Biam1 Startet 23.September.2019 Del på Facebook Startet 23.September.2019 (redigert) Hei, Sett på en båt som har en Sole (Mitshubishi) 46HK under dørken. Usikker på årsmodell, men ville tippe 90-tallet. Er Sole kjent for å være OK motorer? Den har ca 700 timer på telleren, og det er vel lite egentlig? Motoren virket veldig lett startet, og hadde et fint svev. Det eneste som jeg "bekymrer" meg litt over er at den jager endel opp ned på turtallet i fri (uten belasting) og særlig på tomgang. jager opp ned 200-300 omdreininger opp-ned.. Ikke når den har beslastining (står i gir). Kan det være en bagatell/ hva kan det være tro...? Eier sier det har vært slik de 6-7 årene han har hatt båten...Er kanskje vanskelig med deletilgang til disse litt "sjeldne" motorene? Se bildet. Noen "Sole eksperter her"? Er dette en Sole-Mitsubishi? Ikke Mercedes vel?? Redigert 23.September.2019 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Burde være kurante greier dette her. Og med 700 timer er den knapt innkjørt engang.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Noen som har erfaring/teori om jaging på tomgang/fri? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Har ingen erfaring med Sole, og vet ikke hvordan smøring av pumpe og regulator skjer. Dersom den smøres av motoroljen, så vil jo dennes beskaffenhet kunne ha betydning, og spørsmålet om hvordan motoroljen virker, om den er tynn osv vil være relevant. Dersom pumpen er en isolert del av motoren, smøres den sannsynligvis ikke av motoroljen, men enten av egen olje eller av dieselen. Da kan det være verdt å sjekke litt, f.eks tilsette litt totaktsolje i dieselen og sjekke om det endrer noe, samt undersøke om pumpen har egen oljesmøring som evt trenger påfyll. Tror Frydenbø i Bergen har solgt slike, mulig at det er noen der som kan svare på spørsmål enda. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Det er vel Bolga Maritim som er importør, og de har vel vært det i «alle år». Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Jeg har hatt en Sabb Mitsubishi marinisert av Sabb i Bergen. De mariniserte også disse små dieselmotorene fra Mitsubishi. Det var steike gode maskiner, litt harde i gangen med veldig bra motorer. Vetus mariniserer også de samme motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 Noen som kjenner igjen denne? Kan den være fra 90-tallet? Er det 689 timer eller 6899 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 Funnet ut at det er en Sole-Mini 48. God greier det ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Sole er kjent som gode greier etter hva jeg har hørt I alle fall. Timetallet er nok 689,9, slik er det I alle fall på min Sabb timeteller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 Takk Index! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.