ne.andersson
Hei, her følger en kort historie om noe som jeg akkurat opplevde og lurer på hvordan dere ville håndtert. Og hold ut med meg, det er mye tekst.
Jeg legger ikke ut noen navn på personer eller bedrifter og vil i utgangspunkt bare høre hva dere tenker at jeg burde gjøre nå.
Så til fortellingen:
Jeg har en VP D1-30F som kun gått 29 timer.
Jeg leverte i forrige uke (søndag) båten min på service til et VP godkjent verksted i Oslo fjorden. Jag avtalte at de skulle ta servicen når det passet de (da jeg likevel var på jobb i nord Norge hele denne uken). Jeg bad de kontrollere installasjonen av motoren og akslingen i tillegg til 1-gangsservice.
Jeg fikk så to telefoner fra de på onsdagen som jeg ikke fikk tatt da jeg var på jobb og holdt foredrag.
Ringte tilbake når jeg hadde landet i går på Gardermoen og fikk snakket med en kar som sa servicen var klar og jeg skulle komme så snart som mulig for å hente båten.
Sagt og gjort så ble jeg i dag kjørt av samboeren min til verkstedet for å hente båten.
Når jeg kom inn for å gjøre opp for meg ble personen bak kassen noe forvirret og ville bare kontrollere med mekanikeren at jobben faktisk var klar, han ringte og fikk bekreftet at alt var klart (Hvorfor han ble usikker vet jeg ikke). Det sto også i "rapporten" at monteringen og akslingen var i henhold til VP sine normer. Så denne var sjekket.
Veldig bra tenkte jeg men først ville jeg bare sjekke at alt var ført inn i min servicebok (gøy med ny motor hvor dette faktisk finns ). Det sto ingen ting der til tross for at jeg skrev i min bestilling hvor den lå i båten, mine mistanker begynte å spire...
Jeg betalte for meg (litt over 5K) og gikk ut i båten, mistankene mine tatt i betraktning så valgte jeg å åpne motorkassen min for å kontrollere at noe som helst jobb var gjort og at jeg ikke bare hadde betalt for stempelet i boka.
Oljefiltert var ikke skifta, til tross for at jeg akkurat spesifikt hadde betalt for oljefilter på fakturaen. Kjølevesken var ikke skiftet eller fylt på. (Jeg vet ikke hva en førstegangsservice inneholder men vil nå gjette på at dette er inkludert)
Meget frustrert (men tror jeg klarte å holde maska relativt godt da han jeg snakker med bak kasse ikke vet noe om saken fra før og jeg tar ikke ut frustrasjonen der) gikk jeg inn i kassa igjen og visste frem bilde på gammel datostempel på mitt oljefilter og forklarte resten. Mannen bak kassa som sa han var ansvarlig for verkstedet ble klart sint over sin kollega som over telefon klart har løyet til han og sa at han personlig skal ta servicen på motoren min på mandag og si fra når den er klar. Han bad meg også sende han bildet på datostempelen på filtret som tydelig visste at det ikke var skiftet.
Så sitter jeg nå her på bussen hjem og skriver da, tankene begynner å løpe litt. Hva om jeg ikke kunne noe som helst om motorer og ikke visste hvordan man sjekker om jobben er gjort.
En noe mindre kunnskapsrik person på området ville kjørt rundt med en båtmotor uten service men riktig stempel i boka med god tro om at alt var greit, hva skjer når motoren skjærer sammen og et verksted begynner å gjøre due-dill på servicer og deler, hvem står da som ansvarlig når oljefilteret ikke er skiftet og skyld skal fordeles?
Hvordan kan jeg nå stole på at de faktisk sjekket alt en førstegangs service burde gjøre samt installasjon og aksling som jeg bad spesifikt om...
Hva ville dere gjort i min situasjon?