K. Hauge Startet 25.September.2019 Link til dette innlegget Startet 25.September.2019 Har tenkt å bruke et batteri fra Biltema til startbatteri til min Volvo Penta Tamd 40 B, 165 hk. Nærmere bestemt et SMF 12V 120 AH. Noen med erfaring? Kan et ekstra batteri av samme type være egnet til forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Ut i fra en test @Lars H. utførte nylig så ser det ut til at disse like gode som mange andre markedet. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 25.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Er størrelse/ kapasitet passelig på dette batteriet? Kan det brukes som forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 (redigert) Vel, nå har jeg ikke utført noen test, men sjekket bare at batteriene i stabelen var slik de burde være. Jeg kjøpte et Sølv/kalsium 62Ah CCA 620A og monterte det i båten igår. Det fungerte helt som det skulle, men om det varer i 11 år som det Varta-batteriet jeg byttet ut gjorde, - det får tiden vise. Jeg satte forresten også inn et tilsvarende 75Ah batteri i bilen for et års tid siden som fungerer som det skal. Noe batteri med betegnelsen SMF 12V 120 AH finner jeg ikke hos BT, hvilket artikkelnummer har det?. Redigert 25.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 K. Hauge skrev 10 minutter siden: Er størrelse/ kapasitet passelig på dette batteriet? Kan det brukes som forbruksbatteri? Hva slags båt er dette og bruksmåte? Er det noe spesiell grunn til du ønsker å benytte dette til forbruk også? Jeg kan ikke se noe i veien med å bruke det, men det er vel dyrere enn et vanæog forbruksbatteri? Lars H. skrev 10 minutter siden: Vel, nå har jeg ikke utført noen test, men sjekket bare at batteriene i stabelen var slik de burde være. Sant nok, det ble vel mer en status enn test. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 (redigert) Jeg kjøpte disse batteriene, og ved kjøring av vinsj og baugthruster på en Saga 315 falt spenningen så mye at vinsjen kboblet ut. Det skal også sies at det var et VP TAMD41P motor med bare 65A dynamo. Det hadde nok kanskje hjulpet med 115 A som jeg har i dag. Gjorde en god del målinger for å karlegge hvor spenningsfallet var. Husker ikke tallene men mener at det var ca 1 volt i brytere og kabel til bagprell men 2 volt på batteripolene. Hadde endel dialog med BT før de ville akseptere feil på batteriene, men fikk pengene tilbake etter 2 år. Ny batterier av tilsvarende størrelse fra Haze virket perfekt. Om dette var mandagsbatterier har jeg ingen formening om. Bare så det er sagt, om du bare skal ha det til start av motoren uten vinsj og thrustere er det neppe et problem Redigert 25.September.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Om det har CCA iht VP's beskrivelse burde dette være gode greier. Jeg har Biltema batterier I båten, og har hatt det I flere biler uten problem av noe slag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Har et sådan /SMF-BATTERI 12V 162 AH CCA 950) som går på start/vinsj/baupropel. Dette sto i båten da jeg tok over i fjord å fungere bra det. Er 2 år gammelt nå om jeg ikke husker feil. Motor er en TMD40A og starter fint med dette. Har da 3stk av disse (SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V100AH) på forbruk, som ble kjøpt nye i år når jeg la op strøm på nytt, da de 2 gamle var ca 10 år gamle å av noe ukjent merke, samt dårlige. Kunne spart litt på å kjøpe billigere type hos Biltema. Men disse har 4 års garanti. Har da montert opp med permanent oppkoblet landstrøms lader, som vedlikeholder disse 3. Start får kun fra dynamo, via skillerele. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jonette Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Du bør i utgangspunktet bruke et startbatteri til start og et forbruk (fritidsbatteri) til forbruk. Begge typer får du hos biltema. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Okkaby Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Jonette skrev 10 minutter siden: Du bør i utgangspunktet bruke et startbatteri til start og et forbruk (fritidsbatteri) til forbruk. Begge typer får du hos biltema. Skal du som hos meg ha vinsj og truster på samme batteri som start, så mener nå jeg et start batteri på 95ah er for lite, og det er vel det største de har på BT. Deres 95ah start batteri har en CCA på 850, hvor det jeg har på 162ah har en cca på 950. Så det bør vel da være bedre til start, sjøl om det ikke er definert som start batteri av BT. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
K. Hauge Svart 25.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Hvor mye startstrøm trenger jeg , CCA EN, til en 165 hk. Volvo Penta fra 1986. Det står ikke i instruksjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 K. Hauge skrev 1 time siden: Hvor mye startstrøm trenger jeg , CCA EN, til en 165 hk. Volvo Penta fra 1986. Det står ikke i instruksjonsboka. Vil mene det skal holde med et 95Ah startbatteri med 850CCA fra BT om du kun bruker det til Start. Skal du har vinsj/Bautruster på samme batteri, bør du kanskje gå opp i størrelse. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Cerberus Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Er ikkje sølv kalsium batteriene startbatterier? dvs dårlig til forbruk Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Cerberus skrev for 3 timer siden: Er ikkje sølv kalsium batteriene startbatterier? dvs dårlig til forbruk Kan ikke se Biltema skriver noe om det. Men deres startbatteri ser sådan ut https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/startbatteri-efb-95-ah-2000036161 Startbatteri har 3 års garanti, og sølv kalsium har 4 års garanti. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
JRK Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Uten at det har noe med tråden å gjøre, men her er et par ting å tenke over når det gjelder valg om start eller forbruksbatterier. Startbatteri lades raskere en blybatterier pga større effektivt blyareale. Er bruksmønsteret ditt slik at det meste av lading kommer fra generator, kan det lønne seg å bruke startbatterier til forbruk. Så kan man snu på det har du stor batteribank slik at batteriene uansett suger maks av det generatoren leverer kan du spare endel med å bruke forbruksbatterier. Da kan du også kjøre start, thrust og vinsj på forbruksbank fordi at mange små CCA blir en stor CCA tilsammen. Selv har jeg 4 stk120 Ah Ritar batterier. Disse 4 er normalt koblet sammen som en bank. (Har dieselaggregat om uhellet skulle være ute) nesten hele tiden da banken aldri blir tappet mer en 50% på en vanlig helgetur. På ferier er startbatteriet koblet fra forbruksbanken for da kan man jo riskiere etter flere da\ger i uthavn at forbruket blir større. Hos viksund 340 2007 modell er faktisk begge thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken, nettop for at ikke startbatteriet skal knele. Jeg er overbevist om at denne løsning gir absolutt best batteriøkonomi, på denne type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.