Jump to content

Edit History

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. tja... 

Ref vannscooter føler jeg at det er ferske førere uten eierforhold som er værst, jeg hadde i flere år 2 vannscootere jeg ofte hadde bak båten, disse lånte jeg igjen ofte bort til venner, styggeste scenario var da bak middagsbukta hvor 2 SEILBÅTVENNER hadde funnet det for godt å kjøre sikksakk mellom båter og folk i 60-65 knop..... De samme gutta har fortsatt seilbåt og hater raske motorbåter, jeg sørger for å minne de på hva de gjorde på vannscooter da... Så utleie av scootere tenker jeg er stor kilde til slikt. Når du har hatt de mange år og kjørt er det absolutt 0 gøy å kjøre sirkel, det eneste som gjelder er turer, og helst langturer. Høy fart gir god aksjonsradius, og vi tok feks TR smøgen samme dag uten problemer. 

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

Jeg liker å ta kurs og slikt fordi jeg vet jeg har noe å lære, men vil påstå nivået mitt er uendelig langt over snittet. 

Når vi kjører racing og trackdays(ferdighetsutvikling, ikke racing) er det det ekstrem forskjell på folk, enda tydeligere og lettere å se enn på båt. Hvordan folk tar instruksjon og oppfatter situasjoner/læreevne varierer også sterkt.

Jeg har gått gradene fra båt som gikk 5 knop når jeg var barn, fra jeg var 8-9 år surra jeg rundt alene,  til å ha fra 14 års alder noe som gikk 50 knop, fra jeg var 16 gikk det 60+ og de siste 20 årene+ har jeg ikke hatt noe som går under 60 knop. Mange kjøper bare en rask båt uten erfaring, og båtlappen vi har i dag er en vits, men igjen mange er flinke og tilegner seg kompetanse fort.. andre ikke. 

Jeg vet at goldfish f.eks. tilbyr føreropplæring, noe jeg synes er seriøst og bra, når båtene selges brukt har man dog ikke samme kontrollen over hvem som har de, og ting kan skje. 

Ref kajakkpadlere og andre "myke" trafikanter på sjøen er det viktig i hurtiggående båt å vise at man ser de, det gjør du ikke ved å bruke de som kurspunkt og sikte rett på de lenge. 

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. tja... 

Ref vannscooter føler jeg at det er ferske førere uten eierforhold som er værst, jeg hadde i flere år 2 vannscootere jeg ofte hadde bak båten, disse lånte jeg igjen ofte bort til venner, styggeste scenario var da bak middagsbukta hvor 2 SEILBÅTVENNER hadde funnet det for godt å kjøre sikksakk mellom båter og folk i 60-65 knop..... De samme gutta har fortsatt seilbåt og hater raske motorbåter, jeg sørger for å minne de på hva de gjorde på vannscooter da... Så utleie av scootere tenker jeg er stor kilde til slikt. Når du har hatt de mange år og kjørt er det absolutt 0 gøy å kjøre sirkel, det eneste som gjelder er turer, og helst langturer. Høy fart gir god aksjonsradius, og vi tok feks TR smøgen samme dag uten problemer. 

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

Jeg liker å ta kurs og slikt fordi jeg vet jeg har noe å lære, men vil påstå nivået mitt er uendelig langt over snittet. 

Når vi kjører racing og trackdays(ferdighetsutvikling, ikke racing) er det det ekstrem forskjell på folk, enda tydeligere og lettere å se enn på båt. Hvordan folk tar instruksjon og oppfatter situasjoner/læreevne varierer også sterkt.

Jeg har gått gradene fra båt som gikk 5 knop når jeg var barn, fra jeg var 8-9 år surra jeg rundt alene,  til å ha fra 14 års alder noe som gikk 50 knop, fra jeg var 16 gikk det 60+ og de siste 20 årene+ har jeg ikke hatt noe som går under 60 knop. Mange kjøper bare en rask båt uten erfaring, og båtlappen vi har i dag er en vits, men igjen mange er flinke og tilegner seg kompetanse fort.. andre ikke. 

Jeg vet at goldfish f.eks. tilbyr føreropplæring, noe jeg synes er seriøst og bra, når båtene selges brukt har man dog ikke samme kontrollen over hvem som har de, og ting kan skje. 

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. tja... 

Ref vannscooter føler jeg at det er ferske førere uten eierforhold som er værst, jeg hadde i flere år 2 vannscootere jeg ofte hadde bak båten, disse lånte jeg igjen ofte bort til venner, styggeste scenario var da bak middagsbukta hvor 2 SEILBÅTVENNER hadde funnet det for godt å kjøre sikksakk mellom båter og folk i 60-65 knop..... De samme gutta har fortsatt seilbåt og hater raske motorbåter, jeg sørger for å minne de på hva de gjorde på vannscooter da... Så utleie av scootere tenker jeg er stor kilde til slikt. Når du har hatt de mange år og kjørt er det absolutt 0 gøy å kjøre sirkel, det eneste som gjelder er turer, og helst langturer. Høy fart gir god aksjonsradius, og vi tok feks TR smøgen samme dag uten problemer. 

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

Jeg liker å ta kurs og slikt fordi jeg vet jeg har noe å lære, men vil påstå nivået mitt er uendelig langt over snittet. 

Når vi kjører racing og trackdays(ferdighetsutvikling, ikke racing) er det det ekstrem forskjell på folk, enda tydeligere og lettere å se enn på båt. Hvordan folk tar instruksjon og oppfatter situasjoner/læreevne varierer også sterkt.

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. tja... 

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

Jeg liker å ta kurs og slikt fordi jeg vet jeg har noe å lære, men vil påstå nivået mitt er uendelig langt over snittet. 

Når vi kjører racing og trackdays(ferdighetsutvikling, ikke racing) er det det ekstrem forskjell på folk, enda tydeligere og lettere å se enn på båt. Hvordan folk tar instruksjon og oppfatter situasjoner/læreevne varierer også sterkt.

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. mer penger bortkasta.

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

andersb

andersb

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. mer penger bortkasta.

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 



×
×
  • Create New...