Ida Marie III Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Hvor lenge lar dere bilene deres gå på tomgang etter oppstart, før dere kjører ut på veien...? Langt de fleste båtmotorer er vel i den størrelsen... Og ligge og varme opp en motor på tomgang , før en kaster løs, tror jeg er bortkastet... i verste fall skadelig... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Man varmer ikke båtmotoren på tomgang, men med lav til moderat last. Å sammenligne med bil blir ikke det samme, man gearer som regel før man når 4000 rpm på dieselmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Mine yanmar har maks 3100 rpm Mange båtmotorer har ennå lavere rpm på fullt.. En bil på vanlig vei ligger i ca 2000rpm ... Dette skjer med de fleste biler gjerne under et minutt etter de har startet opp... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 pipe skrev for 19 timer siden: Det første jeg gjør når jeg kommer til båten er å starte den når jeg skal utpå. Så er det av med kalesje og stue bort ting og tang som jeg har med meg noe som også kan bety en ekstra tur til bilen Er ikke litt betrengt engang med å dra den i plan etter 15 min men bruker nok ikke mer en halv effekt på motoren for å komme i plan. Slike naboer vil man helst ikke ha i gjestehavner og motoren liker det heller ikke. På med lav belastning så fort som mulig, deretter øke pådrag succesivt til driftstemperatur er oppnådd. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Her er Bilde fra instruksjonsboka for VP D4 og D6. Da passer det perfekt med 5 knop ut bukta og 1200 rpm utenfor 5 knop sonen for å få opp tempen før vi drar opp i plan og marsjer med ca 2700 rpm og 21-23 knop. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
pipe Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 (redigert) Hulda skrev for 21 timer siden: Turbodödaren. Tilleggsbonus kan bli glasserte sylindervegger. Nå har ikke jeg turbo på båtmotoren Har ikke turbo jeg heller og ikke diesel. Glaserte sylindervegger på en godt innkjørt bensinmotor er jeg ikke det minste redd for og ei heller sot av noen minutter tomgangskjøring mens man gjør klar til avgang. Redigert 22.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Fra manualen på min yanmar 4lha: Sikkert forskjell fra fabrikat til fabrikat, men om man følger fabrikatens anbefalinger går det vell bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 pipe skrev for 1 time siden: Har ikke turbo jeg heller og ikke diesel. Glaserte sylindervegger på en godt innkjørt bensinmotor er jeg ikke det minste redd for og ei heller sot av noen minutter tomgangskjøring mens man gjør klar til avgang. Oops, beklager. Tok feil av deg og en annen. Ser at du ikke oppgir hva slags motor du har. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 48 minutes ago, jørn said: Fra manualen på min yanmar 4lha: Sikkert forskjell fra fabrikat til fabrikat, men om man følger fabrikatens anbefalinger går det vell bra. Det er vel denne som er unntaket heller enn regelen? Alt jeg kan huske å ha kommet over at bilmanualer (som tross alt lever et ganske hardt liv, -30 til +30, henger etc...) er å kjøre straks avgårde men ikke belaste motoren hardt. Der er på biler giring viktig også... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Kan vel ikke sammenligne med bil. Mange steder er det forbud mot å tomgangskjøre mer enn maks to minutter. Annerledes med båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 @Hulda - det var vel litt mer liberale regler i Folkevognens tid.. men selv da var "regelen" klar. Start og kjør avgårde - ikke putre på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Ventus skrev 6 minutter siden: @Hulda - det var vel litt mer liberale regler i Folkevognens tid.. men selv da var "regelen" klar. Start og kjør avgårde - ikke putre på tomgang. Riktig det. Dog sperret vi øynene opp om en gammel 1200 gikk mer enn 100 000 km. Bunnpannen hadde som regel et tykt lag av oljegraut, ispedd avdunstet blybensin. