tom Cognac
Vanskelig tema, men likevel veldig viktig. Jeg tror alle elsker friheten ved å være på sjøen. Alle vil gjøre som de selv vil for å dyrke denne friheten. Noen foretrekker en seilas i sakte fart - for dem er dette selve friheten. Andre elsker å dundre fortest mulig mellom A og B, for dem så er dette selve friheten. Og for de fleste tror jeg friheten finnes et sted i mellom disse hastighetene. Det er nå ca. 23 år siden jeg hadde båt sist (en Fjord 24 Weekender med en V-8 på 225hk, ble brukt hver helg fra sjøsetting om våren - rett etter 1. mai. til langt ut i oktober hvor hun ble lagt på land for vinteren, pluss 3-4 ukers sommerferie. Nå har jeg endelig kjøpt meg en eldre dame på 21 for med en 90 hk på hekken.). jeg bor tett ved Oslofjorden. På disse årene mener jeg å observere fra brygga en hissigere båtbruk (fra hurtiggående båter) på vei til Hankø, Hvaler eller Sverige. Det virker på meg som om egoismen fra bilkjøringen på E-6 eller E-18 har blitt overført til sjøen. Som bilfører kreves det jo et gyldig sertifikat (det er ikke dermed sagt at alle som har et gyldig bilsertifikat holder seg til trafikkreglene - DET er jo allmenkunnskap) og derfor lurer jeg litt på om å innføre et sertifikat for båtførere er riktig vei å gå (selv om jeg egentlig synes det er en veldig god ide) når man kan høste av erfaringene på landeveien.
Det er hevet over enhver tvil at nasjonens innbyggere har blitt veldig mye mer narsissistiske, egoistiske og selvgode og lever i den fantasi at man kan kjøpe seg ut av enhver (ulovelig) situasjon. Jeg tror det kreves en kraftig moralendring både på landeveien og på sjøen for ar vi skal få bort alle idiotene som ferdes der (blir man noen gang kvitt dem?). Hvem som skal stå for denne moralendringen vet jeg ikke - kanskje man bør starte med det allerede i barnehagene og på skolene. Dagens unge foreldre er jo stort sett opptatt med å bryte fartsgrensene med barna i baksetet på vei til skolen eller så sitter de med blikket ned i en mobil, nettbrett eller en annen skjerm. Tid til andre har de tydeligvis ikke. Dessverre smitter også denne holdningen over på andre aldersgrupper, så også min egen:pensjonistene, dessverre! Derfor skal vi på "død og liv" nyte friheten mest mulig, selv om båten eller vannscooteren krasjer med et skjær og havner flerfoldige meter på land - eller Tesla'en vi kjører inn i et tre i 150 km/t. Vel - det var bare noen tanker over et vanskelig tema.