Jump to content

Plastbåt (ABS, ikke glassfiber) uten bunnsmøring?

Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal kjøpe ny båt, en rovennlig båt til bruk på sjøen som kan utstyres med en liten påhengs om ønskelig. Jeg har kommet fram til at Terhi 440 er en grei familiebåt som vi kan ro alle sammen (og to samtidig), og den er stødig nok for barn.

Denne båten er laget i thermoplast og fyllt med polyuretanskum. Overflaten blir lignende Pioneer båtene, det innvendige skummet gjør den stivere.

Båten skal ligge ute hele året.

Kan jeg klare meg uten bunnsmøring på denne båten? Gror den mindre enn glassfiber?

Tanken var å dra den opp i fjæra 2-3 ganger i året, velte den opp/ned, og spyle med turbodysen fra høytrykkspyleren. Så tenkte jeg å legge ett lag bilvoks/båtvoks på skroget og sjøsette.

Er dette bare tull? Hjelper bilvoks/båtvoks på å hindre groe?

Hvis jeg bør bunnsmøre denne, trenger den primer? Bør jeg bruke ett spesielt bunnstoff?

Takker for svar :)

Fant nettopp ett bunnstoff beregnet på mykplast og gummibåter, som skal brukes uten primer. Steindyrt da!! https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/bunnstoff/bunnstoff-gummi-hypalon-mykplast-pvc-0-75l---soromap-pH6103580

Noen andre tips, eller erfaringer?

Redigert av Marius Engel (see edit history)
ivar skrev for 1 time siden:

terhi er laget i ABS plast, den er hardere enn PE plasten Pioner bruker. 

https://www.westsystem.no/a/178/bunnstoff-til-terhi

hanto1 skrev 1 time siden:

Terhi brukte abs plast før, brukte vanlig bunntoff på dette. Ville absolutt ha stoffet båten

Takk :)

Da har jeg fått klare og tydelige svar på dette :)

Men jeg lurer på en ting: Hva er hensikten med primer på slike båter? Trodde at primer var for å beskytte glassfiber-polyester båter mot plastpest og vanninntregning?

Fuglen skrev for 1 time siden:

Funker dårlig på Pioner uten.

Egen erfaring, dessverre.

ivar skrev 54 minutter siden:

primer er også for å få god vedheft for bunnstoffet

Ok :)

Da er det bare å gjøre den gode gamle leksa, og få det skikkelig med en gang :)

Jeg har hørt at man skal bruke hardt bunnstoff på båter som ikke kjøres mye, og på båter som går sakte? Siden selvpolerende er avhengig av kritting.

Men da får man vel «lag på lag på lag» problematikken, om man bruker hardt bunnstoff... 

ikke hørt det, trodde hardt var mest brukt på mer hurtiggående båter..?   

tror jeg ville gått for selvpolerende som west anbefaler, og så bare dra opp båten en gang i mellom for å spyle av om den blir liggende lenge ubrukt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 2 minutter siden:

ikke hørt det, trodde hardt var mest brukt på mer hurtiggående båter..?   

tror jeg ville gått for selvpolerende som west anbefaler, og så bare dra opp båten en gang i mellom for å spyle av om den blir liggende lenge ubrukt

Påstanden ble jeg fortalt på Maritim i Bergen. Hardt bunnstoff var ikke avhengig av kritting (bruk og fart) for å virke, var påstanden.

Men ja, sikkert best å bare følge anbefalingen til westsystem :) 

Marius Engel skrev On ‎22‎.‎09‎.‎2019 at 15.29:

Kan jeg klare meg uten bunnsmøring på denne båten? Gror den mindre enn glassfiber?

Husker en gang jeg så en som dro en slik opp på en flytebrygge for rengjøring. Den hadde tydeligvis ligget ute en god stund, for hele undervannskroget var dekket med godt over halvmeteren med tare og alger av ymse slag! Den verste groingen jeg noensinne har sett! Så den gror definitivt ikke mindre enn glassfiber nei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 38 minutter siden:

Husker en gang jeg så en som dro en slik opp på en flytebrygge for rengjøring. Den hadde tydeligvis ligget ute en god stund, for hele undervannskroget var dekket med godt over halvmeteren med tare og alger av ymse slag! Den verste groingen jeg noensinne har sett! Så den gror definitivt ikke mindre enn glassfiber nei.

Hahaha, jeg skjønner :)

Tenker at når jeg kjøper båten, tar jeg på motoren og sjøsetter den. Spretter uti med tørrdrakten, markerer vannlinjen med sprittusj, og rett opp igjen på hengeren for å primes og bunnsmøres på vanlig måte :) 

Det finnes jo noen mål på vannlinje på båten, men jeg vet ikke om det er så enkelt å få til å bli riktig med den aktuelle motoren, uten å sjøsette? ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...