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Ventus skrev 2 minutter siden: @Hulda - det var vel litt mer liberale regler i Folkevognens tid.. men selv da var "regelen" klar. Start og kjør avgårde - ikke putre på tomgang. Du tror ikke at denne regelen hadde mer relevans på 60 og 70 tallet ? Jeg ser ikke noe særlig problem med å kjøre en bensinmotor med dagens motorstyring på tomgang noen minutter før man tar løs- Heller tvert om Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 1 minute ago, pipe said: Du tror ikke at denne regelen hadde mer relevans på 60 og 70 tallet ? Jeg ser ikke noe særlig problem med å kjøre en bensinmotor med dagens motorstyring på tomgang noen minutter før man tar løs- Heller tvert om Du får utdype hva fordelene er. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Fordelene er at motoren er varm når jeg kommer ut av båthavnen slik at jeg kan legge den i plan med en gang. Da er fordelene større en ulempene for det er bare tull at en moderne bensinmotor tar skade av noen få minutter med tomgangskjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 11 minutes ago, pipe said: Fordelene er at motoren er varm når jeg kommer ut av båthavnen slik at jeg kan legge den i plan med en gang. Da er fordelene større en ulempene for det er bare tull at en moderne bensinmotor tar skade av noen få minutter med tomgangskjøring. Vel - tror du må ta en revurdering. Det du sier der strider stort sett mot alt av sunn og maskinteknisk fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 (redigert) Ventus skrev 8 minutter siden: Vel - tror du må ta en revurdering. Det du sier der strider stort sett mot alt av sunn og maskinteknisk fornuft. Jeg skal vurdere å ta en revurdering når noen kommer med ett eneste troverdig maskinteknisk grunn til ikke å la en moderne bensinmotor gå noen minutter på tomgang. Slik du ordlegger deg skulle man tro motoren virkelig tok skade av det og det var en kjensgjerning som alle burde vite om. Hva er egentlig problemet med det mener du ? Redigert 22.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Hva snakker vi om her? Hvordan kunne måle (infitisemal) skade eller hva som er optimalt ut fra normale betraktninger og normer? Den går nok ikke i lufta hverken i dag eller i morgen. Du beskriver det som fordeler - jeg ville valgt å kalle dem (usynlige) ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 pipe skrev for 8 timer siden: Fordelene er at motoren er varm når jeg kommer ut av båthavnen slik at jeg kan legge den i plan med en gang. Da er fordelene større en ulempene for det er bare tull at en moderne bensinmotor tar skade av noen få minutter med tomgangskjøring. Tror du kan forberede deg på å vente lenge om du tror at motor blir varm av tomgangskjøring i båthavna. Den varmes ikke opp før den får belastning. Høres ut som om du praktiserer oppskriften på en misforstått varmkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 (redigert) Chiefengineer skrev 1 time siden: Tror du kan forberede deg på å vente lenge om du tror at motor blir varm av tomgangskjøring i båthavna. Den varmes ikke opp før den får belastning. Høres ut som om du praktiserer oppskriften på en misforstått varmkjøring. En av metodene fra å tro til å vite, er å montere temperaturføler i bunnpannen. Det tar forbausende lang tid før måleren min i det heletatt gjør utslag når motoren går under last. Jeg tviler på om jeg vil få særlig utslag ved tomgangskjøring. Minimum oljetemperatur spesifisert for min gamle GM er 80 grader. Min erfaring når det gjelder 4-takt bensinmotorer er at tomgangsoppvarming i hvert fall ikke gir noen fordeler. Så lenge jeg kan huske bakover, har det alltid fra forskjellige fabrikanter vært advart mot tomgangskjøring. Drivstoffet, oljen og motorstyringen har endret seg. Fysikkens lover har man ikke kunnet gjøre noe med. I samme kontekst skal man naturligvis ta i betraktning at en båtmotor sjelden starter i 20 minusgrader. Det er i de temperaturene de store skadene kan utvikle seg. Like galt er det å tro at en motor som har prompet på tomgang et kvarter er driftsvarm. Redigert 23.