Jump to content

Kjøre motor varm før belastning


lurvetass

Recommended Posts

pipe skrev for 19 timer siden:

Det første jeg gjør når jeg kommer til båten er å starte den når jeg skal utpå.
Så er det av med kalesje og stue bort ting og tang som jeg har med meg noe som også kan bety en ekstra tur til bilen
Er ikke  litt betrengt engang med å dra den i plan etter 15 min men bruker nok ikke mer en halv effekt på motoren for å komme i plan.

Slike naboer vil man helst ikke ha i gjestehavner og motoren liker det heller ikke. 

På med lav belastning så fort som mulig, deretter øke pådrag succesivt til driftstemperatur er oppnådd. 

Link to post
Hulda skrev for 21 timer siden:

Turbodödaren. Tilleggsbonus kan bli glasserte sylindervegger. Nå har ikke jeg turbo på båtmotoren

Har ikke turbo jeg heller og ikke diesel.
Glaserte sylindervegger på en godt innkjørt bensinmotor er jeg ikke det minste redd for og ei heller sot av noen minutter tomgangskjøring mens man gjør klar til avgang.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
48 minutes ago, jørn said:

Fra manualen på min yanmar 4lha:

 

235D5F89-E474-4107-B46A-20A77C7733EA.jpeg.5d5ed358fadb96584375be3298525afe.jpeg

Sikkert forskjell fra fabrikat til fabrikat, men om man følger fabrikatens anbefalinger går det vell bra.

 

 

Det er vel denne som er unntaket heller enn regelen?

 

Alt jeg kan huske å ha kommet over at bilmanualer (som tross alt lever et ganske hardt liv, -30 til +30, henger etc...) er å kjøre straks avgårde men ikke belaste motoren hardt. Der er på biler giring viktig også...

Link to post
Ventus skrev 2 minutter siden:

@Hulda  - det var vel litt mer liberale regler i Folkevognens tid.. men selv da var "regelen" klar. Start og kjør avgårde - ikke putre på tomgang.

Du tror ikke at denne regelen hadde mer relevans på 60 og 70 tallet ?
Jeg ser ikke noe særlig problem med å kjøre en bensinmotor med dagens motorstyring på tomgang noen minutter før man tar løs-
Heller tvert om

Link to post
11 minutes ago, pipe said:

Fordelene er at motoren er varm når jeg kommer ut av båthavnen slik at jeg kan legge den i plan med en gang.
Da er fordelene større en ulempene for det er bare tull at en moderne bensinmotor tar skade av noen få minutter med tomgangskjøring.
 

 

Vel - tror du må ta en revurdering. Det du sier der strider stort sett mot alt av sunn og maskinteknisk fornuft.

Link to post
Ventus skrev 8 minutter siden:

 

Vel - tror du må ta en revurdering. Det du sier der strider stort sett mot alt av sunn og maskinteknisk fornuft.

Jeg skal vurdere å ta en revurdering når noen kommer med ett eneste troverdig maskinteknisk grunn til ikke å la en moderne bensinmotor gå noen minutter på tomgang.

Slik du ordlegger deg skulle man tro motoren virkelig tok skade av det og det var en kjensgjerning som alle burde vite om. 
Hva er egentlig problemet med det mener du ?

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 8 timer siden:

Fordelene er at motoren er varm når jeg kommer ut av båthavnen slik at jeg kan legge den i plan med en gang.
Da er fordelene større en ulempene for det er bare tull at en moderne bensinmotor tar skade av noen få minutter med tomgangskjøring.
 

 

Tror du kan forberede deg på å vente lenge om du tror at motor blir varm av tomgangskjøring i båthavna. Den varmes ikke opp før den får belastning. Høres ut som om du praktiserer oppskriften på en misforstått varmkjøring.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

Tror du kan forberede deg på å vente lenge om du tror at motor blir varm av tomgangskjøring i båthavna. Den varmes ikke opp før den får belastning. Høres ut som om du praktiserer oppskriften på en misforstått varmkjøring.

En av metodene fra å tro til å vite, er å montere temperaturføler i bunnpannen. Det tar forbausende lang tid før måleren min i det heletatt gjør utslag når motoren går under last. Jeg tviler på om jeg vil få særlig utslag ved tomgangskjøring. Minimum oljetemperatur spesifisert for min gamle GM er 80 grader.

