Jump to content

Biltemabatteri til Volvo Penta?


K. Hauge

Recommended Posts

Vel, nå har jeg ikke utført noen test, men sjekket bare at batteriene i stabelen var slik de burde være. Jeg kjøpte et Sølv/kalsium 62Ah CCA 620A og monterte det i båten igår. Det fungerte helt som det skulle, men om det varer i 11 år som det Varta-batteriet jeg byttet ut gjorde, - det får tiden vise. Jeg satte forresten også inn et tilsvarende 75Ah batteri i bilen for et års tid siden som fungerer som det skal. Noe batteri med betegnelsen SMF 12V 120 AH finner jeg ikke hos BT, hvilket artikkelnummer har det?.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
K. Hauge skrev 10 minutter siden:

Er størrelse/ kapasitet passelig på dette batteriet? Kan det brukes som forbruksbatteri?

Hva slags båt er dette og bruksmåte? 

Er det noe spesiell grunn til du ønsker å benytte dette til forbruk også? 

Jeg kan ikke se noe i veien med å bruke det, men det er vel dyrere enn et vanæog forbruksbatteri? 

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Vel, nå har jeg ikke utført noen test, men sjekket bare at batteriene i stabelen var slik de burde være. 

Sant nok, det ble vel mer en status enn test. 

 

Link to post

Jeg kjøpte disse batteriene, og ved kjøring av vinsj og baugthruster på en Saga 315 falt spenningen så mye at vinsjen kboblet ut.

Det skal også sies at det var et VP TAMD41P motor med bare 65A dynamo. Det hadde nok kanskje hjulpet med 115 A som jeg har i dag. Gjorde en god del målinger for å karlegge hvor spenningsfallet var. Husker ikke tallene men mener at det var ca 1 volt i brytere og kabel til bagprell men 2 volt på batteripolene.

Hadde endel dialog med BT før de ville akseptere feil på batteriene, men fikk pengene tilbake etter 2 år. Ny batterier av tilsvarende størrelse fra Haze virket perfekt. Om dette var mandagsbatterier har jeg ingen formening om.

Bare så det er sagt, om du bare skal ha det til start av motoren uten vinsj og thrustere er det neppe et problem

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Har et sådan /SMF-BATTERI 12V 162 AH CCA 950) som går på start/vinsj/baupropel. Dette sto i båten da jeg tok over i fjord å fungere bra det. Er 2 år gammelt nå om jeg ikke husker feil. Motor er en TMD40A og starter fint med dette.

 

Har da 3stk av disse  (SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V100AH) på forbruk, som ble kjøpt nye i år når jeg la op strøm på nytt, da de 2 gamle var ca 10 år gamle å av noe ukjent merke, samt dårlige. Kunne spart litt på å kjøpe billigere type hos Biltema. Men disse har 4 års garanti. Har da montert opp med permanent oppkoblet landstrøms lader, som vedlikeholder disse 3. Start får kun fra dynamo, via skillerele.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Jonette skrev 10 minutter siden:

Du bør i utgangspunktet bruke et startbatteri til start og et forbruk (fritidsbatteri) til forbruk. Begge typer får du hos biltema.

 

 

Skal du som hos meg ha vinsj og truster på samme batteri som start, så mener nå jeg et start batteri på 95ah er for lite, og det er vel det største de har på BT. Deres 95ah start batteri har en CCA på 850, hvor det jeg har på 162ah har en cca på 950. Så det bør vel da være bedre til start, sjøl om det ikke er definert som start batteri av BT.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
K. Hauge skrev 1 time siden:

Hvor mye startstrøm trenger jeg , CCA EN, til en 165 hk. Volvo Penta fra 1986.  Det står ikke i instruksjonsboka.

Vil mene det skal holde med et 95Ah startbatteri med 850CCA fra BT om du kun bruker det til Start. Skal du har vinsj/Bautruster på samme batteri, bør du kanskje gå opp i størrelse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Cerberus skrev for 3 timer siden:

Er ikkje sølv kalsium batteriene startbatterier? dvs dårlig til forbruk

Kan ikke se Biltema skriver noe om det.

Men deres startbatteri ser sådan ut

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/startbatteri-efb-95-ah-2000036161

 

Startbatteri har 3 års garanti, og sølv kalsium har 4 års garanti.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Uten at det har noe med tråden å gjøre, men her er et par ting å tenke over når det gjelder valg om start eller forbruksbatterier.

Startbatteri lades raskere en blybatterier pga større effektivt blyareale. Er bruksmønsteret ditt slik at det meste av lading kommer fra generator, kan det lønne seg å bruke startbatterier til forbruk. 

Så kan man snu på det har du stor batteribank slik at batteriene uansett suger maks av det generatoren leverer kan du spare endel med å bruke forbruksbatterier. Da kan du også kjøre start, thrust og vinsj på forbruksbank fordi at mange små CCA blir en stor CCA tilsammen.

 

Selv har jeg 4 stk120 Ah Ritar batterier. Disse 4 er normalt koblet sammen som en bank. (Har dieselaggregat om uhellet skulle være ute) nesten hele tiden da banken aldri blir tappet mer en 50% på en vanlig helgetur. På ferier er startbatteriet koblet fra forbruksbanken for da kan man jo riskiere etter flere da\ger i uthavn at forbruket blir større. Hos viksund 340 2007 modell er faktisk begge thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken, nettop for at ikke startbatteriet skal knele. Jeg er overbevist om at denne løsning gir absolutt best batteriøkonomi, på denne type båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...