PålG. Startet 28.September.2019 Link til dette innlegget Startet 28.September.2019 På jakt etter deler til Benteau Antares 780 Noen som vet hvor en kan få tak i slike deler som denne? Eventuelt kan en betale noen for å forme de i tre? Den er knukket ute på det store hullet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jeg ville kjøpt en bit teak og laget en ny selv. Gjerne med litt mindre hull så den blir sterkere. Alternativet kan være å lime den med PU lim. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Det aller enkleste er om du kontakter forhandleren av Beneteau og får bestilt nytt der fra. Hvis ikke forhandler kan skaffe ville jeg så ha kontaktet Rune Anvik som driver Finer Og Tre as på Sola (Grannesletta 128, samme innkjørselen som til meieriet). Han forhandler teak, har maskiner til bearbeiding og han tar på seg jobber. En fordel å ringe først da han av og til er på utenlandsreise og handler materialer. Et annet alternativ er å ta kontakt med båtbyggere og snekkerbedrifter i området. Kan godt være de finner tid til mindre jobber innimellom det andre de driver med. Nærmest Stavanger blir Morten Meling hos Naustvik Slipp på Hundvåg eller Jørn Magne Flesjå hos Ryfylke trebåtbyggeri på Finnøy. Det kan også være Tjerand Gjerde hos Tjerand Fine Furnitures på Gandal kan hjelpe deg (både Tjerand og Morten har gått i lære hos Jørn). Selv har jeg dessverre alt for mye å gjøre for tiden, så har inntil videre valgt å ta pause fra tilleggsarbeid utenom mitt faste virke. Skulle du vurdere å gjøre jobben selv er også dette fullt mulig med relativt enkelt utstyr, så lenge du er passe hendig, får tak i teak og får høvlet dette på begge sider. Så trenger du minimum tilgang til elektrisk rotterumpe/stikksag, overfres (med passende fresestål) og drill til småhullene + sandpapir P40-P150. I tillegg vil det være en fordel med en båndsliper og en plansliper. En grei arbeidsbenk, gjerne høvelbenk kommer også godt med. Er du noe hendig med hendene ville jeg ha beregnet en ettermiddag og kveld på jobben med slikt utstyr tilgjengelig, raskere hvis du også har tilgang til hullsager i passende dimensjoner (gjør spesielt det lange hullets ender enklere å se fine og jevne ut, noe som kan være litt ekstraarbeid finishmessig sett om du bruker rotterumpa i buene). Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Det runde hullet, hvor det sannsynligvis har stått en stangholder, ser ikke bra ut. Det ene skruehullet er jo delt i to. Så vidt jeg vet er disse stangholderene montert på båten ved levering. Dette skrekkeksemplet viser hva "profesjonelle" av og til kan finne på å levere fra seg av dårlig håndverk. (Alt jeg har skrevet her er med forbehold om at båten hadde disse stangholderene ferdig montert da den ble levert fra forhandler). Redigert 28.September.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PålG. Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Hei, tusen takk for grundige og gode svar ! Kjekt å eie båt - båtfolket er alltid hyggelige og hjelpsomme ! Uansett om det er på en marina i ryfylke eller her på nettet. Det er dårlig kvalitet ja - den ene stangholderen løsnet helt da vi fikk bunnen på kroken. Tydelig at den var montert veldig slurvete fra fabrikken sin side...Hadde vært gøy å fått laget noen nye - med eget robust design - men antar det vil koste en hel del. Skal ta en avsjekk med leverandøren og så sjekke ut hva det koster å lage disse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Tipper at den der er svindyr ny dersom det er teak .Jeg ville repereret den ved å felle inn en bit teak på undersiden og lime. Du vil sannsynligvis få en litt annen fargetone på det nye stykket, men dersom det er skikkelig håndarbeid synes jeg det bare er fint. Det skulle heller ikke være vanskelig å lage (elle få laget) en komplett ny. Jeg tipper at et nytt emne i tak vil ligge på rungdt 1000 til 1500 kroner. Da ville jeg krysslaminert den (tre lag med teak på langs, tvers og langs). Da blir den mange ganger mer solid. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Om jeg hadde vært din båtforhandler, og du hadde kommet til meg med dette trestykket, hadde jeg umiddelbart tatt det med til skammekroken og funnet et nytt til deg på lageret, uten spørsmål. Ikke på grunn av at det er knekt, men på grunn av det elendige håndtverket som er gjort med hullet til stangholderen. Det får da være grenser for hva de kan levere fra seg av makkverk, og forlange full betaling, i håp om at kunden ikke "oppdager" det. Mitt råd er: Ta trestykket med deg dit du kjøpte båten, og vis det frem. (Om det høres bedre ut for dem så kall det en "feilproduksjon"). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.