Jump to content

Mercury - Første vinter på havet


Baldrik79

Recommended Posts

Har for aller første gang båt ute om vinteren. 

 

Hva må man tenke på?

Hvordan skal motoren være tiltet på en kald vinter? Helt oppe eller skal undervannshuset være i sjøen?

Påhengeren er en 2019 Mercury Fourstroke 225.

Forhandleren har gitt meg to forskjellige svar. Kanskje det er noen her som vet?

 

Havna er isfri.

 

 

Redigert av Baldrik79 (see edit history)
Link to post

I Harstad kan det vel bli ganske kaldt om vinteren? Far min jobbet flere vintre i Harstad, i følge ham var det plussgrader av og til og ned mot -15 på det aller kaldeste, altså litt kaldere enn en «vanlig» vinter i Stavanger, men ikke like kaldt som på Østlandet. 

 

Skal motoren brukes med jevne mellomrom siden båten blir liggende på sjøen? Da praktiserer mange å la motoren stå nede, for å unngå frostsprengninger i undervannshuset + sørge for at motoren får kjølevann allerede fra start (noe den ikke får om kjølevannet består av ferskvann og er frøset). Anodene må gjøre jobben sin og du kan tilte motoren opp og skrubbe undervannshuset for groe når du skal bruke den. Økonomisk sett er bakdelen da at anodene får kjørt seg og må byttes oftere enn for en motor som ikke står i vann hele vinteren.

 

Skal båten ligge ubrukt hele vinteren (og det er frost), er det enkelte som ferskvannskjører motoren før vinteren og la siste runde gå med frostvæske før den tiltes helt opp. Det går an å dekke til propell/undervannshus med en myk presenning ala trekket man også kan beskytte motordekselet med. Skikkelig montert hindres nytt ferskvann i å fylle opp propell og vanninntak. Da slipper du tæring på anoder og undervannshus, pluss du unngår at undervannshuset gror til i løpet av vinteren. Det gror ikke mye vinterstid, men rart med det hvor fort enkelte typer groe biter seg fast hvis lyset får komme til og det er plussgrader en periode.

 

Når det gjelder å høre på produsenten; kjenner til et tilfelle her lokalt med en Mercury 250hk der eieren ble anmodet av Mercury/forhandleren å la sin nye motor stå nede vinterstid. Her kryper temperaturen kun unntaksvis ned til -10 grader, men eieren hadde nok et håp om å bruke motoren noen turer også vinterstid. Eieren var på det tidspunktet kollega av meg, så praten gikk jo rundt dette i lunsjen kan man si. Hos ham var det enten for dårlig kontakt mellom anode og undervannshus eller en jordledning med brudd i (verkstedet var usikre på hvilken av disse feilene som var den avgjørende årsaken) som førte til at undervannshuset så ut som månen da han skulle ta båten i bruk igjen etter vinteren. Han brukte ikke landstrøm, så nytt undervannshus ble heldigvis dekket av garantien. Feilsøking og avklaring av ansvar tok sin tid, noe som førte til at han mistet nesten to måneder med bruk av båten den sommeren. Veldig kjipt med ny motor og båt som var under ett år gammel da skaden ble oppdaget. I tillegg var det også kommet korrosjon på motorstammen, men der var det for lite til at verkstedet skiftet denne.

 

Moralen blir vel; følg med. Uansett hva du velger å gjøre. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...