Jump to content

Oljeskift, hvor ofte?


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg hadde en diskusjonmed naboen om oljeskfite på motorene våre. Han har kjørt båten sin ca 30 timer iår og hans mekaniker mente at det ikke var nødvendig å skifte olje, men heller bytte neste år. jeg mente det ble dannet syrer iløpet av året og at dette ville slite på motoren iløpet av vinteren.. Men så ble jeg usikker.

Kan noen med mer kunnskap enn meg avkrefte/bekrefte om oljen SKAL byttes, eller om det holder med hvert annet år?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Som en lite kurrositet. Da jeg kjøpte ny snøfres i vinter spurte jeg leverandøren om jeg burde skifte olje om våren når jeg satte den bort, eller om høsten før jeg startet opp igjen. (Selv trodde jeg at våren etter endt sesong var det beste.)Han hevdet at jeg burde skifte olje om høsten før ny sesong, da oljen taper seg etter at den er blitt tømt av dunken og ned på motoren.........

Link to post

Som en lite kurrositet. Da jeg kjøpte ny snøfres i vinter spurte jeg leverandøren om jeg burde skifte olje om våren når jeg satte den bort, eller om høsten før jeg startet opp igjen. (Selv trodde jeg at våren etter endt sesong var det beste.)Han hevdet at jeg burde skifte olje om høsten før ny sesong, da oljen taper seg etter at den er blitt tømt av dunken og ned på motoren.........

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Synst det hørtest VELDI suspekt ut.....

Link to post

Mine maskiner trenger 60 liter olje +, og jeg skifter filter og olje på høsten, som i fjor var etter 120 timer, og i år 110 (skiftet sist helg faktisk)....

Dette er ihh til anbefalinger fra maskinleverandør og da oljen vil inneholde svovel som kan tære på de finere delene av maskinen ... sier "kan" da det er delte meninger om dette, men til tross for oljevolumet, og delte meninger så synes jeg det er en billig forsikkring å skifte...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Dette temaet er det veldig mye meninger om, og sikkert ingen fasit.

 

På båten har jeg skiftet hvert år, for å være sikker, men tror egentlig ikke det har vært nødvendig.

Har skrudd en del på gamle motorsykler + biler - enkelte av de har jeg åpnet etter at de har stått lagret i 15-20 år. Som regel er det svært lite tæring å se. Kan som regel bare skifte olje og kjøre videre.

Tror det har litt å si hvor avansert motor man har. Gamle motorer og maskiner med enkel konstruksjon tåler temmelig dårlig og gammel olje før det er merkbart. Men derimot VP KAD42 er visst veldig kresen på oljen. I tillegg er jo marinemotorer i bruk i tøffere miljø enn biler samt at de går under konstant høy belastning.

 

Som en avsporing kan jeg nevne at på min BMW bil fra 2001 kan jeg kjøre 25 000 km før oljeskift skal foretas. Med min kjøring er dette 3 år. Dette er bra nok for å holde garantien.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Har skrudd en del på gamle motorsykler + biler - enkelte av de har jeg åpnet etter at de har stått lagret i 15-20 år. Som regel er det svært lite tæring å se. Kan som regel bare skifte olje og kjøre videre.

<{POST_SNAPBACK}>

Her må skilles klart mellom bensin og dieselmotorer :smash: Tæring er et ikke-tema for bensinmotorer da det er dieselen som inneholder mer eller mindre svovel.......

 

Jeg skifter olje når hovedsesongen er over, dvs. i disse dager, selv om båten brukes mer eller mindre hele året så er det i sommerhalvåret timetelleren får kjørt seg mest :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Som en lite kurrositet. Da jeg kjøpte ny snøfres i vinter spurte jeg leverandøren om jeg burde skifte olje om våren når jeg satte den bort, eller om høsten før jeg startet opp igjen. (Selv trodde jeg at våren etter endt sesong var det beste.)Han hevdet at jeg burde skifte olje om høsten før ny sesong, da oljen taper seg etter at den er blitt tømt av dunken og ned på motoren.........

<{POST_SNAPBACK}>

Har også en snøfres (honda) og her står det i inst.boken at oljen skal skiftes før sesongen , så leverandøren din har nok ikke feilinformert deg........... tror jeg :wink:

 

Ang. oljeskift på båtmotorer ,kan det ha betydning for oljen om båten blir brukt i saltvann da motoren vil suge i seg deilig saltholdig luft ?

 

mvh

sveno

Link to post

Her må skilles klart mellom bensin og dieselmotorer :smash: Tæring er et ikke-tema for bensinmotorer da det er dieselen som inneholder mer eller mindre svovel.......

