Morteny0 Startet 28.September.2019 Del på Facebook Startet 28.September.2019 Heisann, har nylig kjøpt en nidelv 24 med en bukh dv36me som er en saltvannsavkjølt motor. Lite kjølevann kom ut men temp var fine, men ville alikevell bytte ut impeller for sikkerhetskyld, hel og fin. Alt montert på plass igjen og da måtte jeg fulle slangene fulle i vann før den i det heletatt spyttet ut kjølevann. Lurer nå på om salt har tettet motoren etter og hørt mye skrekkhistorier om en fullt saltvannsavkjølt motor. Hvor bør jeg starte og demontere og hva bør jeg bruke for og prøve og eventuelt løse opp i problemet ( sitronsyre? Plumbo? Eller hvilke stoffer? ) Takker for alle seriøse forslag, da jeg ikke får ro i kroppen med så lite kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Med mindre du har kloakk i systemet har Plumbo lite for seg. Bruk heller Systemrens. Men først litt mer info. Hva definerer du som "grei" temperatur, og ved hvilket turtall? Hvor mye vann er lite? Jeg ville først og fremst tatt av slangen som går til blandebendet på eksosen. Start opp en liten stund og se hvor mye vann som kommer fra slangen. Deretter blås i stussen for å sjekke om den er delvis tett. I så fall bør bendet demonteres og stakes rent for rust. Hvis ikke dette hjelper er Systemrens neste trinn. På hele systemet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 28.September.2019 Del på Facebook Svart 28.September.2019 Jeg gjorde en overraskende erfaring etter å ha montert inn ny impeller på en generatormotor. Temperaturen steg pga lite kjølevann gjennom systemet og jeg begynte å lete på de vanlige stedene uten hell. Så skiftet jeg den nye impelleren (fra Biltema) med en ny impeller og tilsynelatende helt lik impeller fra Maritim. Den var dobbelt så dyr som Biltema-impelleren, men da virket alt som det skulle. Kjølevannet strømmet gjennom systemet og temperaturen var stabil. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på Biltema, men i dette tilfellet hadde nok impelleren for myk gummi og dermed klarte den ikke å "rette ut vingene" fort nok til å pumpe effektivt. Kanskje et tips i feilsøkingen din også .... Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Morteny0 Svart 6.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2019 Poseidon skrev On 28.9.2019 at 11.39: Jeg gjorde en overraskende erfaring etter å ha montert inn ny impeller på en generatormotor. Temperaturen steg pga lite kjølevann gjennom systemet og jeg begynte å lete på de vanlige stedene uten hell. Så skiftet jeg den nye impelleren (fra Biltema) med en ny impeller og tilsynelatende helt lik impeller fra Maritim. Den var dobbelt så dyr som Biltema-impelleren, men da virket alt som det skulle. Kjølevannet strømmet gjennom systemet og temperaturen var stabil. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på Biltema, men i dette tilfellet hadde nok impelleren for myk gummi og dermed klarte den ikke å "rette ut vingene" fort nok til å pumpe effektivt. Kanskje et tips i feilsøkingen din også .... Lykke til! Temp er fin, så ble satt på vent. vi har hatt impellere fra biltema før og det har fungert supert så blir nok og kjøpe der nestegang den skal byttes. Biltema her i haugesund er veldig fine, trenger ikke kvittering engang sålenge du har original emballasje, har værtfall vært sånn i det siste. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Morteny0 skrev 7 minutter siden: Biltema her i haugesund er veldig fine, trenger ikke kvittering engang sålenge du har original emballasje, har værtfall vært sånn i det siste. De bytter her på Sørlandet også, eller gir tilgodelapp. Også når jeg ikke har kvittering. (Fatter ikke hvor disse kvitteringene blir av. Lett å miste dem når jeg ikke lenger har en lommebok å legge dem i...) Men ikke penger tilbake uten kvittering. Mener at de var strengere på bytte av varer før, men har myket opp det. Er ellers enig i det @index skriver. Hvis du går for Systemrens så hadde jeg laget en lukket krets der motoren suger fra en tank der kjølevannet kommer i retur. Bare husk å bruke en vannslange eller tilsvarende for å kjøle ned eksosslangen (regner med at du har våt eksos). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.