpet av et par år er jeg slett ikke sikker på, bortimot en mill for en båt er for meg MYE penger. Den båten vi har i dag er sikkert verdens mest praktiske 21-foter, men blir litt liten selv på dagsturer om alle skal være med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Motiva'ene ble produsert i Danmark. Mye på bestilling etter kundens ønske, fra tomme skrog til ferdig innrede båter. Stort sett utmerket kvalitet. Motiva'en linket til fremstår som forunderlig lavt priset. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Stefanesai skrev 27 minutter siden: . Magefølelse og hjertebank som sier «ja! Dette var bra, dette har jeg ikke lyst å dra ifra» har jeg hatt under flere av besøkene. Skjønner hva du mener her, men tviler vedlig på at du får en slik følese i Colvic båten! Motiva derimot, fortjener kanskje ett besøk? Stefanesai skrev 27 minutter siden: Om vi får realisert den virkelige drømmen i løpet av et par år er jeg slett ikke sikker på, bortimot en mill for en båt er for meg MYE penger. Står jo en 38 fot Nauticat i Drammen til kr 640k det er jo ganske mye mindre enn millionen, Om denne er like fin som den oppgis å være, så er det kanskje verd å ta en prat med banken om det går an å få til noe. Og om ikke, så er i alle fall drømmen litt nærmere med å spare 600 i stedet for en mill. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Bergen skrev for 1 time siden: Skjønner hva du mener her, men tviler vedlig på at du får en slik følese i Colvic båten! Motiva derimot, fortjener kanskje ett besøk? Litt «spot on», var jo å kikket på denne. Superhyggelige eiere som hadde hatt båten i 24 år. Båten var «grei», romslig og fin, men husker følelsen i bilen på tur hjem. Fin båt, men ingen Nauticat?. Hadde vært interessant å se på den Motivaen. Bergen skrev for 1 time siden: Står jo en 38 fot Nauticat i Drammen til kr 640k det er jo ganske mye mindre enn millionen, Om denne er like fin som den oppgis å være, så er det kanskje verd å ta en prat med banken om det går an å få til noe. Har sett denne. Eneste åpenbare greia med den, er at de som er fra slutten av 70-tallet og nyere, har dekkshus i glassfiber og ikke tre. De gamle treoverbyggene kan være en kilde til råte og lekkasjer, sies det fra Nauticat-miljøet. Men for all del, besøkte en på ettersommeren med «trehus», tett og fin uten noen problemer den. Hulda skrev for 2 timer siden: Motiva'ene ble produsert i Danmark. Mye på bestilling etter kundens ønske, fra tomme skrog til ferdig innrede båter. Stort sett utmerket kvalitet. Motiva'en linket til fremstår som forunderlig lavt priset. Jeg synes også den var «billig». Det er også få til salgs, så ikke enkelt å sammenligne. De jeg fant i utlandet var betydelig dyrere, dog både litt nyere og noe større de fleste. Skrogmessig er det vel ikke mye feller å gå i på en stålbåt, eller? Der har jo du kompetanse Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Motiva er en bra sjøbåt har testet den i mye dårlig vær. du har en "mine" i gummilistene der ruster det normalt mye og gummilister er ikke egnet i grov sjø. (min mening og erfaring) neste "mine" er innvendig enten er stålet sort og tørt eller så kondenser den innvendig og ruster. neste "mine" er rundt treverket i dørene ser ikke stort på bildene. Kjølen innvendig må sjekkes. har den litt badeplattform er innvendig i rørene en bombe hvis vann kommer inn i røra, den i København svettet på innsiden. Min Motiva hadde 1mm stål der i etter 10 år. min er fra 1977. lå i København en uke og var mye ombord i en Motiva 1989 og den er på land nu for å skifte ut en del m2 5mm stål. Som sagt en bra båt men sjekk grundig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Stefanesai skrev for 4 timer siden: Jeg synes også den var «billig». Det er også få til salgs, så ikke enkelt å sammenligne. De jeg fant i utlandet var betydelig dyrere, dog både litt nyere og noe større de fleste. Skrogmessig er det vel ikke mye feller å gå i på en stålbåt, eller? Der har jo du kompetanse Hulda. Vær klar over at @Roger jo og @BØstrøm er inhabile her :-) Men rustfeller er som Roger skriver, gummipakninger/stål/vann. Eller treverk/stål/vann. Det er ikke gode kombinasjoner. Også ankerbrønner og luker som kan samle vann må sjekkes nøye. Hvis båten har vært utstyrt med anoder, skal det veldig mye til at det er rust under vann. Kritisk punkt er fra 1 cm under vannlijen til 10 cm over vannlinjen. Det vi kaller plaskesonen. Innvendig er det lekkasjer som gir vanndammer. Enten lekkasjene kommer fra dekksluker, skjøter eller propell/roraksling. Hulda hadde rustangrep rundt to innsveisede rustfrie beslag på dekket. Lett og se, bare se etter bulker i malingen. Hakk til med en skrutrekker. Hvis rust, så spretter malingen av. Mye rust, så går trekkeren tvers gjennom. Egentlig, en stålbåt ruster ikke utvendig, den ruster innvendig fra. Her er tørr båt og riktig isolasjon et absolutt 'krav'. Når det gjelder generelt vedlikehold, våger jeg påstanden at jeg bruker mindre tid på pussing og sminking enn tilsvarende plastbåter. Hulda er på land et par uker hvert annet år. Resten av tiden ligger båten i sjøen. Tror skroget fikk seg et strøk maling for fem år siden. Etter dette absolutt ingenting. Dekk/overbygg bør få seg en runde med høytrykkspyler og såpe en gang i blant. Et par år siden forrige gang, det vises. Ikke pent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.