Jump to content

Kjøre motor varm før belastning


lurvetass

Recommended Posts

Hva er meningene om dette?

 

Vi kjører alltid på lav fart og maks 1200 rpm til driftstemp er oppnådd før vi kjører på og øker farten elker går opp i planefart.

Tenker at da er motoren god og varm og klar for å tåle belastning. Har VP D4, 300 hk sjøl. 

Men opplever stadig å bli forbikjørt av båter fra samme havn som umulig kan ha kjørt lenge nok til at motoren er gjennomvarm før de drar på.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg støtter din metode, men øker til ca 1700 rpm når motortemperaturen har passert 70 grader. Ellers tar det veldig lang tid å komme opp i 85 grader. Har VP D6-370. 

 

Har også observert det samme som deg, og er like forundret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kjører først opp til 1000 rpm, så opp til 1200 etter å ha nådd ca. 70 grader.

1 stk. D6/370 med drev som også trenger oppvarming av olja i gearhuset. Dette innebærer en omtrentlig oppvarmingsdistanse på 1 nautisk mil fra jeg slipper tampene til jeg kan dra på til marsjfart og det har jeg god tid til å utføre hver gang jeg bruker båten.

 

Når temperaturnåla beveger seg den siste lille etappen fra 81-82 grader opp til 85 grader går jeg opp til marsjfart og en motorbelastning på 2900-3000 rpm.

 

Merk at det fortsatt tar en del tid før smøroljetemperaturen har nådd normal driftstemperatur siden denne ligger vesentlig etter kjølevannstemperaturen, det ser man veldig godt på hvor mye mer smøroljetrykket synker i minuttene etter oppkjøring til marsjfart og på denne tida endres viskositeten seg dermed vesentlig på olja i retning mer lettflytende.

 

Og JA, det er mange som ikke forstår hva termisk utvidelse er og betydningen av å varme opp. Når det er sagt, jevn og rask oppvarming er bra.

Link to post
lurvetass skrev 24 minutter siden:

Forkortes levetiden på motorene?

Det kan tenkes, men kanskje vanskelig å sette fingeren på bare det etter x antal timers drift.

 

Jeg tenker litt på at en som har så lite peiling, eller "driter" i motoren mtp. oppvarming, gjør andre feil som også påvirker levetiden. F.eks det å la motorene kjøle seg ned før de stoppes.

Det er kanskje værre, særlig på turbomotorer, og spesielt turboer som ikke er vannkjølt.

 

 

Selv min lille 4 sylindrede TAMD30 får oppvarming og nedkjølings tid. Det gjør om ikke annet godt for meg?.

 

Privatbilen som er en liten turbobensin tass på 1,4 liter blir spesielt passet på mtp. å kjøle ned turboen før stopp.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 32 minutter siden:

 

Privatbilen som er en liten turbobensin tass på 1,4 liter blir spesielt passet på mtp. å kjøle ned turboen før stopp.

 

 

Stor motor i bilen du da, vi har 998 ccm og 3 sylindre på eccoboostmotoren i konebilen. Min lille Kia klarer seg med batteri og strøm så jammen bra vi har en skikkelig bamse i båten med 3,7 lt og både turbo og kompressor. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev for 4 timer siden:

Men opplever stadig å bli forbikjørt av båter fra samme havn som umulig kan ha kjørt lenge nok til at motoren er gjennomvarm før de drar på.

Det første jeg gjør når jeg kommer til båten er å starte den når jeg skal utpå.
Så er det av med kalesje og stue bort ting og tang som jeg har med meg noe som også kan bety en ekstra tur til bilen
Er ikke  litt betrengt engang med å dra den i plan etter 15 min men bruker nok ikke mer en halv effekt på motoren for å komme i plan.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Har en utfordring på fiskebåten min. Den er lettere overmotorisert, samme båten planer fint med 60 hk, jeg har 150 hk. Litt usikker på om hvor varm motor jeg egentlig trenger, da jeg ikke belaster den mye for å få den opp i plan. Nå lar jeg den gå god og varm før jeg tar den opp i plan. Men usikker på hvor nødvendig det er. Er vel bare 30% last for å få den i plan. 

