Jump to content

Tips til rovennlig båt 13-16 fot?

Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Har sett på en del båter i det siste, da jeg er på jakt etter rovennlig båt til familien. Den skal brukes på sjøen, og det skal være mulig med en liten motor.

Den må kunne brukes av en familie på 4, til korte badeturer, korte teltturer og fisking. Den skal være rovennlig, og kunne roes av 2 personer samtidig, men også en person alene. (Oftest er det nok 3 personer i båten).

Jeg har vinglet litt mellom Terhi Saiman, og Terhi 440. Men jeg har vel egentlig landet på Terhi 440 pga. økt innvendig plass og bedre stabilitet. Det passer med en 6 hk motor på Terhi 440.

Jeg har prøvd å ro Terhi 440, og rofart som jeg kan holde lenge på helt stille sjø alene i båten er 5 km/t. Jeg aner ikke hvor mye rovennlighet jeg ofrer i forhold til Terhi Saiman, men de andre fordelene tror jeg veier opp (kanskje).

Har dere tips til andre båter jeg bør vurdere, som passer mine spesifikasjoner?

(Skal legge RIBen min ut for salg ganske snart, ta kontakt om en 19 fots rib med 100hk er av interesse. Svært god egnet til eks. dykking)

Redigert av Marius Engel (see edit history)

Er jo flere finske merker som har greie robåter, feks Suvi og Kaisla.   for å få plass til 2 roere samtidig mistenker jeg du må opp mot 16 fot (og mer vannlinjelende er jo greit mtp fart/sig i båten= 

denne ser jo litt morsom ut:  halvplanende spissbåt :D

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 33 minutter siden:

Er jo flere finske merker som har greie robåter, feks Suvi og Kaisla.   for å få plass til 2 roere samtidig mistenker jeg du må opp mot 16 fot (og mer vannlinjelende er jo greit mtp fart/sig i båten= 

denne ser jo litt morsom ut:  halvplanende spissbåt :D

Ja, den så jeg lenge på selv :)

Grunnen til at jeg gikk vekk fra å vurdere den, var fordi den er såpass smal, og jeg ser ikke hvordan 4 personer skal kunne sitte i den når 2 av de ror. Benken bak er liten, og hvis man bestemmer seg for å bruke motor, sitter man ganske dårlig å styrer.

Terhi Saiman er bredere (fordeler og ulemper), og hadde mer praktisk innredning (bedre plass), samt flyttbar/avtagbar tofte, som kan gi god plass om man er alene. Og deretter hoppet jeg videre på Terhi 440, pga. bedre stabilitet og en mer praktisk båt med større innvendig plass. Den er fortsatt laget for å være rovennlig. Terhi båtene er selvlensende.

Jeg har ikke prøvd å ro Terhi Saman eller Suvi 495, så jeg vet ikke hvor mye av roegenskapene man egentlig ofrer. ????

(Til rene «solo-roturer uten fiskesnøre» har jeg kajakken).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...