Jump to content

Kjøre motor varm før belastning


lurvetass

Recommended Posts

bellen skrev for 2 timer siden:

Hvor mange her er det som starter bilen på morgonen og lar den gå 5-10 minutter på tomgang før du setter bilen i gear og triller ut av parkeringsplassen på tomgang og kjører nedover/oppover gaten i 10-15 minutter på tomgang før du begynder å gi gass? 

 

Bilmotoren er ikke mer belastet under "normal kjøring" (60-80 km/t på landeveien)  enn båtmotoren er i oppkjøringsfasen med 1000-1200 rpm (VP-D-serie som eksempel).

 

En båtmotor på vanlig marsjfartsbelastning kan du sammenlikne med en bilmotor som kjører med 160-180 km/t på en bil som maxer på 220 km/t.

 

Således kjører man nok en bilmotor langt mer i retning av en vanlig oppkjøringsfase til en båtmotor enn man tror selv om man starter opp kjøringen nesten umiddelbart etter start.

Link to post
Pinkvin skrev 20 minutter siden:

 

Start og varmkjøring på vinteren kan være nødvendig ut fra mental helse, og det er for meg ofte hele poenget med å ha båt.

 

 

Terapibiten skal man ta på største alvor :-) Der er vel derfor vi har båt, ellers ville vel flesteparten av båteierene funnet på noe fornuftig å bruke tid og penger på.

 

Korrekt, korrosjon er avhengig av energi. Ikke alle her som skjønner sammenhengen der. Så lav temperatur senker den generelle korrosjonshastigheten. Du har rett i det. Varme= energi.

Link to post
Guest Avmønstret#
Hulda skrev 2 minutter siden:

 

Terapibiten skal man ta på største alvor :-) Der er vel derfor vi har båt, ellers ville vel flesteparten av båteierene funnet på noe fornuftig å bruke tid og penger på.

 

Hadde ikke hjulpet særlig med en terapist i båsen :-)

 

Hulda skrev 2 minutter siden:

 

Korrekt, korrosjon er avhengig av energi. Ikke alle her som skjønner sammenhengen der. Så lav temperatur senker den generelle korrosjonshastigheten. Du har rett i det. Varme= energi.

 

Kjøpte engang en Mercedes som hadde hatt sine 4 første år i oppvarmet garasje. Jeg rakk å levere den til MB for å ta rust en runde før jeg solgte den videre. Den var rusten "overalt". 

 

Å sette båten på oppvarmet lager om vinteren krever vel egentlig ekstrainnsats ifht korresjon?

Link to post
Pinkvin skrev 25 minutter siden:

Kjøpte engang en Mercedes som hadde hatt sine 4 første år i oppvarmet garasje. Jeg rakk å levere den til MB for å ta rust en runde før jeg solgte den videre. Den var rusten "overalt". 

 

Å sette båten på oppvarmet lager om vinteren krever vel egentlig ekstrainnsats ifht korresjon?

 

Problemet med bil i oppvarmet garasje om vinteren er kondens hver gang bilen kommer inn fra kulda. Båt (eller bil) som er permanent i oppvarmet lokale har ikke det problemet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Sabb Iveco:

 

ENSURING PROPER ENGINE USE 

  • Once the engine has been started, do not prolong the start-up command, insofar as this might damage the engine and the starter. 
  • Do not remain docked while waiting for the engine to warm up. After start-up, start navigating at low speed; proper attainment of running temperatures is obtained with the engine at running conditions other than minimum running conditions and with limited engine load. 
  • Do not continue minimum running conditions for a long time as this heightens the release of hazardous emissions by the engine and does not assure best performance. 
  • Upward and downward curved engine running conditions should be attained gradually in order to assure regular combustion and better engine operation as a whole; sudden and abrupt acceleration may generate exhaust fumes. 
  • As and when the craft is new, maximum rotation conditions attained by the engine should be more than 50 revolutions/min. visà-vis engine's maximum power conditions, as detected when navigating a craft at full load and with proper propeller. 
  • Maximum cruising conditions should be maintained at a value inferior to approximately 10% of max. power conditions. 
  • During navigation, make sure that: • the temperature of the engine's cooling fluid does not exceed the alarm thresholds, and; • the oil pressure remains within normal values.