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Når båten ligger i vinterdvale på sjøen og jeg starter motor så setter jeg den i gear og kjører den i fortøyningene så den får belastning og får kjørt seg varm. For som alle andre har nevnt her så blir jo ikke motoren varm uten belastning, ei heller min. Tar en del tid selv med belastning. Kan jo også være en løsning de andre årstidene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Pinkvin skrev 6 minutter siden: Når båten ligger i vinterdvale på sjøen og jeg starter motor så setter jeg den i gear og kjører den i fortøyningene så den får belastning og får kjørt seg varm. For som alle andre har nevnt her så blir jo ikke motoren varm uten belastning, ei heller min. Tar en del tid selv med belastning. Kan jo også være en løsning de andre årstidene? Vet ikke hvor stor motor du har. Er den på 15 hk, går sikkert bra. Er den på 1800 hk, går brygga pokkerivold. Forskjellen på en motor som ligger i sjøen 6 mnd om vinteren, og en som står på land, er vel ikke annet enn at den på land har ekstra frostvæske der det normalt går sjøvann. Fra det perspektivet er vel start unødvendig. Det hender at abstinensen min tar overhånd og jeg starter uten å forlate brygga. Må innrømme det. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Takk til dere som på en fornuftig måte forklarer at det ikke er bra for en motor å gå lenge på tomgang. I en marina med mange hundre båter ville det vært umulig å oppholde seg en fredag ettermiddag hvis en viss mende båter skulle ligge 15-20 minutter for tomgang før de la ut på helgeturen. Personlig starter jeg motoren i det jeg gjør klar for å slippe fortøyningene og putrer rolig ut fra båthavna. Har man ikke brottsjø og pålandsvind som krever motorstyrke umiddelbart etter avgang, kan jeg ikke forstå poenget med å dra til for fullt de få minuttene det tar ved forsiktige turtall å få varm motor. Jeg vil oppfordre alle marinaer, med tydelige skilt, til å opplyse om bakdelene ved tomgangskjøring, ikke bare la det være opp til den enkelte å avgjøre hva "unødvendig tomgangskjøring" er, som det gjerne står i statuttene. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
bellen Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Hvor mange her er det som starter bilen på morgonen og lar den gå 5-10 minutter på tomgang før du setter bilen i gear og triller ut av parkeringsplassen på tomgang og kjører nedover/oppover gaten i 10-15 minutter på tomgang før du begynder å gi gass? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Hulda skrev for 2 timer siden: Vet ikke hvor stor motor du har. Er den på 15 hk, går sikkert bra. Er den på 1800 hk, går brygga pokkerivold. Forskjellen på en motor som ligger i sjøen 6 mnd om vinteren, og en som står på land, er vel ikke annet enn at den på land har ekstra frostvæske der det normalt går sjøvann. Fra det perspektivet er vel start unødvendig. Det hender at abstinensen min tar overhånd og jeg starter uten å forlate brygga. Må innrømme det. 48hk Perkins fra herrens år 86. Tror teoretisk max på turtall ligger på 3400... er ikke helt sikker. Men om hestekreftene ligger "der oppe" ett sted så tar jeg kanskje ut mellom 15 og 20 hester eller noe når jeg kjører den i fortøyningen?. Ekstra fint om det ligger litt is rundt båten så får jeg kjørt råk i samme slengen ;-) Ligger ved nyutlagte betongbrygger som vel har plass til 40-50 store båter, hvor det normalt ligger rundt 10 båter ute om vinteren. Brygga tåler det, ikke noe å lure på. Er nok en viss temperaturforskjell ifht en båt på land. Ingen av mine motorer har opplevd minusgrader når jeg har båten på sjøen. Sånn sett har kanskje en motor bedre av å ligge konservert i minusgrader på land iom at det meste av elektrolyse/rust reduseres kraftig i kulda? Men det er vel ikke så ille i type 3-7-8 grader heller. Start og varmkjøring på vinteren kan være nødvendig ut fra mental helse, og det er for meg ofte hele poenget med å ha båt. Motoren er nå 33 år gammel og tilsynelatende i toppform, jeg er 50 og merker at jeg er litt "på vei ned". Har en uggen følelse av at motoren kommer til å overleve det jeg har igjen av båtliv, og kanskje meg også, så noen unødvendige starter midtvinters får den jaggu bare finne seg i ;-) Men jeg er "snill gutt" og kjører den rolig varm og rolig ned i all vanlig bruk ellers, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.