Jump to content

Rust på turbo og skruer som siter dønn fast. Vetus DT67

PiperBill

Recommended Posts

Det baller på seg her.. Godt jeg har 5 måneder til å få orden på ting (hvis helsen holder). Jeg skulle demontere eksosmanifold i helgen for å bytte pakningene. Da måtte også turboen av og da måtte også eksosbendet følger med. Jeg måtte bruke vinkelsliper for å skjære av det 4 x m10 skruene for å løsne turboen og eksosbendet fra hverandre.

Nå sitter jeg med to utfordringer. Jeg må få ut «stubbene» til skruene. Det er flere måter å gjøre det på men jeg har sett en slags pipenøkkel  som biter seg fast og gjør at man kan bruke litt krefter for å få løsnet. Noen som vet hva slike verktøy heter og hvor man kan få kjøpt?

Utfordringen #2 var mer uventet. Det er blitt veldig mye korrosjon på den side av turboen som eksosbendet kobles på. Her var det også lekk. Spørsmålet er om det kan slipes såpass plan at det kan blir tett igjen og ikke minst hvordan har det blitt så rustent? Eller kan det være tæring? 

turborust.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg ville ha prøvd med å sveise på mutre på boltene for så å skru dem ut. Husk å dekke hullet først!

Rusten kan tyde på defekt eksosbend, slik at sjøvann trenger tilbake til turbo. Litt rart at turboen ser så fin ut inni dog. Tror jeg ville ha slipt det plant og lagt på et lag eksosmontasjepasta ved montering igjen.

Tæring er det jo på et vis, men det må tilførsel av vann til for at det skal skje noe slikt. Som oftest sjøvann.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjøp ny turbo, du hadde jo planer om å overhale den allikevel.

Om det er fullstendig utelukke, må du skaffe deg en skikkelig god rørtang/wisegrip tang.

Varm boltstubben rød og forsøk å skru de ut.

EDIT.

Index sitt forslag er jo meget godt, bare en har tilgang til sveiseapparat.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har kjørt index-metoden ved flere anledninger med utmerket resultat. Turbohuset ser nokså morkent ut. Biltema bremserens, roterende stålbørste, Biltema bremserens. Biltema multimetall så plant og tynt som mulig. Tape fast grovt vannslipepapir på salongbordets glassplate. Slip turboen plan mot vannsipepapiret. Etter 12 timer og en skilsmisse, OK. Eller kjøp en ferdig renovert turbo fra kompetent leverandør som også gir garanti.

Flere muligheter her.... takk. Kjøp a ny turbo er siste utvei da den koster rundt 35k fra Vetus. Tenkte å ta av turbindekslet (eksossida) og ser om det finnes ny eller brukt å få kjøpt. Men det går jo ikke så lenge skruene sitter så groddfast. Jeg tar en tur til Tess og ser om de har noe jeg kan bruker.

Jeg hadde tenk å overhale turboen mens den er av og har kjøpt overhalings- kit. Men jeg har ikke helt bestemt meg. Kanskje dumt å la være for så å måtte demontere alt senere.

Når det gjelder korrosjonen så må det være at det har kommet saltvann helt opp til turboen.  Kjølevannet er koblet til eksosbendet rett under turboen men det er en dobbel rør slik at vann og eksos blandes lengre nede. Alt ser bra ut der. Det er ikke svanehals på eksosanlegg på denne modellen (Baltic) men turboen sitter vel en half meter over vannlinje og eksospotta er den type med innebygget enveis klaff slik at sjøvann ikke kan kommer inn. Jeg må nok se på det også.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev for 1 time siden:

Du må jo ikke finne på å kjøpe turbo fra Vetus. Det koster vel flere ganger mer enn en renovert turbo kjøpt lokalt.

Neida skal ikke det....En mellomstor rørtang er det som måtte til. Så nå tråler jeg nett på jakt etter ny turbinhus. Nå lurer jeg på om det hadde vært en fordel å bruke syrefast skruer men kanskje de er for myke? Jeg vet ikke J

TurboTang.jpg

turbout.jpg

Turboservice i Porsgrunn leverte nyoverhalt turbo til min VP for snaut 8000,-.

Det er ikke "bare" å overhale en turbo, ting snurrer fort og skal være i balanse etterpå.

Du burde ihvertfall sjekket pris før du begynner å styre med den du har.

Ett turbohavari midt i fellesferien, vil du ikke ha. Kan også fort løpe på endel ekstra utgifter når den først havarerer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Enig at det ikke er bare DIY å overhale en turbo. Det er derfor jeg nøler. Men fikser eller skaffe ny turbin skal jeg klare. Godt mulig jeg levere den til de i Porsgrunn etter hvert. Men det må nevnes at akkurat denne modellen til Vetus DT67 er ikke hyllevarer.

Edit.. Sendte epost til Turboservice i Porsgrunn nå.... Takk for gode råd :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

• 2 uker senere...

Tar fram tråden igjen med et spørsmål. Hvis man ser nærmere på det første bildet av turboen så kan det ser ut som tæring ala det som går på zink anoder. Det var jo ingen rustflaker der da jeg demonterte. Pakningen var også helt bort. Eksosbendet som kobles på turboen er av støpt messing eller bronse.. tror mest på messing. Da ble det messing mot stål/støpejern. Kan det har oppstått galvanisk tæring på turbosiden da? Det har gått 21 år siden det hele var satt sammen som ny.

Redigert av PiperBill (see edit history)

Hulda skrev 16 minutter siden:

Kobber mot jern gir galvanisk tæring gitt elektrisk forbindelse og felles elektrolytt.

Er det jern som tæres da? Kan har kommet litt sjøvann eller damp der som virker elektrolytisk. Men dette har skjedde over en 21 år periode. Spørsmålet er om det er vært å prøve å gjøre noe med det? Går det 20 år til er det ikke så farlig verken for meg eller båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...