ne.andersson Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Det er godt mulig du har helt rett i, jeg skal ikke uttale meg videre om det da jeg selv ikke vet noe om slikt eller hvordan de behandler sakene sine men sikkert å visst kommer jeg uansett til å gjøre det om det utvikler seg deg veien. La oss håpe på at alt løser seg til det bedre om få dager. Redigert 30.September.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 dieselfan skrev On 28.9.2019 at 18.28: Leverer ren dunk til spillolje. Samme for girolje... Får alltid spørsmål om hvorfor, og svarer da høflig at oljen skal til analyse... Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vet du at det er din gamle olje du får tilbake? Hvis moralen blant båtmekanikere er så lav som man kan få inntrykk i denne tråden, er det vel en smal sak å fylle kanna med annen spillolje? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Mare Nostrum skrev Just now: Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vet du at det er din gamle olje du får tilbake? Hvis moralen blant båtmekanikere er så lav som man kan få inntrykk i denne tråden, er det vel en smal sak å fylle kanna med annen spillolje? Ja det finns det jo ingen måte å vite men det øker sjansen hvert fall. Jeg tror det er viktig at vi ikke drar alle over en kam her, vi hører jo ikke så ofte om alle historier om god service og mest sannsynlig så er det i tillegg som tidligere omtalt et mistak så la oss håpe at det går bra her. Jeg har et godt eksempel fra tidligere jobb hvor vi aldri fikk noen gode ord eller omtaler når vi klarte å holde serveren til kunden oppe å gå redundant i flere år men tro faen at vi fikk høre det når den gikk ned i noen timer den ene dagen, er litt samme opplevelse her også for båtmekanikere. Så vi må ikke la denne tråden spinne helt av gårde med masse antakelser og vonde ord før vi vet hvordan det ender Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg er så heldig at jeg har autorisert verksted like ved hytta der jeg har båten! mekaniker er veldig flink ogløsningsorientert! jeg får bestandig nøyaktig utskrift om hva som er blitt gjort, samt at jeg ved selvsyn får se deler eller komponenter som er bytta!! Hadde jeg opplevd et verksted som har rett og slett juksa og jugd meg opp i trynet tror jeg jeg hadde blitt veldig sint! bedt dem om å ordne opp, og aldri i mitt liv kontaktet dem igjen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Mare Nostrum skrev 1 time siden: Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vet du at det er din gamle olje du får tilbake? Hvis moralen blant båtmekanikere er så lav som man kan få inntrykk i denne tråden, er det vel en smal sak å fylle kanna med annen spillolje? Dyrt og tidkrevende å vite det sikkert eller nesten sikkert men: Siden verkstedet ikke vet hvilken motorolje jeg har hatt på motoren vil de være forsiktige med å gi meg " hva-som-helst" tilbake fordi de vet at en analyse også kan gjenkjenne en olje. Om en vil gå i dybden kan en også fastslå type/merke motor, eller om det ikke er en slik motor... Redigert 30.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 -morten- skrev 43 minutter siden: Hadde jeg opplevd et verksted som har rett og slett juksa og jugd meg opp i trynet tror jeg jeg hadde blitt veldig sint! bedt dem om å ordne opp, og aldri i mitt liv kontaktet dem igjen! kan ikke annet enn å si meg enig I dette! I tillegg ville jeg ha sendt en mail til importøren med kopi til daglig leder I bedriften og fortalt om mine erfaringer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LALUNA II Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 @pipe ......Du glemmer ikke ting som du fører på faktura ...den kan du gå lenger på landet med Ikke sagt det er gjort her men der finner en forskjellen på svindlere og de ærlige Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg har opplevd noe liknende for en del år tilbake, men det var med bilen. Den stod på merkeverksted for EU-kontroll. Kom og hentet til avtalt tid. Fikk vita at alt var ok og bilen godkjent. Noen uker senere får jeg brev fra SVV om manglende kontroll. Passe irritert går jeg tilbake på verkstedet. De beklager, det er glemt å sende godkjenningen inn til registrering, men de skal fikse dette. To måneder skal jeg hente bilen som jeg satt ifra meg på en gateplass når jeg skulle på en fest dagen før. Men bilen har fått klippet skiltene. Får kontakt med tollvesenet og de sier det er pga manglende EU-kontroll. Jeg ringer verkstedet, og nå er jeg i fullt utskjellingsmodus. Jeg holder ikke tilbake, hverken til han som tar telefonen eller verksmester. Ringer også direktøren og gir han en salve. (Dette er en stor regional/nasjonal bilforhandler). Alle legger seg