Virker nesten som de er mest bekymret for dårlig forbrenning.

 

Jeg trodde egentlig jeg kunne engelsk, men så leste jeg denne setninga: 

- As and when the craft is new, maximum rotation conditions attained by the engine should be more than 50 revolutions/min. visà-vis engine's maximum power conditions, as detected when navigating a craft at full load and with proper propeller. 

Link to post

Det med terapibiten forstår jeg veldig godt. Jeg som har båten på land i vinteropplag føler meg i dvale hele vinteren. Blir å sjekke batterier og at presenningene ligger godt. Men må stadig utom bare for å sjekke likevel og har skikkelig båtabstinenser.

 

Var vi på Koster i helgen og krysset over mot Strømstad siden. Blir forbikjørt av en som kom rett etter meg fra havna og han hadde nesten krysset over før jeg hadde 80 grader på motoren og jeg går ikke i plan før mellom 80 og 85 grader som er driftstemp. Tar nok en 10 minutter før vi har god temp og øker belstningen opp til planefart.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
8 hours ago, Chiefengineer said:

 

Bilmotoren er ikke mer belastet under "normal kjøring" (60-80 km/t på landeveien)  enn båtmotoren er i oppkjøringsfasen med 1000-1200 rpm (VP-D-serie som eksempel).

 

En båtmotor på vanlig marsjfartsbelastning kan du sammenlikne med en bilmotor som kjører med 160-180 km/t på en bil som maxer på 220 km/t.

 

Således kjører man nok en bilmotor langt mer i retning av en vanlig oppkjøringsfase til en båtmotor enn man tror selv om man starter opp kjøringen nesten umiddelbart etter start.

 

Det er et viktig poeng!

Det sagt så varierer belastningen på bilmotoren mer når man først er "i gang" - spesielt med uhensiktsmessig giring, start/stopp etc.
Men nå er rulle/luftfriksjon mindre enn det å skyve unna vann...

 

Bilmotorer lever nok typisk et "hardere" liv, spesielt i byområder. Båtmotorer henter ut mer effekt (som normalt = mer slitasje), men kanskje under mer optimale forhold (varm, jevn belastning etc.).

 

Mange variabler; hiver man inn turbo har det også noen særegenheter ift. det å få motor til å vare.

 

Men å tomgangsputre ved bryggen og evt. holde ann mot fortøyninger er nok ikke oppskriften for beste praksis.

 

 

Link to post
pipe skrev for 22 timer siden:

Jeg skal vurdere å ta en revurdering når noen kommer med ett eneste troverdig maskinteknisk grunn til ikke å la en moderne bensinmotor gå noen minutter på tomgang.

Slik du ordlegger deg skulle man tro motoren virkelig tok skade av det og det var en kjensgjerning som alle burde vite om. 
Hva er egentlig problemet med det mener du ?

Det du må vurdere er antall ganger motoren sviver før den kommer opp i normal driftstemperatur.

 

Gitt et tenkt eksempel, med lav moderat last (si 1200 omdreininger) kommer motoren opp i driftstemperatur på 5 min.

Uten last (si 800) bruker den 15.

 

Med last dreier den 1200 x 5 = 6000.

Uten last dreier den 800 x 15 = 12.000.

Altså går motoren dobbelt så mange ganger rundt på det stadiet hvor den slites mest.

 

 

(Alle tall her er funnet opp, men er nok ikke helt urimelige)

Link to post

Jeg er nok ganske teknisk petimeter, men når det gjelder denne saken tar jeg det helt avslappet. Når jeg skal ut fra en havn, om det er gjestehavn/hjemmehavn/uthavn eller hva, starter jeg motoren og så snart tampen er sluttet, er det for meg helt naturlig å tusle stille og rolig ut uten å plage andre til jeg kommer ut i fritt farvann. Men da drar jeg på til de grader slik at jeg kommer opp i over 7 knop med 3200 RPM (200 RPM under max)!!! Det stemmer faktisk godt med det manualen sier, 5min på lavt turtall (1000 RPM) før motoren kan belastes. Inn til havn er det like naturlig å gå hensynsfullt inn på lav fart/turtall, så i det jeg har fått den første tampen i land, skrues motoren av.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi kjører for det meste på 1300-1400 RPM og gjør også 7 knop da. En gang i mellom trenger vi litt fart for å rekke noe eller kapteinen er alene og da kan vi leke oss litt mer. Viktig å gå blåst rein motoren har jeg tenkt... Men 90% av tiden er det som i første setning. Terapi er å snike seg rundt og kose seg ... Sjøen er balsam for sjelen. Tiden går ikke, den  kommer sier de i India, mye sant i det. Hvorfor så veldig hastverk ???

