Lars H. Startet 26.September.2019 Link til dette innlegget Startet 26.September.2019 Etter mange år var det tid for å bytte ut solcellepanelene på fordekket i Trudelutt. Men de to nye panelene har dessverre ikke samme mål som de gamle. Da jeg fjernet de gamle (skrudd flush med 6 skruer), så det ikke ut under de. Jeg har fått vasket og skrubbet rent, men der de nye panelene ikke dekker fotavtrykket fra de gamle, er det ikke særlig pent med gulnet gelcoat. Jeg har forsøkt å skrubbe med Jiff og SelaClean rubber, men det blir ikke pent. Å pusse ned med slipepapir er ikke greit da overflaten har en svak antisklioverflate. Så noen med gode råd? Her feltene som det må gjøres noe med. gamle hull er sparklet med Epoxyfiller før pussing. Her de to gamle 68W panelene. Og her de to nye på 110W hver. Kablene (en 6kvadrat for hver av pluss og minus) må klamres opp. Pent blir det ikke, men jeg har jo ikke noe valg. Litt mer diskret var det for de gamle panelene der både pluss og minus gikk i samme kabelen. Egentlig er det liten forskjell i fysisk størrelse på panelene, ca. 0,5m2 for gammelt panel og ca. 0,6m2 for nytt. men forskjellen viser seg i antall watt, 68W mot 110W som gir ca. 140W/m2 for gammelt mot ca. 190W/m2 for nytt. Forskjellen har vel litt med at de nye er av en nyere teknologi enn de gamle. De nye er monokrystalinsk, mens de gamle polykrystallinsk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Legge ei stripe syntetisk teak mellom ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Frem med "gode gamle" saltsyra... Ville vel brukt svamp iom at det er "ujevn" overflate. --- Eller skvise inn et like langt, men smalere panel så alt dekkes? Redigert 26.September.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Klipp en passende bit av de gamle og legg mellom... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Oppgradering til 3 panel! ? Stemmer også i saltsyre. Men tenker at tre paneler er en god ide. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sailorboy Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Polermaskin med Autosol eller Hugos med myk polerpad. For å unngå å skade paneler med polermaskinen må paneler beskyttes eller demonteres før polering hvis dette er mulig. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Maskinpolering med en grov rubbing. Burde gå ganske greit. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Kjellg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Kan oksalsyre kanskje gjøre noe her? Den har jo en blekende effekt, så om du blander litt sterkt går det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Oxalsyre; men ikke mens panelerne er monteret (min mavefornemmelse siger mig, at syre og elektronik er en dårlig kombination). Jeg har selv skiftet solpanel i år, og jeg havde det samme problem. Jeg havde ikke behøvet det, for mit nye panel dækkede det gamle panels fodaftryk fuldstændigt, men jeg gjorde det alligevel (autist?). Først højtryksrenseren for at fjerne det løstsiddende snavs, derefter oxalsyre (og masser af vand efterfølgende forstås). Det virkede OK, selv om man stadig kunne skimte konturen af det gamle panel. Jeg tog desværre ingen billeder undervejs ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Takk for tips, så langt har jeg ikke fått anledning til å gjøre noe med saken. Men nå trenger jeg et annet råd. Jeg kan ikke ha kablene "slengende" fra panelene (se bilde nedenfor), jeg må få tak i noen klammer som kan skrues fast i fordekket inn mot vinduene. Selve kablene er 6mm i diameter. Til de gamle panelene brukte jeg klammer som vist nederst her, men de er alt for store og jeg har bare 3 stk av dem. Jeg finner så langt ikke noe jeg kan bruke, hverken hos Maritim ellet Biltema. Redigert 28.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Kan du bruke disse? De er fra Biltema og fåes i div. størrelser, også 6mm. De ser ut som de du har fra før og fungerer på samme måte, med en side som ligger flatt mot dekket og en side som går rundt kabelen. Redigert 28.September.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Se det ja. Disse så jeg i listen, men fikk ikke med meg at de fantes å så liten størrelse som for 6mm kabel. Så dette kan bli løsningen om ikke andre forslag kommer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jeg ville brukt plastklammer. Du finner de i alle dimensjoner. På f.eks Ebay. https://www.ebay.com/itm/30Pcs-Black-Plastic-R-Type-Cable-Clip-Clamp-for-6mm-Dia-Wire-Hose-Tube/183144389862?hash=item2aa4419ce6:g:PTUAAOSwlINcEQ3K Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Takker, glemte helt å sjekke eBay, så det blir nok en bestilling derfra. Jeg får det vel ikke i hus denne båtsesongen, men jeg klarer meg uten de/den helgeturen som er igjen før opplag på land. Nå må jeg bare bestemme meg om jeg skal ha hvite eller svarte, kabelen er jo svart, mens dekket er hvitt. Jeg tror svart plir penest (minst stygt). Redigert 28.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Kan kabelgater i plast gjøre nytten ? Disse har også små hull for diskrete skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Tror ikke det passer her der kablene må ligge i buer og bukter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Om du vil så kan jeg sende deg noen hvite P klammer i plast. Kjøpte litt for mye på eBay en gang ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Mix skrev for 3 timer siden: Jeg ville brukt plastklammer. Du finner de i alle dimensjoner. På f.eks Ebay. Hvorfor plast. Riktig nok billigere, men er det noen andre fordeler? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Sitat Om du vil så kan jeg sende deg noen hvite P klammer i plast. Kjøpte litt for mye på eBay en gang ;) Et slikt tilbud er det vel dumt å takke nei til? Sender deg en PM. Redigert 28.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jannmar skrev 21 minutter siden: Hvorfor plast. Riktig nok billigere, men er det noen andre fordeler? Skal en bruke metall, må en være sikker på at det ikke ruster. Og metall bør en vel ha en gummiforing slik at det ikke gnager på kabelen. Plast blir vel litt mer diskret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Lars H. skrev 3 minutter siden: Skal en bruke metall, må en være sikker på at det ikke ruster. Det var også min tanke, dessuten tror jeg det blir penere. Feltet mellom panelene tror jeg aldri du får polert pent igjen desverre pga. skli-mønsteret. Tror pinadø jeg hadde lakkert det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Mix skrev 1 minutt siden: Tror pinadø jeg hadde lakkert det. Tanken har slått meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Lars H. skrev 1 time siden: Skal en bruke metall, må en være sikker på at det ikke ruster. Og metall bør en vel ha en gummiforing slik at det ikke gnager på kabelen. Plast blir vel litt mer diskret. Sant nok. Jeg har god erfaring med disse metallklemmene i A2 kvalitet. Ingen har rustet og de har gummiforing. Synes det også er en fordel at de klemmer rundt hele kabelen. Men det er nok som du sier at sort plastklemme på sort kabel blir mer diskret. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Jeg har festet ledninger på min båt ved å legge en tynn stripe lim fra limpistol. Så trykker jeg ledningen fast i limet. Ingen skruehull, og det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Det er jo også en løsning. Jeg har faktisk en slik limpistol liggende et eller annet sted. Men det er vel forskjell på kvaliteten av slikt lim? Den jeg har er en fruen bruker til juledekorasjoner der limfugen ikke trenger å være sterk og tåle været på sjøen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.