 

Seilbåten er ikke like kritisk, der går en jo ikke over skrogfart så belastningen er liten uansett. Mer problem at motoren soter pga for lav belastning. Kan man kjøre 50% etter 5 minutter er det innenfor. 

Link to post
pipe skrev 48 minutter siden:

Det første jeg gjør når jeg kommer til båten er å starte den når jeg skal utpå.
Så er det av med kalesje og stue bort ting og tang som jeg har med meg noe som også kan bety en ekstra tur til bilen

 

Turbodödaren. Tilleggsbonus kan bli glasserte sylindervegger. Nå har ikke jeg turbo på båtmotoren. Dog noen dieselbiler med turbo. I garasjen starter jeg motoren, kjører ut, lukker porten og durer av gårde. På Hulda tar jeg landstrømmen, mesteparten av fortøyningene, starter motoren, hiver de siste to tauene og kjører.

 

 

Link to post

Når det gjelder nedkjøring mener jeg det for tamd 60c står i boka ar den bør gå 1 minutt på tomgang før den skrus av. Mulig det var 2 minutter - lenge siden jeg leste det.

 

Hadde før XC90 som hyttebil med den 5 sylindrede motoren. Til hytta var det avslutning med bratte8-900 høydemeter og rett inn på gårdsplassen. Lukta varm bil så det holdt av den - fikk gå noen minutter før den ble skrudd av den også.

Link to post

 Min båt er vel lettere undermotorisert, Fjord 21 Weekender med ca 130 hk vp Aqd40. Som regel stinn brakke med kjerring og unger og firbent venn. Alene skvetter den i plan med en helt annen entusiasme. 

 

Jeg fyrer i gang når jeg kommer, og lar den gå på ca 1000 rpm til jeg kommer meg avgårde. Holder meg under 12-1300 / skrogfart ca t

5 knop ut av havna, plukker inn fendere osv og da runder som regel tempen 70 grader i løpet av noen få minutter. Da øker jeg jeg på og da runder som regel tempen 80 før jeg er i plan. 1500-2500 er tungt i min båt. Når den først kommer ut av vannet går den lett og fint, ca 3000-3100 og 20-22 knop. Temp rundt 85 grader. 

Link to post
Chiefengineer skrev for 14 timer siden:

Kjører først opp til 1000 rpm, så opp til 1200 etter å ha nådd ca. 70 grader.

1 stk. D6/370 med drev som også trenger oppvarming av olja i gearhuset. Dette innebærer en omtrentlig oppvarmingsdistanse på 1 nautisk mil fra jeg slipper tampene til jeg kan dra på til marsjfart og det har jeg god tid til å utføre hver gang jeg bruker båten.

 

Når temperaturnåla beveger seg den siste lille etappen fra 81-82 grader opp til 85 grader går jeg opp til marsjfart og en motorbelastning på 2900-3000 rpm.

 

Merk at det fortsatt tar en del tid før smøroljetemperaturen har nådd normal driftstemperatur siden denne ligger vesentlig etter kjølevannstemperaturen, det ser man veldig godt på hvor mye mer smøroljetrykket synker i minuttene etter oppkjøring til marsjfart og på denne tida endres viskositeten seg dermed vesentlig på olja i retning mer lettflytende.

 

Og JA, det er mange som ikke forstår hva termisk utvidelse er og betydningen av å varme opp. Når det er sagt, jevn og rask oppvarming er bra.

 

Jeg har 2x D6350 og kjører akkurat slik som du. Likevel kjører jeg da pent opp i plan, spesielt med det jeg tenker er potensielt fortsatt litt kalde drev. Tenker drevene holder lenger om de får varmes opp skikkelig hver gang før de belastes. Motoren også.

hadde en D6350 tidligere som Lasa hevdet at var dratt i plan ofte før oppvarming da den hadde vann på sylinder 1 og 6. Jeg sa at forrige eier ba meg kjøre i plan etter oppnådde 60 grader. Så på de jeg har nå venter jeg til de er 80-85 grader, hvilket sjelden tar under en halvtimes tid.