flate, og lover å ordne opp. Verkstedet henter bilen, godkjenner bilen og får skiltene på igjen. (Jeg må betale for delene de bytter, men ikke timer). Får i tillegg en pen rabatt på delene. Han som har hatt med godkjenningen å gjøre får sparken, det dukket visst opp mere grums. (Det var ikke offisiell info, men jeg fikk det via andre kanaler). I ettertid har jeg benyttet samme firma flere ganger. (Nevnte avdeling ble lagt ned, de hadde flere i byen). De rettet opp feilen, og råtne egg finnes over alt. Har dessverre selv hatt det ansatt i eget firma tidligere. Så det du gjør med å ikke henge ut firma, og gi dem en sjangs til å rette opp kan være lurt. Hos mitt verksted hadde jeg kongebehandling og nettopriser på dekk i mange år! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Dette skjer oftere enn du tror. En kompis betalte for vinterlagring hos high end sjappa, oppdaget den i en snøfonn tilfeldigvis når han så på en annen bil :o Redigert 30.September.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 God ettermiddag kjære båt-venner Jeg fikk nå en telefon fra personen som tok meg imot når jeg skulle hente båten på lørdagen. Han beklaget så mye, forklarte at han nå har gått igjennom servicen selv og refunderer meg 50% av beløpet. Forklaringen var at mekanikeren har utført servicen men tatt med seg feil oljefilter ned i båten, skulle hente et nytt et, glemte så å fullføre servicen ved å skifte filtret og fylle inn informasjonen i min servicebok og VP sine nettsider. Jeg mener at personen jeg snakket med på lørdag og i dag er en ærlig person som har blitt satt i den kjedelig situasjon, hvor han ringte en kollega som hadde fri, kollegaen husket mest sannsynlig feil og så ruller ballen. Så denne saken løste seg nå greit for meg, og med mindre jeg oppdager noen mangler når båten hentes i kveld (jeg skal sjekke oljen ) så kommer jeg mest sannsynlig til å bruke firmaet igjen neste år. Kanskje jeg tar en liten ekstra kontroll likevel men det kommer jeg alltid å gjøre fra og med nå. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Godt det ordner seg .....grei rabatt på å være "våken" ble det jo og Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 50% kan ofte hjelpe mye Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg har fulgt tråden her med interesse. Godt det ordnet seg for deg, men jeg syns noe «skurrer» i denne forklaringen, eller bortforklaringen. Skulle mekanikeren skifte oljefilter etter at han har skiftet olje? Eller har han glemt å ta med olje også, eller står det x antall fulle oljekanner igjen på kaja etter at han liksom har gjennomført service? Går det virkelig ann for en mekaniker å glemme å skifte olje på en service? Da burde han iallfall ikke vært på jobb denne dagen. Bruker du dette firmaet igjen, bør du gjøre som @dieselfan foreslår over her. Forlange å få med spillolje, kjølevæske og alle brukte deler. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 For over 15 år siden hadde jeg en tilsvarende opplevelse med bil. Et mindre verksted, og hvor jeg kjente vedkommende som drev dette, brukte jeg i god tro på service'r på bilen min. Etter noen år gikk vedkommende konkurs, og jeg måtte finne meg et nytt verksted. Overraskelsen var derfor stor da da det viste seg at samtlige siste årsservicer antageligvis ikke var utført og oljefilteret hadde gått i oppløsning ved demontering (fikk se dette da jeg hentet bilen). Etter dette bestemte jeg meg for å lære meg å "skru". Jeg har hatt mange biler etter dette, og nye biler har blitt servet hos merkeforhandler (pga garanti). Eldre biler har jeg servet selv. På båtsiden har jeg vært såpass heldig at jeg har hatt mange bekjente rundt meg som kan mye. Etterhvert har min egen kompetanse også kommet mer og mer. Dette, i tillegg til fryktelig mange historier om båtverksteder som tar snarveier, har ført til at skruing og servicer tas på egenhånd. Mitt inntrykk er dessverre at båtbransjen må ta flere syv-milssteg for å komme seg opp på et anstendig nivå hva gjelder tillit. Og det er veldig synd, spesielt for båtfolk som ikke kan eller vil skru selv. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Vita Mare skrev 55 minutter siden: Jeg har fulgt tråden her med interesse. Godt det ordnet seg for deg, men jeg syns noe «skurrer» i denne forklaringen, eller bortforklaringen. Skulle mekanikeren skifte oljefilter etter at han har skiftet olje? Eller har han glemt å ta med olje også, eller står det x antall fulle oljekanner igjen på kaja etter at han liksom har gjennomført service? Går det virkelig ann for en mekaniker å glemme å skifte olje på en service? Da burde han iallfall ikke vært på jobb denne dagen. Bruker du dette firmaet igjen, bør du gjøre som @dieselfan foreslår over her. Forlange å få med spillolje, kjølevæske og alle brukte deler. Ser jo at det er mange som følger med på tråden her og det var veldig hyggelig at den hadde et lykkelig slutt for meg personlig men det er som du sier, noe skurrer i forklaringen og det kan se ut til at personen jeg snakket med siden lørdagen prøver virkelig å løse dette fra verkstedet sin side men delvis dekker over noe for sin medarbeider. Men sånn er det jo, man kan jo ikke kaste ansatte under bussen for at de har gjort en feil som dette. Man håndterer slikt internt. Forstår godt hvordan han behandlet saken siden lørdagen og må si jeg setter pris på hvordan han har løst utfordringen siden da. Jeg var å hentet båten nå i ettermiddag, kontrollerte alt. Jeg kommer til å bruke samme firma neste gang også men være veldig oppmerksom før ved å ta bilder og be om olje tilbake i spilldunker som anbefalt over, noe sier meg at neste gang jeg kommer vil de huske denne saken og gjennomføre etter punkt og prikke. Redigert 30.September.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Det er bedre å falle for egen uvitenhet, enn andres slurv. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg skjønner godt att du ser lett på dette, det ordnet seg for deg ?? Men for meg så ser det ut som om vi har en mekaniker som ikke gjør jobben sin, og juger om det. I tillegg en kundemottaker som dekker over det, ved å forklare det som en forglemmelse. Når de nå ble tatt med «buksene nede» så hadde de jo ikke noe annet valg enn å få gjort jobben riktig. Jeg mener du bør ta dette opp med ledelsen i firmaet, så disse kompisene ikke fortsetter denne praksisen. For å spekulere litt. Disse tar på seg service-jobber på privaten, og selger filteret og olja di på neste private jobb. Det kan være mye svarte penger å hente på dette om det foregår systematisk. Og ikke minst, svindlede kunder som betaler for «full service». Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Min oppfatning er at mekanikeren som gjorde den første jobben har vært uærlig i jobben og sen når han blir spurt spørsmålet om den er klar så er det mulig han prøvde å redde sitt skinn, faktisk bare løy eller hadde glemt at den ikke var ferdig, uansett ikke greit. Så har vi personen jeg møtte på i lørdags, han som sa han var ansvarlig for verkstedet og personellet der. Hans oppførsel når jeg kom in, hvor han ble usikker på om jobben faktisk var gjort, at han ringte og sjekket samt hvor sjokkert og sint han faktisk ble når jeg fortalte at filtret ikke var skiftet likevel og han fant ut at kollegaen hadde løyet, han skal være veldig god skuespiller for å ha gjennomført det. Tror ikke han har vært med på noe som helst pluss at jeg liker hvordan han håndtert situasjonen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Godt at det ble en ende på det. Du har etter min mening vurdert dette nøye og kommet til at det vil gangne deg å vise storsinn. Det er deg som har vert der, det er du som har sett alle sportegn på nært hold. Setter pris på ditt focus på å ramme den som har surra det til, og ikke alle hans kolleger. Skal ta lærdom av ditt tankesett og prøve å telle til 10... neste gang jeg eller noen av de jeg megler for opplever noe liknende igjen. Det, fordi jeg tror ditt syn fungerer best på lang sikt Takk for god deling Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Komodo skrev On 30.9.2019 at 0.07: Kanskje Vegjoh kan utdype litt hvordan det så ut i motorrommet på den båten? Det kunne jeg ha gjort. I tillegg kunne jeg også utdypet 3 eksempler på der jeg har hatt dårlige/uproffe opplevelser med bilverksteder. Men jeg synes @dieselfan skrev det godt i forrige innlegg, om å «telle til ti» og besinne seg. For min del ble løsningen på flere dårligere erfaringer å starte med å lese bøker/manualer og se YouTube videoer, samt å snakke med/lære av gode venner som jeg stoler på som F.eks @Komodo for å lære meg mest mulig selv, slik at jeg er i stand til å gjøre i allefall det som lar seg gjøre for en hobby/amatør mekaniker Det ble også løsningen når jeg opplevde ujevn gange på min Yanmar i fjor og begynte å lese/se video/ og forhøre meg med kjente og lese gamle tråder på båtplassen som var til stor hjelp. Hele denne «forberedelsesfasen» tok flere måneder, men etterhvert følte jeg meg trygg nok og hadde bygget opp mot nok til å prøve å gjøre det selv. Det endte også etterhvert med en tråd her inne på BP: Sist vil jeg si at jeg synes det er fint at det løste seg for trådstarter i denne konkrete saken som tråden omhandler. Selv om det er trist at ikke verksteder har en form for kvalitetssikring, som gjør at slike ting som her beskrevet ikke skjer. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.