Marius Engel Startet 22.September.2019 Link til dette innlegget Startet 22.September.2019 Hei. Jeg skal kjøpe ny båt, en rovennlig båt til bruk på sjøen som kan utstyres med en liten påhengs om ønskelig. Jeg har kommet fram til at Terhi 440 er en grei familiebåt som vi kan ro alle sammen (og to samtidig), og den er stødig nok for barn. Denne båten er laget i thermoplast og fyllt med polyuretanskum. Overflaten blir lignende Pioneer båtene, det innvendige skummet gjør den stivere. Båten skal ligge ute hele året. Kan jeg klare meg uten bunnsmøring på denne båten? Gror den mindre enn glassfiber? Tanken var å dra den opp i fjæra 2-3 ganger i året, velte den opp/ned, og spyle med turbodysen fra høytrykkspyleren. Så tenkte jeg å legge ett lag bilvoks/båtvoks på skroget og sjøsette. Er dette bare tull? Hjelper bilvoks/båtvoks på å hindre groe? Hvis jeg bør bunnsmøre denne, trenger den primer? Bør jeg bruke ett spesielt bunnstoff? Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 (redigert) Fant nettopp ett bunnstoff beregnet på mykplast og gummibåter, som skal brukes uten primer. Steindyrt da!! https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/bunnstoff/bunnstoff-gummi-hypalon-mykplast-pvc-0-75l---soromap-pH6103580 Noen andre tips, eller erfaringer? Redigert 22.September.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 terhi er laget i ABS plast, den er hardere enn PE plasten Pioner bruker. https://www.westsystem.no/a/178/bunnstoff-til-terhi Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hanto1 Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Terhi brukte abs plast før, brukte vanlig bunntoff på dette. Ville absolutt ha stoffet båten Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 ivar skrev for 1 time siden: terhi er laget i ABS plast, den er hardere enn PE plasten Pioner bruker. https://www.westsystem.no/a/178/bunnstoff-til-terhi hanto1 skrev 1 time siden: Terhi brukte abs plast før, brukte vanlig bunntoff på dette. Ville absolutt ha stoffet båten Takk :) Da har jeg fått klare og tydelige svar på dette :) Men jeg lurer på en ting: Hva er hensikten med primer på slike båter? Trodde at primer var for å beskytte glassfiber-polyester båter mot plastpest og vanninntregning? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Funker dårlig på Pioner uten. Egen erfaring, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 primer er også for å få god vedheft for bunnstoffet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Fuglen skrev for 1 time siden: Funker dårlig på Pioner uten. Egen erfaring, dessverre. ivar skrev 54 minutter siden: primer er også for å få god vedheft for bunnstoffet Ok :) Da er det bare å gjøre den gode gamle leksa, og få det skikkelig med en gang :) Jeg har hørt at man skal bruke hardt bunnstoff på båter som ikke kjøres mye, og på båter som går sakte? Siden selvpolerende er avhengig av kritting. Men da får man vel «lag på lag på lag» problematikken, om man bruker hardt bunnstoff... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 ikke hørt det, trodde hardt var mest brukt på mer hurtiggående båter..? tror jeg ville gått for selvpolerende som west anbefaler, og så bare dra opp båten en gang i mellom for å spyle av om den blir liggende lenge ubrukt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 ivar skrev 2 minutter siden: ikke hørt det, trodde hardt var mest brukt på mer hurtiggående båter..? tror jeg ville gått for selvpolerende som west anbefaler, og så bare dra opp båten en gang i mellom for å spyle av om den blir liggende lenge ubrukt Påstanden ble jeg fortalt på Maritim i Bergen. Hardt bunnstoff var ikke avhengig av kritting (bruk og fart) for å virke, var påstanden. Men ja, sikkert best å bare følge anbefalingen til westsystem :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Ville gått for selvpolerende. Helt klart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Bruk Vinylprimer før bunnstoff, så blir dette strålende :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Marius Engel skrev On 22.09.2019 at 15.29: Kan jeg klare meg uten bunnsmøring på denne båten? Gror den mindre enn glassfiber? Husker en gang jeg så en som dro en slik opp på en flytebrygge for rengjøring. Den hadde tydeligvis ligget ute en god stund, for hele undervannskroget var dekket med godt over halvmeteren med tare og alger av ymse slag! Den verste groingen jeg noensinne har sett! Så den gror definitivt ikke mindre enn glassfiber nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marius Engel Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 index skrev 38 minutter siden: Husker en gang jeg så en som dro en slik opp på en flytebrygge for rengjøring. Den hadde tydeligvis ligget ute en god stund, for hele undervannskroget var dekket med godt over halvmeteren med tare og alger av ymse slag! Den verste groingen jeg noensinne har sett! Så den gror definitivt ikke mindre enn glassfiber nei. Hahaha, jeg skjønner :) Tenker at når jeg kjøper båten, tar jeg på motoren og sjøsetter den. Spretter uti med tørrdrakten, markerer vannlinjen med sprittusj, og rett opp igjen på hengeren for å primes og bunnsmøres på vanlig måte :) Det finnes jo noen mål på vannlinje på båten, men jeg vet ikke om det er så enkelt å få til å bli riktig med den aktuelle motoren, uten å sjøsette? ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Tror nok den metoden er den beste ja. Tape fast sprittusjen på en isoporplate, så er det lettere å få det likt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marius Engel Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 index skrev 4 minutter siden: Tror nok den metoden er den beste ja. Tape fast sprittusjen på en isoporplate, så er det lettere å få det likt. Så smart, så enkelt :) Men det blir litt køddete når skroget er vått, å få sprittusjen til å virke. Men noen merker her og der er sikkert godt nok ? Sitér dette innlegget Link to post
Clueless Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Jeg har en Terhi 6020 (ABS som alle Terhi båter). Terhi anbefaler primer og hard bunnstoff. Jeg prøvde uten for en sesong - da var det dårlig med groing og rur. Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
Lars Hansen Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Soromap har etter min erfaring null effekt... Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 larshans1 skrev 42 minutter siden: Soromap har etter min erfaring null effekt... Brukt det på riben. STOR forskjell fra uten noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.