Jump to content

Hvordan "shine opp" virkelig stygg gelcoat?

Lars H.

Recommended Posts

Uansett festemidler for kablene, det som blir lite pent er uansett 4stk  6mm svarte kabler! :headbang:

klammer2.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 42 minutter siden:

Uansett festemidler for kablene, det som blir lite pent er uansett 4stk  6mm svarte kabler! :headbang:

Hva om du bruker en hvit kabelstrømpe a la denne: https://www.digitalimpuls.no/kabler/135492/kabelstrømpe-tettflettet-ø3-ø6-hvit-metervare

Blir kanskeje litt penere å se på.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Nå er jeg ikke redd for å bore hull i båten, i løpet av de 32 årene jeg har hatt den er det blitt maaaange hull. Men å lime høres fascinerende  ut. Finnes Tec7 lim i små tuber?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Nå er jeg ikke redd for å bore hull i båten, i løpet av de 32 årene jeg har hatt den er det blitt maaaange hull. Men å lime høres fascinerende  ut. Finnes Tec7 lim i små tuber?

Du får Tec7 i 100ml tuber, men de er dessverre ikke så mye rimeligere enn en 310ml

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Noe slik er nok typisk for meg også å gjøre. Denne gangen nøyet jeg med å klippe av noen klumpete kontakter i enden av kablene for å kunne få tredd kablene inn i hull og inn i båten. Men jeg må rose produsenten for å levere panelene med 6 kvadrat kabler på både pluss og minus!

Guest Avmønstret#
Mix skrev On 28.9.2019 at 17.57:

Det var også min tanke, dessuten tror jeg det blir penere.

Feltet mellom panelene tror jeg aldri du får polert pent igjen desverre pga. skli-mønsteret.

Tror pinadø jeg hadde lakkert det.

Akkurat mellom panelene er jeg enig. Dvs hadde prøve med syre først uansett ;-)

Men ikke lakk under panelene for, uten å ha målt selv, så er det kjent at det blir temmelig varmt under paneler som dette. Ville nok foretrukket å ha gelcoat under fremfor lakk mtp varme. 

Biltema har disse i forskjellige bredder. Jeg har brukt dem innendørs, men tipper du også kan bruke dem utendørs. De er selvklebende, men jeg har på enkelte ledninger (særlig i nærheten av bryter) hvor belastningen kan bli "stor", brukt lim i tillegg. 

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/kabelkanaler/kabelkanaler-5-stk-2000018021

jeg tørker ut på land....!

• 1 år senere...
Napoli skrev for 2 timer siden:

Hva ble løsningen din på antiskli mønsteret?

Etter diverse skrubbing med Jiff og en sesong med solbleking, ble det ikke så ille. Sparklingen etter gamle hull må jeg pynte litt på. Jeg kjøpte også hvit flettet strømpe hos Kjell& Co og kablingen ble festet med hvite kabelklemmer skrudd i dekket.

panel_2_foerste.jpg.116d141b5d8b4bb1425378a562ba8679.jpg

Men, historien stopper ikke der. Jeg syntes at det ble for dårlig lading fra disse to panelene. Og etter litt måling, viste det seg at det ene panelet omtrent ikke ga noe strøm, spesielt ved lite lys. Jeg tok derfor kontakt med Seatronic der jeg hadde kjøpt panelene og la frem problemet. Der fikk jeg beskjed om å ta med det dårlige panelet til dem, så skulle jeg få et nytt, uten noe dikkedarer.

Men, da jeg pakket ut panelet, så det helt forskjellig ut!

panel_nytt_gammelt_1.jpg.5d98a88da4eda978524a0a7dfd9b6a02.jpg

I løpet av vinteren var det kommet en ny modell med bare en ekstra "E" i modellnavnet pluss andre mål og en celle mer. Dermed satte Seatronic igang med å prøve å få tak i fjordårets modell, men det var ikke å oppdrive.

Og så videre? Jo, jeg fikk beskjed om å demontere det panelet jeg hadde hatt i 1 år og fikk et helt nytt panel. Så nå har jeg 2stk av nyeste versjon, og det har ikke kostet meg noe ekstra. Jeg sier bare: Seatronic!!

panel_2_siste.jpg.47576a5c065ebee7399876efcf46d6a5.jpg

Og nå ble kablingen litt mer diskret.

panel_2_siste_kabling.jpg.be8d5c96279a9ef40861a4e20ede3c1a.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...