Gabi Startet 28.September.2019 Link til dette innlegget Startet 28.September.2019 Har bestilt en Dometic OG 2000 gass-stekeovn for å montere i vår Bavaria 35 sport. Iht brukermanual ser det ut som om utlufting kan skje innendørs ved benkeplaten, men blir det ikke mye lukt fra det som stekes da? Blir vel rundstykker og en steik mens vi er på farten og kanskje et halvstekt brød i ny og ne. Er det bedre med utlufting utendørs, i såfall hvordan bør det gjøres? Her utsnitt fra bruksanvisningen på lufting: Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Jeg åpner det jeg kan av luker når jeg lager mat. En dag skal jeg fikse avsug over ovnen. Men ikke i dag, i dag skal jeg ligge på ryggen å se, på båtplassen. Redigert 28.September.2019 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Har en 3 bluss Gascogne stekeovn fra ENO om bord...ikke noe sjenerende lukt .. Har heller ikke kjøkkenvifte, blir litt damp... Fruen elsker allslags gratinerings retter, så den er mye i bruk... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Har aldri kjent behov for avtrekk fra steikeovnen. Halvstekte rundstykker, pizza og middag i ovnen er bare god lukt. Stekeos fra stekepanne er ikke så godt, men det er ikke så ofte den brukes under lukket kalesje. Hadde vi brukt båten mer utenom sommeren, ville det nok blitt mer lukt og os som la seg innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Takk for innspill. Jeg har uansett en Dometic ventilator med kullfilter i byssa, så den vil sikkert ta opp endel av osen som kommer. Den fungerer egentlig overraskende bra. Hadde vært kjekt å bare kunne lagd hull i kjøkkenbenken som anvist... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 På min ENO kan jeg ikke erindre at det var noe slikt utløp i bakkant av steikovnen når jeg monterte den... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Ikke på vanlige ENO komfyrer. Bare de ENO stekeovner som er beregnet på innbygging har utløp. Tilsvarende det som du ser over her. Capiche ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Mix skrev for 4 timer siden: Ikke på vanlige ENO komfyrer. Bare de ENO stekeovner som er beregnet på innbygging har utløp. Tilsvarende det som du ser over her. Capiche ? Hmm..det må jeg undersøke når jeg kommer hjem...min er innebygget... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Ida Marie III skrev 10 minutter siden: min er innebygget... Har du en ENO Gascogne er vel neppe den innfellt slik trådstarter har. Eno sine for innbygning heter Perigord. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Er det noen som i det hele tatt har ventilasjonen utenfor? Kona er litt skeptisk til at det kan komme os inn i byssa og så kanskje for seg at den skulle ventilere utenfor. Står at Truma sine deler kan benyttes for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Mix skrev for 3 timer siden: Har du en ENO Gascogne er vel neppe den innfellt slik trådstarter har. Eno sine for innbygning heter Perigord. Ja, hva menes med innfelt..? Slik er den ombord oss meg Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 On 9/28/2019 at 5:34 PM, Gabi said: (...) men blir det ikke mye lukt fra det som stekes da? Blir vel rundstykker og en steik mens vi er på farten og kanskje et halvstekt brød i ny og ne. Er det bedre med utlufting utendørs, i såfall hvordan bør det gjøres? Hvor går luften fra stekeovnen hjemme? Tar jeg ikke mye feil så går den ut kjøkkenluften. Det samme er vanlig ombord i båter også. Man kan selvfølgelig lage en ordning som flytter luften over dekk, men da får du en ekstra gjennomføring i taket. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mix Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Ja, hva menes med innfelt..? Slik er den ombord oss meg Sånn er det også ombord hos meg, har samme ovn, denne er ikke innfelt/innebygd men luftes i rommet den står i. En innebygd/innfelt stekeovn er noe helt annet, den er innebygd i en benk uten lufting over, gjerne med ett skap eller en skuff over. Se første innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Popeye70 skrev for 13 timer siden: Hvor går luften fra stekeovnen hjemme? Blir nok litt anderledes hjemme. Der har vi Miele innebygd stekeovn, men den har innebygd luktrensefilter og lufta kommer ut i forkant av ovnen, over glasset. Kommer ikke noe matoslukt eller noe ut fra den. Dometic gassovnen har ikke noe sånt filter såvidt jeg kan se. Og siden vi aldri har hatt gasstekeovn i båt før er vi litt spent på hvor mye lukt det blir. Men jeg er veldig happy med svarene her som går på at luften fra ovnen ventileres inn i rommet den står i. Blir jo veldig mye enklere å få til enn å bore hull i skroget og lufte utendørs. Og dessuten har vi jo en ventilator med kullfilter over kokeplatene og da like ved der planlagt oppstikk fra gasskonfyren vil komme. Så happy jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 13 minutes ago, Gabi said: Blir nok litt anderledes hjemme. Der har vi Miele innebygd stekeovn, men den har innebygd luktrensefilter og lufta kommer ut i forkant av ovnen, over glasset. Kommer ikke noe matoslukt eller noe ut fra den. Som hos oss. Det blir ikke veldig mye mer lukt fra ovnen i båten. Ovnen er lukket (ingen vifte eller annet), og det som ventileres ut er ikke veldig sjenerende. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gabi Svart 5.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Da har jeg prøvemontert stekeovnen og tror at det skal bli ganske bra. Men hva gjør dere med utluftingen fra gassbrenneren? Som vist tidligere i denne tråden skal det visstnok monteres en Truma utluftingshatt over benken. Denne har jeg kjøpt, og har to forskjellige potensielle plasseringer av denne. Forslag 1-rett bak koketoppen:(skal selvsagt felles ned) Forslag 2: lenger bak: Men blir jo ikke så pent noen av delene, forslag 2 er vel minst værst. Men hvordan gjør dere det, dere som har integrert komfyr? Hvordan ser utluftingen fra gassbrenneren ut hos dere? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Interessant tråd, og noe pussig med en ventilasjonspipehatt midt i byssa. Det er noe jeg har sett mange ganger her på baatplassen.no, ting som er opplagt og selvinnlysende fasit for noen er helt riv ruskende galt for andre, eller "YMMV" som det heter på nynorsk. Ventilasjon i bedekket båt kan være en stor utfordring. Jeg synes det er overraskende hvor mange som ikke har noen ventilasjon over gassbluss/gasskomfyr og heller ikke har problemer med det. Vi har "integrert" elektrisk komfyr hjemme på landkjøkkenet, den har "utlufting" i overkant av ovnen og vifter som blåser varm luft ut i kjøkkenet. Det er da hverken snakk om avgasser fra forbrenning eller os fra selve stekovnen, men rett og slett bare lufting rundt ovnen for å sørge for at omkringliggende skap ikke blir for varmt. I pantry i vår båt har vi en hengende ENO gasskomfyr med to bluss, og kjøkkenvifte montert over. Jeg burde kanskje sjekke ventilasjonen her, for min erfaring med kjøkkenviften er at den i praksis ikke gjør stort annet enn å bråke (skjønt - når jeg tenker meg om er dette et generelt problem, selv på land med 220V-anlegg - kjøkkenvifter er ofte underdimensjonerte, ikke godt nok rengjorte eller dårlig designet og trekker bare unna en brøkdel av stekeos/damp/lukt). Når fruen skal lage mat, er risikoen for at en eller flere brannvarslere går av overhengende. Når det er kaldt ute, dugger vinduene (det gjør de nesten uansett, men det blir selvfølgelig værre når det lages mat. Kanskje jeg burde vurdere å bytte til tolagsglass). Vi har cockpittelt, har vi luka åpent i mer enn noen få sekunder blir det umiddelbart dugg på vinduet over luka (noe som kan være en sikkerhetsrisiko, da denne benyttes for utkikk under seiling), åpner vi luka for ventilasjon blir det dugg i hele cockpit. I tillegg bærer innredning og vindu i umiddelbar nærhet av gassblusset preg av å være utsatt for stekeos. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Vi har en slik montert i taket på byssa som blåser over komfyren og ut mot et vindu. Den er primært ment til å kjøle ned kokken, men den fungerer greit som "ventilator" også. Den er ikke tilnærmet så lydløs som sin storebror Sirocco II, men den blåser godt. Etter en del år som helårsbolig er det litt baconfett i krokene og det tas på storrengjøringen når orken er der. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mix Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Gabi skrev for 13 timer siden: Men blir jo ikke så pent noen av delene, forslag 2 er vel minst værst. Men hvordan gjør dere det, dere som har integrert komfyr? De fleste har vel vanlig komfyr i båten som ikke er overbygd og ventileres i rommet den står. Men hadde jeg hatt integrert som deg hadde jeg valgt alternativ 2. Det virket mest diskret, og nærmere portlight som ser ut til å være åpningsbar for lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Har ikke lest alle innlegg, men om det ikke er nevnt så gir forbrenning av gass produksjon av vanndamp, så på vintestid kan det gi kondensering på kalde flater. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) Her er det egentlig to typer ventilering som skjer. Den ene er eksosgassen fra gassbrenneren som kommer ut bak, det er denne jeg lurer på nå. Rørene kan bli inntil 120 grader varme, dvs i bruksanvisningen står det at alle flater i området rundt gassrøret må tåle mimst 120 grader. Dette tilsvarer vel eksosrøret fra dieselvarmeren omtrent tenker jeg. Den andre er damp fra ovnen i bruk pga at ovnen er varm. Den ventilerer ut i front ser det ut som gjennom åpninger der. Jeg har ventilator ovenfor som vil suge opp denne lufta så det går sikkert bra. Så det er eksosgassen som kan bli inntil 120 grader som nå må ut et trygt sted. Regner med at det er likt på alle gassovner som er innebygde, at de må ha eksosgassen ut et sted? Takker for valgt valgalternativ fra Mix: "Men hadde jeg hatt integrert som deg hadde jeg valgt alternativ 2" Redigert 6.November.2019 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) Fortsatte jobbingen idag, og plasseringen av utluftingsrøret gav seg selv.... Viste seg etter måling at jeg måtte ha det nærmest ovnen fordi ellers ville røret mellom ovnen og utluftingsrøret bli for flatt pga lite høydeforskjell. I tillegg fant vi ut at vi kunne modde utluftingsrøret for å få det lavere. Skal sette på en metallventil elns på toppen. Da blir den ganske diskre. Redigert 6.November.2019 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.