Jump to content

Finne optimale setting for vridbarpropell, turtall og gasspådrag

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har skiftet gir på sjarken, tilfeldighetene ville det til at jeg gikk fra en utveksling på 3 til 2.2, og må nå lære båten å kjenne på nytt. 

Har vridbart anlegg med skyverør fra West Mekan, en normalladet 90hk lastebilmotor fra Mitsubishi og enkel girkasse fra ZF.

Tenker at målet må være å få mest mulig fart med minst mulig gasspådrag. Ser for meg at det er først og fremst gasspådraget som bestemmer forbruket, uavhengig av om motoren klarer å komme seg opp i turtall med nevnte pådrag. 

Har ingen måte å måle dieselforbruket, men det jeg har gjort er å måle temperaturen på eksosrøret, og forsøke å høre hvor anstrengt motoren går. Ved en gitt vridning klarte jeg å holde motoren på ca 1400 RPM, mere gasspådrag ga ikke noe høyere turtall eller fart, men fikk derimot temperaturen på eksosrøret til å stige ca 100 grader til hele 450 grader! Åpenbar sløsing?

Det jeg nå forsøker å gjøre er å sette gasspådrag der motoren holder ca 2000 RPM på tomgang, setter vingene i nøytral, kobler inn, og legger sakte på vridning til jeg synes jeg har funnet den beste kombinasjonen av fart og motorlyd / vibrasjon. Litt utfordrende da det er masse dødgang i rattpumpa som styrer vridbaranlegget, og girkassens lave utveksling gjør at det fort blir for mye eller for lite vinger. Har også litt vanskeligheter med å ikke falle for fristelsen til å gi mere gasspådrag 

Hva tenker dere?

• 2 uker senere...

Ifølge sabb manualen, så skal du gi gass til du når maks turtall (oppgitt av fabrikant). Så vrir du vingene til du ser den jobber tungt(sort røyk), og letter litt til røyken avtar. Så kan du jo kjøre ned turtall til 80-85% av maks og da skal du ha en grei innstilling for marsjfart. Lavt turtall og mye vinger er ikke optimalt over tid, som du ser høy eksostemp og belastning på motoren.. Noe lavere forbruk kanskje, men igjensotet og fordervet motor om noen år er resultatet. 

bellen skrev for 22 timer siden:

Da må vi få vite betegnelsene på motoren først. 

Skulle jeg gjerne visst. Det jeg vet er at den har 4 sylindre, liker diesel og luft. Står Mitsubishi på topplokket, og Herald Marine på panelet.

20190328_210318.jpg.7cd7a5dd671f9b5bec4227282ffc64af.jpg

hanto1 skrev 45 minutter siden:

Det som høres bra ut er som regel alt for lavt. Vil tro 2500- 3000 skutt i mørket.

Der tror jeg du bomma godt. Er da vel ingen dieselmotorer som trives spesielt godt på slike høye turtall.

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Skulle jeg gjerne visst. Det jeg vet er at den har 4 sylindre, liker diesel og luft. Står Mitsubishi på topplokket, og Herald Marine på panelet.

20190328_210318.jpg.7cd7a5dd671f9b5bec4227282ffc64af.jpg

Der tror jeg du bomma godt. Er da vel ingen dieselmotorer som trives spesielt godt på slike høye turtall.

Jo, jeg marsjer på rundt 3400-3500 på min Volvo Penta. Der liker den seg godt. Du får ruse den i fri og se hva turtall du oppnår, så kan du trekke fra 300-500 rpm for å få riktig maksturtall med motor i gear. 

• 3 uker senere...
SamH skrev On 17.10.2019 at 18.21:

Tipper det er en Mitsubishi 4D30. De var vanlige, og så omtrent slik ut, i Mitsubishis små lastebiler rundt 1985 give or take.

Var ikke mye info å google frem på denne. Men noen bilder var det! Bortsett fra eksossida så ser dem så like ut at jeg vil tro du har rett. Kan tenke meg at dem som mariniserte den byttet eksosmanifold og litt annet småtteri.

Noen som kan bekrefte slik at SamH får Cognacen sin til jul? :)

LALUNA II skrev On 17.10.2019 at 18.25:

Reservereimer klare til innsats :thumbsup:

+Powertwist reimer i benken :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...