Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Mix skrev 49 minutter siden:

Akkurat. Da sier vi det slik. Du vet best.

Takker, sjekk ut hjemmesiden til Komodo, der er det litt å lære om materialer. Ikke helt perfekt, men til daglig bruk, helt utmerket. Skulle laget link til navnet hans, men det funker ikke.

Men bare for å kjøre litt til, før jeg drar opp på fjellet. Alle materialer korroderer, noen mer enn andre. Og strømbehovet varierer med materialet. Jeg har bare strømbehovtabell for bart stål, angitt av DnV i mA/kvadratmeter, en eller annen gjorde et nummer av det:

Middelverdi for:

Nordsjøen nordre:  120

Nordsjøen søndre: 100

Australia:                   90

Indonesia:                  80

Kun for å illustrere at strømbehovet for å beskytte metaller under vann (uten strømfeil om bord) er ganske høyt her vi bor. Vedkommende jeg refererte til, husker ikke navnet, anga drøyt 1 mA/kvadratmeter for armeringsjern. Av tabellen over ser man hvor feil det kan bli om man ikke tar relevante faktorer inn i betraktningen. Armeringsjern er stort sett støpt inn i betong som er basisk.

Så har vi noen plausible materialer:

Høyfast messing: CuZn35AlFeMn, Rm 570 til 670 kjempebra til propell, avsinker. Ikke bronse, dette er messing.

Bronse: CuAL10Fe5Ni5, Rm570 til 670 kjempebra til propell. Kan ikke avsinke, for dette er en bronse, inneholder ikke Zn (sink). Ikke helt hundre når det gjelder kavitasjon.

Michigan-propellen jeg har på hylla er solgt til meg som dette materialet. 

Korrosjonshastigheter i mikrometer/år, stillestående eller sakte strømmende sjøvann:

CuNiFe (kobber nikkel)               3 - 12

Admiralitetsbronse                    13 - 15 (som ikke er en bronse, men meget korrosjonsbestandig)

Bronsen, nevnt over                   25 - 50

AISI 316                                        ubetydelig

Karbonstål                                 100 - 160

Bare for å sette ting i perspektiv.

Jeg har ikke materialet til Radice, men det ligger i området 13 - 50. Poenget er at det avsinker om det ikke blir tilført elektroner. Dessuten er det svakt for spenningskorrosjon når sinkgehalten reduseres. Og her er propellen til TS et eksempel. Den sprekken kan pluslig løse ut med en hasighet på 300 m/sekund. Da plopper en propellvinge av i løpet at et mirkosekund.

Da Mix, er du vel fornøyd. Nå måtte jeg til og med bla i en bok :-) Faen. Informasjonen hentet fra Einar Bardal ISBN 82-519-0700-4. Der står det også noen linjer om elektrokjemisk entalpi. Skal man lese og forstå boken, kreves det mattekunskaper og noe kjemi/fysikk.

Hulda

Hulda

Mix skrev 9 minutter siden:

Akkurat. Da sier vi det slik. Du vet best.

Takker, sjekk ut hjemmesiden til Komodo, der er det litt å lære om materialer. Ikke helt perfekt, men til daglig bruk, helt utmerket. Skulle laget link til navnet hans, men det funker ikke.

Men bare for å kjøre litt til, før jeg drar opp på fjellet. Alle materialer korroderer, noen mer enn andre. Og strømbehovet varierer med materialet. Jeg har bare strømbehovtabell for bart stål, angitt av DnV i mA/kvadratmeter, en eller annen gjorde et nummer av det:

Middelverdi for:

Nordsjøen nordre:  120

Nordsjøen søndre: 100

Australia:                   90

Indonesia:                  80

Kun for å illustrere at strømbehovet for å beskytte metaller under vann (uten strømfeil om bord) er ganske høyt her vi bor.

Så har vi noen plausible materialer:

Høyfast messing: CuZn35AlFeMn, Rm 570 til 670 kjempebra til propell, avsinker. Ikke bronse, dette er messing.

Bronse: CuAL10Fe5Ni5, Rm570 til 670 kjempebra til propell. Kan ikke avsinke, for dette er en bronse, inneholder ikke Zn (sink).

Michigan-propellen jeg har på hylla er solgt til meg som dette materialet. 

Korrosjonshastigheter i mikrometer/år, stillestående eller sakte strømmende sjøvann:

CuNiFe (kobber nikkel)               3 - 12

Admiralitetsbronse                    13 - 15 (som ikke er en bronse)

Bronsen, nevnt over                   25 - 50

AISI 316                                        ubetydelig

Karbonstål                                 100 - 160

Bare for å sette ting i perspektiv. Jeg har ikke materialet til Radice, men det ligger i området 13 - 50. Poenget er at det avsinker om det ikke blir tilført elektroner. Dessuten har er det svakt for spenningskorrosjon når sinkgehalten reduseres. Og her er propellen til TS et eksempel. Den sprekken kan pluslig løse ut med en hasighet på 300 m/sekund.

Da Mix, er du vel fornøyd. Nå måtte jeg til og med bla i en bok :-) Faen. Informasjonen hentet fra Einar Bardal ISBN 82-519-0700-4. Der står det også noen linjer om elektrokjemisk entalpi. Skal man lese og forstå boken, kreves det mattekunskaper og noe kjemi/fysikk.

• Create New...