Hulda
Chiefengineer skrev 1 time siden:
Tror du kan forberede deg på å vente lenge om du tror at motor blir varm av tomgangskjøring i båthavna. Den varmes ikke opp før den får belastning. Høres ut som om du praktiserer oppskriften på en misforstått varmkjøring.
En av metodene fra å tro til å vite, er å montere temperaturføler i bunnpannen. Det tar forbausende lang tid før måleren min i det heletatt gjør utslag når motoren går under last. Jeg tviler på om jeg vil få særlig utslag ved tomgangskjøring. Minimum oljetemperatur spesifisert for min gamle GM er 80 grader.
Min erfaring når det gjelder 4-takt bensinmotorer er at tomgangsoppvarming i hvert fall ikke gir noen fordeler. Så lenge jeg kan huske bakover, har det alltid fra forskjellige fabrikanter vært advart mot tomgangskjøring. Drivstoffet, oljen og motorstyringen har endret seg. Fysikkens lover har man ikke kunnet gjøre noe med. I samme kontekst skal man naturligvis ta i betraktning at en båtmotor sjelden starter i 20 minusgrader. Det er i de temperaturene de store skadene kan utvikle seg. Like galt er det å tro at en motor som har prompet på tomgang et kvarter er driftsvarm.