 

Redningsskøyten og utrykningsbåter har vel ikke mulighet for å varme opp motorer i samme grad før de må gå i plan.

Lingefan

Link to post
Båtb123 skrev for 8 timer siden:

Har en Mercury Verado, Har altid latt motoren svive 10min med brygga før vi legger ut, kjøre rolig helt til olja er ca 45grader kjøre då rolig opp i plan drar altid gassen rolig av. Prøve å bevare motoren best mulig etter alle kunstens regler . Ser mange med påhengs motorer kjøre full gass når motoren er kald ikke bra, 

 

Dette er garantert meget fornuftig bruk av motoren. Men har hørt det er lurt å gi litt lett gass i starten (opp til 2-2500 rpm) for å få opp oljetrykket og få litt olje rundt i motoren. Man skal ikke ruse mye, men litt forsiktig. Likevel blir gjerne påhengsmotorer fortere varme. Og totaktere kan man ofte dra i plan allerede etter 5 minutter. De blir vel uansett sjelden varmere enn 60 grader driftstemp. 4-taktere trenger nok litt mer tid på å bli varme. Som hyttebåt fungerer derfor outboard bedre enn innboard da man gjerne kjører i plan så snart som mulig.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Det er mykje synsing rundt dette og lite har med hva som anbefales å gjøre av produsent. Det beste er sjølvsagt å følge hva instruksjonsboka sier og ikkje lunke rundt på tomgang i eningen. Det anbefales i alle fall ikkje av noen. 

I D4 D6 manualen f.eks så står det bare

 Read the instruments and warm the engine up. Allow the engine to idle for the first ten seconds, and check that instruments and warning displays show normal values. Check that no warning lamps flash on the alarm display. Then warm the engine up at low speed and low load, so that reaches normal operating temperature before full power is used. IMPORTANT! Never race the engine when it is cold.

Link to post
1 hour ago, Lingefan said:

 

Jeg har 2x D6350 og kjører akkurat slik som du. Likevel kjører jeg da pent opp i plan, spesielt med det jeg tenker er potensielt fortsatt litt kalde drev. Tenker drevene holder lenger om de får varmes opp skikkelig hver gang før de belastes. Motoren også.

hadde en D6350 tidligere som Lasa hevdet at var dratt i plan ofte før oppvarming da den hadde vann på sylinder 1 og 6. Jeg sa at forrige eier ba meg kjøre i plan etter oppnådde 60 grader. Så på de jeg har nå venter jeg til de er 80-85 grader, hvilket sjelden tar under en halvtimes tid.

 

Redningsskøyten og utrykningsbåter har vel ikke mulighet for å varme opp motorer i samme grad før de må gå i plan.

Redningsskøyter og mange utrykninsbåter (MOB/Livbåter) ligger med motorvarmer.  Men vi oppfordrer å ha ta tid til oppvarming og nedkjøling når mulig når vi driver opplæring.

Link to post
lurvetass skrev 7 minutter siden:

Min gamle nabo fortalte at under krigen måtte de kjøre i ring og varme opp maskinen til det var gjennomvarmt og de kunne gå maks fart ut når de senket ubåtnettene som sperret havna. Alle forstod hvor viktig det var for det hendte mannskap fra forrige båter kom roende tilbake i livbåtene. 

 

Heldigvis har teknologien og driftsikkerheten ökt dramatisk dei siste 80 årene. :clap:

Link to post

Det er bare å gå tilbake til det basale... når er motor er kald - hva er forskjellen til en varm?

 

1) temperaturjevnhet og dermed indre spenninger/krefter i konstruksjonen

2) toleranser/klaringer

3) oljeviskositet (dog er multi-grade oljer svært mye bedre og tolerante enn gamle single-grade)

4) forbrenningseffektivitet/renhet

 

 

Så det man er bekymret for - levetidsmessig - er mest 1+2, noe på 3 (som henger sammen med 2).

Er ikke så annerledes enn en selv; gå fra sofaen til full sprint oppover motbakken kontra å gå/jogge seg varm og myk før en tar ut kreftene. Man overlever første, men resultatet og etterpå-delen er nok best med løsning #2.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...