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Lars H. skrev for 17 timer siden:

Jeg er nok ganske teknisk petimeter, men når det gjelder denne saken tar jeg det helt avslappet. Når jeg skal ut fra en havn, om det er gjestehavn/hjemmehavn/uthavn eller hva, starter jeg motoren og så snart tampen er sluttet, er det for meg helt naturlig å tusle stille og rolig ut uten å plage andre til jeg kommer ut i fritt farvann. Men da drar jeg på til de grader slik at jeg kommer opp i over 7 knop med 3200 RPM (200 RPM under max)!!! Det stemmer faktisk godt med det manualen sier, 5min på lavt turtall (1000 RPM) før motoren kan belastes. Inn til havn er det like naturlig å gå hensynsfullt inn på lav fart/turtall, så i det jeg har fått den første tampen i land, skrues motoren av.

 

 

 

Ja faktisk...er ikke mer komplisert en som så...jeg gjør det samme... 

Fatter ikke at det skal være nødvendig og ligge et kvarter i havnen på tomgang før avgang  ...

Link to post

Med 6 gear på bilen, ligger jeg stort sett rundt 2000RPM de fleste steder. De eneste gangene motoren får kjørt seg er vel når jeg akselererer inn på en motorvei med fartsgrense på 110km/t. Da blir det fort 5000RPM

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 30 minutter siden:

Med 6 gear på bilen, ligger jeg stort sett rundt 2000RPM de fleste steder. De eneste gangene motoren får kjørt seg er vel når jeg akselererer inn på en motorvei med fartsgrense på 110km/t. Da blir det fort 5000RPM

 

Råskinnet fra Kjeller :-)  Som jeg prøver å banke inn i hodet på datteren, hun har en Kuga med turbo. Hold minst 2000 rpm så ofte du kan. Gi blaffen i lyset som sier du skal gire opp. 

Link to post

Jeg liker å starte opp litt før jeg går ut, spesielt dersom det er en stund siden jeg har brukt båten. Hovedgrunnen til det er at jeg vil vite at alt virker før jeg går ut. Jeg vil vite at dieseltilførselen er grei, at kjøling virker greit og oppdage andre feil som vil vise seg før jeg har forlatt båsen.

 

Jeg starter opp og lar motoren gå på rundt 1000rpm en stund før jeg legger avgårde. Bruker tiden på å klargjøre båten, koke kaffe, koble fra landstrøm og kaste tampene.

 

Nå skal det forsåvidt sies at jeg det sjeldent er andre rundt meg når jeg forlater havnen. Jeg er også rimelig lang unna nærmeste redningsskøyte.

Link to post
Midtpinne skrev for 1 time siden:

Jeg starter opp og lar motoren gå på rundt 1000rpm en stund før jeg legger avgårde. Bruker tiden på å klargjøre båten, koke kaffe, koble fra landstrøm og kaste tampene.

 

Nå skal det forsåvidt sies at jeg det sjeldent er andre rundt meg når jeg forlater havnen.

 

Jeg er glad for det siste du sier. Det irriterer meg når folk i en full gjestehavn starter opp og røyklegger havnen med Volvo-røyk i et kvarter før de kommer seg avgårde og freden kan senke seg igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 26 minutter siden:

 

Jeg er glad for det siste du sier. Det irriterer meg når folk i en full gjestehavn starter opp og røyklegger havnen med Volvo-røyk i et kvarter før de kommer seg avgårde og freden kan senke seg igjen.

 

Da skulle du vært i gjestehavna i Fjallbacka når "Mr Perkins" hadde bunnpanna full av diesel og gikk beserkgang når jeg startet den ;-) 

 

Litt uggen følelse når en oppdager at gasshendelen ikke virker og turtallet øker og øker. Enda mer uggent når stoppknappen ikke virker og turtallet har økt til maks. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...