Jump to content

Hvordan "shine opp" virkelig stygg gelcoat?

Lars H.

Recommended Posts

Etter mange år var det tid for å bytte ut solcellepanelene på fordekket i Trudelutt. Men de to nye panelene har dessverre ikke samme mål som de gamle. Da jeg fjernet de gamle (skrudd flush med 6 skruer), så det ikke ut under de. Jeg har fått vasket og skrubbet rent, men der de nye panelene ikke dekker fotavtrykket fra de gamle, er det ikke særlig pent med gulnet gelcoat. Jeg har forsøkt å skrubbe med Jiff og SelaClean rubber, men det blir ikke pent. Å pusse ned med slipepapir er ikke greit da overflaten har en svak antisklioverflate.

Så noen med gode råd?

Her feltene som det må gjøres noe med. gamle hull er sparklet med Epoxyfiller før pussing.

solcellepanel_gul_gelcoat.jpg.501b364f1e96463887831f9d2c2186ff.jpg

Her de to gamle 68W panelene.

solcellepaneler_2x68w.jpg.c00c5b50d6482896b6f73695b1f8b0a5.jpg

Og her de to nye på 110W hver. Kablene (en 6kvadrat for hver av pluss og minus) må klamres opp. Pent blir det ikke, men jeg har jo ikke noe valg. Litt mer diskret var det for de gamle panelene der både pluss og minus gikk i samme kabelen.

solcellepaneler_2x110w.jpg.c031368bae9f44033b9e5e90ac67f230.jpg

Egentlig er det liten forskjell i fysisk størrelse på panelene, ca. 0,5m2 for gammelt panel og ca. 0,6m2 for nytt. men forskjellen viser seg i antall watt, 68W mot 110W som gir ca. 140W/m2 for gammelt mot ca. 190W/m2 for nytt. Forskjellen har vel litt med at de nye er av en nyere teknologi enn de gamle. De nye er monokrystalinsk, mens de gamle polykrystallinsk.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oxalsyre; men ikke mens panelerne er monteret (min mavefornemmelse siger mig, at syre og elektronik er en dårlig kombination).

Jeg har selv skiftet solpanel i år, og jeg havde det samme problem. Jeg havde ikke behøvet det, for mit nye panel dækkede det gamle panels fodaftryk fuldstændigt, men jeg gjorde det alligevel (autist?).

Først højtryksrenseren for at fjerne det løstsiddende snavs, derefter oxalsyre (og masser af vand efterfølgende forstås). Det virkede OK, selv om man stadig kunne skimte konturen af det gamle panel. Jeg tog desværre ingen billeder undervejs ...

Takk for tips, så langt har jeg ikke fått anledning til å gjøre noe med saken.

Men nå trenger jeg et annet råd. Jeg kan ikke ha kablene "slengende" fra panelene (se bilde nedenfor), jeg må få tak i noen klammer som kan skrues fast i fordekket inn mot vinduene. Selve kablene er 6mm i diameter. Til de gamle panelene brukte jeg klammer som vist nederst her, men de er alt for store og jeg har bare 3 stk av dem. Jeg finner så langt ikke noe jeg kan bruke, hverken hos Maritim ellet Biltema.

klammer2.jpg.3382c47f1afb6cd56c066af9fca3bf91.jpg

klammer1.jpg.0df9d9383987c18d18c09f3e1f07c71e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Se det ja. Disse så jeg i listen, men fikk ikke med meg at de fantes å så liten størrelse som for 6mm kabel.  Så dette kan bli løsningen om ikke andre forslag kommer.

Takker, glemte helt å sjekke eBay, så det blir nok en bestilling derfra. Jeg får det vel ikke i hus denne båtsesongen, men jeg klarer meg uten de/den helgeturen som er igjen før opplag på land. Nå må jeg bare bestemme meg om jeg skal ha hvite eller svarte, kabelen er jo svart, mens dekket er hvitt. Jeg tror svart plir penest (minst stygt).

Sitat

Om du vil så kan jeg sende deg noen hvite P klammer i plast. Kjøpte litt for mye på eBay en gang ;)

Et slikt tilbud er det vel dumt å takke nei til? Sender deg en PM. :smiley:

Jannmar skrev 21 minutter siden:

Hvorfor plast. Riktig nok billigere, men er det noen andre fordeler?

Skal en bruke metall, må en være sikker på at det ikke ruster. Og metall bør en vel ha en gummiforing slik at det ikke gnager på kabelen. Plast blir vel litt mer diskret.

Lars H. skrev 1 time siden:

Skal en bruke metall, må en være sikker på at det ikke ruster. Og metall bør en vel ha en gummiforing slik at det ikke gnager på kabelen. Plast blir vel litt mer diskret.

Sant nok. Jeg har god erfaring med disse metallklemmene i A2 kvalitet. Ingen har rustet og de har gummiforing. Synes det også er en fordel at de klemmer rundt hele kabelen. Men det er nok som du sier at sort plastklemme på sort kabel blir mer diskret.

Det er jo også en løsning. Jeg har faktisk en slik limpistol liggende et eller annet sted. Men det er vel forskjell på kvaliteten av slikt lim? Den jeg har er en fruen bruker til juledekorasjoner der limfugen ikke trenger å være sterk og tåle været på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...