Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Har samme som deg bare , men bare en motor. Sense er koblet direkte på forbruksbatteriets + pol. Under drift er spenningen stort sett lik på alle batteri. Mellom 14,0 til 14,4 alt etter hvor mye forbruk som er påslått. Alle batteri er bly/syre. Ikke noe problem det. Har fungert utmerket.                                                        Men, ja, noen har hatt problem, men det skyldes feilkobling av skilledioden. Noen båtprodusenter har koblet det slik at lading til start har gått direkte , mens lading til forbruk har gått via dioden. Da blir det feil uansett hvilke batteri som kobles til senseledning. Tror ikke det er problem på D 4 motoren , men på TAMD motorene var det en del feilkobling.                                                  Så sett senseledning på forbruk på den ene motoren. På den andre hadde jeg lagt sense til trusterbatteri tror jeg uten at det betyr så mye på den. Kanskje lagt den til det batteriet som er lengst borte fra dynamo.                                Nå må jo den dynamoen som lader forbruk jobbe en del mer enn den andre. Blir naturlig nok et annerledes opplegg om du ønsker og endre på det

hegra

hegra

Har samme som deg bare , men bare en motor. Sense er koblet direkte på forbruksbatteriets + pol. Under drift er spenningen stort sett lik på alle batteri. Mellom 14,0 til 14,4 alt etter hvor mye forbruk som er påslått. Alle batteri er bly/syre. Ikke noe problem det. Har fungert utmerket.                                                        Men, ja, noen har hatt problem, men det skyldes feilkobling av skilledioden. Noen båtprodusenter har koblet det slik at lading til start har gått direkte , mens lading til forbruk har gått via dioden. Da blir det feil uansett hvilke batteri som kobles til senseledning. Tror ikke det er problem på D 4 motoren , men på TAMD motorene var det en del feilkobling.                                                  Så sett senseledning på forbruk på den ene motoren. På den andre hadde jeg lagt sense til trusterbatteri tror jeg uten at det betyr så mye på den. Kanskje lagt den til det batteriet som er lengst borte fra dynamo.

• Create New...