 

Min erfaring når det gjelder 4-takt bensinmotorer er at tomgangsoppvarming i hvert fall ikke gir noen fordeler. Så lenge jeg kan huske bakover, har det alltid fra forskjellige fabrikanter vært advart mot tomgangskjøring. Drivstoffet, oljen og motorstyringen har endret seg. Fysikkens lover har man ikke kunnet gjøre noe med. I samme kontekst skal man naturligvis ta i betraktning at en båtmotor sjelden starter i 20 minusgrader. Det er i de temperaturene de store skadene kan utvikle seg. Like galt er det å tro at en motor som har prompet på tomgang et kvarter er driftsvarm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Når båten ligger i vinterdvale på sjøen og jeg starter motor så setter jeg den i gear og kjører den i fortøyningene så den får belastning og får kjørt seg varm. For som alle andre har nevnt her så blir jo ikke motoren varm uten belastning, ei heller min. Tar en del tid selv med belastning.  

 

Kan jo også være en løsning de andre årstidene?

Link to post
Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Når båten ligger i vinterdvale på sjøen og jeg starter motor så setter jeg den i gear og kjører den i fortøyningene så den får belastning og får kjørt seg varm. For som alle andre har nevnt her så blir jo ikke motoren varm uten belastning, ei heller min. Tar en del tid selv med belastning.  

 

Kan jo også være en løsning de andre årstidene?

Vet ikke hvor stor motor du har. Er den på 15 hk, går sikkert bra. Er den på 1800 hk, går brygga pokkerivold. Forskjellen på en motor som ligger i sjøen 6 mnd om vinteren, og en som står på land, er vel ikke annet enn at den på land har ekstra frostvæske der det normalt går sjøvann. Fra det perspektivet er vel start unødvendig. Det hender at abstinensen min tar overhånd og jeg starter uten å forlate brygga. Må innrømme det.

Link to post

Takk til dere som på en fornuftig måte forklarer at det ikke er bra for en motor å gå lenge på tomgang. I en marina med mange hundre båter ville det vært umulig å oppholde seg en fredag ettermiddag hvis en viss mende båter skulle ligge 15-20 minutter for tomgang før de la ut på helgeturen. Personlig starter jeg motoren i det jeg gjør klar for å slippe fortøyningene og putrer rolig ut fra båthavna. Har man ikke brottsjø og pålandsvind som krever motorstyrke umiddelbart etter avgang, kan jeg ikke forstå poenget med å dra til for fullt de få minuttene det tar ved forsiktige turtall å få varm motor. Jeg vil oppfordre alle marinaer, med tydelige skilt, til å opplyse om bakdelene ved tomgangskjøring, ikke bare la det være opp til den enkelte å avgjøre hva "unødvendig tomgangskjøring" er, som det gjerne står i statuttene.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 2 timer siden:

Vet ikke hvor stor motor du har. Er den på 15 hk, går sikkert bra. Er den på 1800 hk, går brygga pokkerivold. Forskjellen på en motor som ligger i sjøen 6 mnd om vinteren, og en som står på land, er vel ikke annet enn at den på land har ekstra frostvæske der det normalt går sjøvann. Fra det perspektivet er vel start unødvendig. Det hender at abstinensen min tar overhånd og jeg starter uten å forlate brygga. Må innrømme det.

 

48hk Perkins fra herrens år 86. Tror teoretisk max på turtall ligger på 3400... er ikke helt sikker. Men om hestekreftene ligger "der oppe" ett sted så tar jeg kanskje ut mellom 15 og 20 hester eller noe når jeg kjører den i fortøyningen?. Ekstra fint om det ligger litt is rundt båten så får jeg kjørt råk i samme slengen ;-) Ligger ved nyutlagte betongbrygger som vel har plass til 40-50 store båter, hvor det normalt ligger rundt 10 båter ute om vinteren. Brygga tåler det, ikke noe å lure på. 

 

Er nok en viss temperaturforskjell ifht en båt på land. Ingen av mine motorer har opplevd minusgrader når jeg har båten på sjøen. Sånn sett har kanskje en motor bedre av å ligge konservert i minusgrader på land iom at det meste av elektrolyse/rust reduseres kraftig i kulda? Men det er vel ikke så ille i type 3-7-8 grader heller. 

 

Start og varmkjøring på vinteren kan være nødvendig ut fra mental helse, og det er for meg ofte hele poenget med å ha båt.

 

Motoren er nå 33 år gammel og tilsynelatende i toppform, jeg er 50 og merker at jeg er litt "på vei ned".  Har en uggen følelse av at motoren kommer til å overleve det jeg har igjen av båtliv, og kanskje meg også, så noen unødvendige starter midtvinters får den jaggu bare finne seg i ;-) Men jeg er "snill gutt" og kjører den rolig varm og rolig ned i all vanlig bruk ellers, selvfølgelig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...