Jump to content

Propell, er dette tæring?

Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Kan ikke finne annet enn radice. Står ikke noe nummer ellers, som jeg kan finne.  Mulig 2 av bildene er like. Er så smått å se på ipaden når en skal legge inn. Det er ikke noe nummer som jeg kan finne, derfor håper jeg det kanskje kan være bak skiven på propellmutter?

98C79D75-F77D-4CD8-9167-F17684D4764B.jpeg

DD13B32E-6A7F-4CAA-A398-70E0F879C7AE.jpeg

0A35AC55-FADA-443E-9D31-92DE4803EAC7.jpeg

B7477071-3A9F-4210-BCA1-419CF58573C4.jpeg

0A2A1328-5712-4042-B156-2CD15F806092.jpeg

4204D1AE-6FA8-405A-87C0-44FCC43E8558.jpeg

Redigert av Arvor 20 Fish (see edit history)

Nei, bosset ser jo veldig fint ut, om dimensjonen hadde vært slått inn der burde det vises. Du får plukke av mutteren og se om Radice har slått inn dimensjonen der.  Her er en Radice-merking:

20190704_163209.jpg.5f4fb36c21b7685af9d609f81e64c573.jpg

Korrekt, du har oppdaget en bruddanvisning. Det ser ut som at sprekken propaganderer inn til bladroten. Propellen er utvilsomt defekt. Og propellnavet mot stevnlageret er også helt kobberfarget. Liten styrke igjen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 4 timer siden:

Her er en Radice-merking:

Den merkingen har ingenting med dimensjonen å gjøre.

Radice slår inn dimensjonen i bosset bak låseblikket til propellmutteren der finner du merkingen.

At Eliche Radice skulle ha dårligere bronselegering enn Michigan er det reneste sprøyt.

Mix skrev 2 minutter siden:

Den merkingen har ingenting med dimensjonen å gjøre.

Radice slår inn dimensjonen i bosset bak låseblikket til propellmutteren der finner du merkingen.

At Eliche Radice skulle ha dårligere bronselegering enn Michigan er det reneste sprøyt.

Du har naturligvis helt rett. Avsinking er stort problem på bronse. Og det er mulig dimensjonen er bak låseblikket. Se hva jeg skriver over. Muggen i dag?

Arvor 20 Fish skrev 13 minutter siden:

Takk for info. Jeg tar av propellmutter neste landligg, og håper å finne dimensjon der. 

Se også etter en kombinasjon med en bokstav og tosifret tall. Se bildet av propellbosset jeg la ut ovenfor. Denne kombinasjonen angir dimensjonsmessig bladareal. Over blir altså bladarealet beskrevet som E13, hvilket er bladareal på drøye 50 % (etter husken). Bokstaven etter tallet kan være L eller R (venstre, høyre). 

Hulda skrev 40 minutter siden:

bokstav/tallkombinasjonen som angir bladareal.

Hulda skrev 1 time siden:

Over blir altså bladarealet beskrevet som E13,

Igjen så betyr altså tallkombinasjonen E13 type propeller ikke bladareal.

Og så tror jeg trådstarter har mer igjen for å finne ut hvorfor propellen hans tærer bort, ikke hvilket fabrikat du fabler om er best.

Mix skrev 5 minutter siden:

Igjen så betyr altså tallkombinasjonen E13 type propeller ikke bladareal.

Og så tror jeg trådstarter har mer igjen for å finne ut hvorfor propellen hans tærer bort, ikke hvilket fabrikat du fabler om er best.

Ok. Du er sjef for kverulatorklubben. Som jeg skriver over, bare for TS og sjekke hjemmesiden rel. til info. på propellen. Ikke noe problem. Men det du kan informere forumet om, er hvilken legering propellen inneholder. Altså hvor mange prosent kobber og prosent andre legeringselementer. Dette er ikke første gangen jeg ser denne feilen på Radice. 

Ellers er feilen synonymt med avsinking ut fra bildene. Altså mangel på elektroner. Men dette gidder jeg ikke å kverulere hverken med deg eller andre om. TS kan sende meg IM i såfall.

