Karlsenkystfiske Startet 25.September.2019 Link til dette innlegget Startet 25.September.2019 Har skiftet gir på sjarken, tilfeldighetene ville det til at jeg gikk fra en utveksling på 3 til 2.2, og må nå lære båten å kjenne på nytt. Har vridbart anlegg med skyverør fra West Mekan, en normalladet 90hk lastebilmotor fra Mitsubishi og enkel girkasse fra ZF. Tenker at målet må være å få mest mulig fart med minst mulig gasspådrag. Ser for meg at det er først og fremst gasspådraget som bestemmer forbruket, uavhengig av om motoren klarer å komme seg opp i turtall med nevnte pådrag. Har ingen måte å måle dieselforbruket, men det jeg har gjort er å måle temperaturen på eksosrøret, og forsøke å høre hvor anstrengt motoren går. Ved en gitt vridning klarte jeg å holde motoren på ca 1400 RPM, mere gasspådrag ga ikke noe høyere turtall eller fart, men fikk derimot temperaturen på eksosrøret til å stige ca 100 grader til hele 450 grader! Åpenbar sløsing? Det jeg nå forsøker å gjøre er å sette gasspådrag der motoren holder ca 2000 RPM på tomgang, setter vingene i nøytral, kobler inn, og legger sakte på vridning til jeg synes jeg har funnet den beste kombinasjonen av fart og motorlyd / vibrasjon. Litt utfordrende da det er masse dødgang i rattpumpa som styrer vridbaranlegget, og girkassens lave utveksling gjør at det fort blir for mye eller for lite vinger. Har også litt vanskeligheter med å ikke falle for fristelsen til å gi mere gasspådrag Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Hvordan går dere frem for å finne optimalt gasspådrag? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Optimal vridning er når du klarer å oppnå maks anbefalt turtall på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Ifølge sabb manualen, så skal du gi gass til du når maks turtall (oppgitt av fabrikant). Så vrir du vingene til du ser den jobber tungt(sort røyk), og letter litt til røyken avtar. Så kan du jo kjøre ned turtall til 80-85% av maks og da skal du ha en grei innstilling for marsjfart. Lavt turtall og mye vinger er ikke optimalt over tid, som du ser høy eksostemp og belastning på motoren.. Noe lavere forbruk kanskje, men igjensotet og fordervet motor om noen år er resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Hadde hydr. Vridbar på forrige sjark, genialt opplegg, ved å bruke gear og vridning kan man få hjelp av propellens padleeffekt til både sb og bb. Man faller fort for fristelsen ved å gå med tunge vinger, men det er overhodet ikke bra for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Skulle likt å vist hva som er anbefalt turtall på min da. Er en 90hk Mitsubishi lastebilmotor marinisert av Herald Marine. Øerne mine synes den går best ved 1600-1800 omdreininger! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Da må vi få vite betegnelsene på motoren først. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Det som høres bra ut er som regel alt for lavt. Vil tro 2500- 3000 skutt i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 bellen skrev for 22 timer siden: Da må vi få vite betegnelsene på motoren først. Skulle jeg gjerne visst. Det jeg vet er at den har 4 sylindre, liker diesel og luft. Står Mitsubishi på topplokket, og Herald Marine på panelet. hanto1 skrev 45 minutter siden: Det som høres bra ut er som regel alt for lavt. Vil tro 2500- 3000 skutt i mørket. Der tror jeg du bomma godt. Er da vel ingen dieselmotorer som trives spesielt godt på slike høye turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Tja... fant litt data på den Mitsubishien som sabben i sin tid mariniserte og brukte bla. i livbåter. Selve motoren het: S4E-2, hadde 4 syl, 2,957l. Maks ytelse i lystbåt 70hk v/3600 omdr. I yrkesbåt 65hk v/3000 omdr. Men spørs om det er den samme da. Her er bilde av den med rørkjøling. Redigert 14.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Og her en kort video av samme type motor. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden: Skulle jeg gjerne visst. Det jeg vet er at den har 4 sylindre, liker diesel og luft. Står Mitsubishi på topplokket, og Herald Marine på panelet. Der tror jeg du bomma godt. Er da vel ingen dieselmotorer som trives spesielt godt på slike høye turtall. Jo, jeg marsjer på rundt 3400-3500 på min Volvo Penta. Der liker den seg godt. Du får ruse den i fri og se hva turtall du oppnår, så kan du trekke fra 300-500 rpm for å få riktig maksturtall med motor i gear. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Mente 2500- 3000 rpm var ca max turtall, men som sagt dette var et skudd i mørket. Min hørtes bra ut på 1800 rpm med fulle vinger, men da fikk jeg bare 2200 på maks. Skulle hatt 3600, så særlig bra for motoren var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Fant trådstarter ut om det var samme motor jeg la ut litt info om? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Virker ikke som om trådstarter har noe interesse av å komme i bunns med saken. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Han er vel ute på feltet Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Tja.. Var pålogget senest for under en time siden Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Gudrun skrev On 15.10.2019 at 0.40: Fant trådstarter ut om det var samme motor jeg la ut litt info om? Hei! :) Det er nok ikke riktig denne! Min har 90hk og ser litt annerledes ut. Kan ta litt flere bilder i dag om det hjelper! Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Flaske cognac til den som hjelper meg å finne instruksjonsbok til denne ;) Timmeeh skrev On 15.10.2019 at 20.35: Han er vel ute på feltet Yess man! Krabbene fanger ikke seg selv :) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Tipper det er en Mitsubishi 4D30. De var vanlige, og så omtrent slik ut, i Mitsubishis små lastebiler rundt 1985 give or take. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Reservereimer klare til innsats Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 SamH skrev On 17.10.2019 at 18.21: Tipper det er en Mitsubishi 4D30. De var vanlige, og så omtrent slik ut, i Mitsubishis små lastebiler rundt 1985 give or take. Var ikke mye info å google frem på denne. Men noen bilder var det! Bortsett fra eksossida så ser dem så like ut at jeg vil tro du har rett. Kan tenke meg at dem som mariniserte den byttet eksosmanifold og litt annet småtteri. Noen som kan bekrefte slik at SamH får Cognacen sin til jul? :) LALUNA II skrev On 17.10.2019 at 18.25: Reservereimer klare til innsats +Powertwist reimer i benken :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.