Er klar over forskjellen der ja :smiley:

Har skrudd en del diesel på div. veterankjøretøy - dog ikke MC-selvsagt :lol::lol:

 

Min personlige oppfatning er likevel at dette med oljeskift er kraftig overdrevet, men som sagt her er det MANGE synspunkt. Synes slike diskusjoner er litt artige :wink:

 

Kan forresten legge til at etter en sesong med Hammerdown i dieselen på min Yanmar så var oljen nesten like fin på slutten av sesongen som da den var ny. Normalt har den blitt svart etter en sesong. Synes dette var en interessant observasjon. Vet ikke noen faglig forklaring på dette, men ikke noe annet er endret i motor eller bruken av båten.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Kjøpte ny båt i vår, med Volvo Penta D4-210. Her fikk jeg skiftet olje etter 50 timer (i august) av VP verksted for at garantiene skal gjelde. Anbefalingene er oljeskift hver 200 time/1 gang i året. Motoren har nå gått 65 timer (vi har hatt mye dårlig vær i nord), her er det vel ikke nødvendig å skifte olje nå. Båten skal ligge ute i hele vinter og vil bli brukt litt gjennom vinteren. Når bør jeg skifte olje neste gang, skal jeg vente til 200 timer (på høsten 2006)?¨

 

nordstar

Link to post

Her må skilles klart mellom bensin og dieselmotorer :smash: Tæring er et ikke-tema for bensinmotorer da det er dieselen som inneholder mer eller mindre svovel.......

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nyere dieselbilder har også lang tid mellom oljeskift. BMW som ble referert har oljsekiftintervall avhengig av flere faktorer, bl.a. type kjøring (by, landvei), kjørelengde og tid siden sist oljeskift.

Link to post

Kjøpte ny båt i vår, med Volvo Penta D4-210. Her fikk jeg skiftet olje etter 50 timer (i august) av VP verksted for at garantiene skal gjelde. Anbefalingene er oljeskift hver 200 time/1 gang i året. Motoren har nå gått 65 timer (vi har hatt mye dårlig vær i nord), her er det vel ikke nødvendig å skifte olje nå. Båten skal ligge ute i hele vinter og vil bli brukt litt gjennom vinteren. Når bør jeg skifte olje neste gang, skal jeg vente til 200 timer (på høsten 2006)?¨

 

nordstar

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det skulle vel bli august 2006? Fyr opp og kjør motoren god og varm under belastning minst hver fjerde uke.

 

Ellers så må jeg si at jeg har litt problem med syrefilosofien. Hvis du kjører lite, så blir det lite syre. Det gir lite korrosjon. Hvis det ikke er elektrolytt (les vann) så blir det verken syre elle korrosjon. Men litt vann er det nå tilstede, så la gå med det. Så hvis jeg kjører 50 timer i året, så er påstanden at det absolutt nødvendig å bytte olje (syntetisk) grunnet syreangrep, jeg bruker båten året rundt. Så har vi dem som bruker motoren 200 timer i løpet av en sommersesong. Etter de to første månedene må jo motoren går i et syrebad. Om høsten bytter denne brukeren oljen. Han får ut 80% av syreblandingen. De 20%'ene som er igjen ligger der og godgjør seg hele vintere. Det er noe som ikke rimer her.

 

Hulda har nå besluttet å slutte med og skifte olje (syntetisk), filter blir byttet hver høst. I løpet av et par år bør motoren være vrak. Det gjør ikke så mye, Musangen i Østfold selger disse motorene for 28900 kroner. Dessuten er det et verksted i New York som selger overhalte Hulda-motorer for USD 1500, og de har 100 Hulda-motorer på lager.

 

Jeg funderer på å investere i autopilot, det koster nesten to Hulda-motorer. Da jeg serverte Admiralen en brødskive med "Sorte Sara" (ost) og et glass rødvin nå i kveld, ante hun ugler i mosen. "Autopilot", pep jeg. Jeg glemte vår gud-vet-hva-nummer bryllupsdag 13.09.1969 her om dagen, der kom jeg inmari dårlig ut. Jeg sliter med troverdigheten på flere plan...

 

En motor er ikke noe problem.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg skfiter 15/W40 mineralolje og filter hver 100 timer. Dette er etter NB Marines anbefaling. Yanmar-manualen sier hver 250 timer eller 1 gang per år, alt etter hva som kommer først. I følge flere vel funderte innlegg på forumet fra personer som har forbrenningsmotorer som fag, forstår jeg at oljeskifte per 100 timer er unødvendig ofte. Dette tilsvarer jo kun fire døgns kontinuerlig gange.

 

Etter å ha fulgt med i "Havari på KAD42" og "Skifte olje gjennom peilepinnerøret" strengene, funderer jeg på om 100 timer kan være et passende intervall likevel av følgende teori. Jeg pumper ut spillolje via peilepinnerørert og får ut ca. 75-80% av oljen hver gang. Jeg får dårligere utrensing av bunnfall i bunnpanna på denne måten enn ved f.eks dreneringsplugg og fullstendig utdrenering av spilloljen. Et hyppig olje- og filterskifte vil da være med på å redusere mengden bunnfall.

 

Jeg har vurdert å gå over til syntetisk olje også, men gått bort fra dette igjen grunnet følgende. Det er skrevet en del om at syntetisk olje inneholder mye additiver og at disse er årsak til sylinderpolering ved mye tomgangskjøring. Jeg fisker en del utenom sommersesongen. Dette resulterer i mye tomgangskjøring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Det kan være interessant å sammenligne med en vanlig bilmotor. Normalt intervall for mange kan være 15000km.

 

Hva tilsvarer så dette i en båt? I en båt går motoren ofte på bortimot full belastning. For enkelhetsskyld kan vi si at belastningen tilsvarer å kjøre i konstant 150km/t med bil. Hvor mange timer må man så kjøre for å tilbakelegge 15000km med 150km/t? Jo 100 timer, noe som ofte er skifteintervallet for båtmotorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...