Mix skrev 2 minutter siden:

Jeg venter på at du skal informere om legeringen Michigan bruker og hvorfor de er bedre enn Radice. Det er du som kommer med udokumenterte påstander her, ikke jeg.

Nå må du ikke feige ut. Du hevdet at bronsen til den ene var like bra som den andre. Med høgskuleutdanning innen temaet, så vet jeg ikke. Jeg må tro på det produsenten forteller. Og det må du finne ut av hos Radice. Bare å laste ned info. Lese deg opp. Jeg ser feilen, har definert feilen. Nå er det din tur. Lykke til! Råd: ikke tro på alt som står skrevet hos Wikipedia. Der har også Hulda blitt invitert til å skrive. Står en del tullball der. Du må gå til Radice.

Har også en radice med snart samme problem, på min så står det noen tall horisontalt fra radice logoen men disse er nesten vekk slipte, og det skaper jo bare trøbbel med bestilling av ny, forsøkt i en måned å skaffe ny men uten hell. Skal jammen sjekke bak boss om det står noe neste gang den er oppe

723CF72C-6F69-4EA3-84CC-7D3DCEB658EF.png

3B8F0764-54A1-4ED2-AA13-4DDF2234D2A5.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Å bytte denne propellen uten å gjøre yterligere tiltak er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Du må finne ut hvorfor den har tært opp og få kontroll på strømmen ombord samt evt. på landsida i tillegg til få tilskrekkelig med offeranoder montert på riktig plass innen du setter på ny propell. Akslingen din har jo også spor av tæringsskader.

Furu skrev for 3 timer siden:

Skal jammen sjekke bak boss om det står noe neste gang den er oppe

Som sagt så stempler Radice i enden av bosset, ikke langsetter som ble hevdet over her.

Jeg dro frem en Radice fra verkstedet så dere kan se merkingen de bruker.

Dette er Radice type S8 propell 22" diameter og 29" stigning og høyregående.

Prop2.jpg.37e63a9969efc0246df21de63cbcfa43.jpg

@Furu du får en anode som dekker hele sekskanten på propellmutteren. Den vil gi bedre kontakt enn den som vises på bildet over. Du vil få mer strøm inn i propellen. Ikke at det restituerer propellen, men reaksjonen med avsinking vil bremse ned. På brettet jeg sitter med her, kan jeg ikke se ev. skade på aksling. Trebåter, lensepumper og krypstrømmer er et ikke ukjent scenario. Bare som et kveruletbart eksempel. Avsinking på Radice er ikke noe ukjent problem, har sett det flere ganger. Jeg har hatt Radice på Hulda i mange år, går bra da jeg holder styr på 'minusene' om bord.

Igjen, takk for friske meninger om min problemstilling. Greit at det er uenighet om temaene, og fint om man aksepterer at det er helt ok å være uenig på diplomatisk vis, slik at debatten kan fortsette innen rimelighetens rammer. Vi lærer alle litt av flere synspunkter. 

Videre kan jeg fortelle at jeg har kun hatt båten noe over ett år, og vet ikke om tæring skyldes manglende zink eller strømlekkasje. 

Jeg har ikke landstrøm, så evt. Strømproblematikk begrenser seg til 12V anlegget ombord, som er relativt enkelt opplegg. 

Jeg har hovedbryter på både pluss og minus, og anode direkte til motor, på 1 polt anlegg.

Jeg har hatt propellanode, roranode og egen anode til resten. Hvordan vedlikehold, evt. Manglende vedlikehold har blitt gjennomført før min tid mtp. Anodeskifte vet jeg ikke.  

Propellen er, etter denne debatten, moden for fornying. Jeg kommer til å sjekke bak propellmutter neste gang jeg har landligge, og innhente info om anbefaling fra både radice og michigan. Mikado har jeg ikke hatt, kan være et alternativ...kanskje. 

Takker for alle innspill, som jeg anser som gode. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...