Jump to content

Owatrol D1 på gammel færing. Når er det mettet?


Båtpusselev

Recommended Posts

Når er det man skal observere at treverket ikke trekker mer? Er det 20 minutter etter siste påføring? Jeg påførte hvert 15-20 minutt i går, det ble ca 25 strøk. På slutten var det fortsatt vått etter 30 minutt. Men nå, dagen etter, er det silkematt og berøringstørt. Eksakt NÅR er det man skal kunne tørke bort det som ikke har trukket inn? Bør jeg kanskje fortsette (etter å ha  pussa over med vått sandpapir) med flere strøk i dag? Båten var knusktørr, ingen behandling på 20 år. 

Link to post

Akkurat når overflaten virker å ikke suge til seg mer olje avhenger litt av temperaturen når du påfører. I varm temperatur vil treet suge til seg kjappere enn når det er kjølig. Dermed vil den "våte" perioden forlenges i forhold til hva som står på boksen når det er kjølig. Jeg ville ha fortsatt å påføre D1 i dag, du trenger ikke pusse vekk noe av det gamle så lenge det ikke har blitt hinne, D1'en tørker såpass sent at ny D1 vil løse opp halvtørket "gammel" D1. Skulle det være en tykk hinne med D1 utpå treet kan du jo skrape av denne, men det er vanligvis ikke nødvendig.

 

En færing har såpass tynne bord at du egentlig bare kan påføre på den ene siden av bordene, når det har trukket gjennom treet til den andre siden kan du da påføre et par strøk der i tillegg. Ved skikkelig tørt trevirke kan selve impregneringsfasen strekke seg over flere dager, det er nesten utrolig hvor mye olje det er plass til:wink:

 

Etter påføring, avtørking av overskytende olje og en tørk bør du påføre noe som holder D1'en på plass der den skal være. D1 er i hovedsak en impregnerende olje, beregnet til å trekke inn i treet, men den herder/tørker sent og er dermed sårbar for yttre påvirkning.  Hvis ikke overflaten blir beskyttet vil både sjøvann og ikke minst regnet vaske ut D1'en slik at overflaten etter hvert blir grå. Går det lang tid vil vannet fortrenge så og si all olja, så selv om D1 er en olje vil stadig påvirkning av vann kunne fortrenge denne. Blant annet derfor selges også D2, som er en herdende olje (herdende oljer er i praksis som en form for myk lakk, de beskytter underlaget og hindrer vanninntrengning).

 

Slik du har gjort det, å impregnere med D1, er et godt valg. Før i tiden brukte man gjerne rå linolje og amerikansk terpentin (vegetabilsk terpentin) til selve impregneringen, og så enten ren kokt linolje eller en blanding kokt linolje/tretjære som toppstrøk, så Owatrols tanke om først å impregnere med D1 for så beskytte overflaten med D2 er bare en nyere variant av dette. Går du over noen strøk med f.eks. med D2 vil du kunne ha en fint utseende båt i flere år hvis du passer på å flikke der D2'en blir slitt av. 

 

Alternativt kan du bruke andre former for herdende oljer, ønsker du mørkne færingen kan du blande litt tretjære i D2'en eller den alternative herdende olja du velger. Kokt linolje vil tørke og dermed beskytte, men denne er mykere og svakere mekanisk enn D2. Fordelen med kun to tre strøk med kokt linolje (gjerne innblandet noe tjære) er at overflaten ikke blir blank som ved D2 som gir mer glans. Sånn sett blir det litt etter hva du foretrekker utseendemessig. Ser du rundt på diverse kystlagstreff og trebåtsamlinger finnes det varianter fra begge leirer; de som foretrekker en gyllen og blank treoverflate og de som foretrekker mattere og mørkere overflate. Hovedpoenget er jo å beskytte treet mot fuktinntrengning, og det finnes flere veier mot målet.

 

Redigert: Siden du beskriver deg selv som "Båtpusselev" vet jeg ikke hvor mye du vet om sikkerhetstiltak når det gjelder oljer og lakk? Godt mulig du allerede har hms i fokus, men likevel, slenger på et par tips på tampen.

  • Når du tørker av overskytende olje må du for all del ikke hive fillene i bossdunken. Fillene skal enten legges i en lufttett ståldunk merket med "ildsfarlig avfall" (som blir tømt av folk som er klar over at innholdet er brannfarlig), brettes ut slik at de ikke er sammenkrøllet lengre og få tørke over tid til de er knusk tørre eller brennes. Jeg pleier brenne fillene utendørs hvis jeg ikke er i et verksted som har en slik dunk for ildsfarlig avfall. Grunnen er at oljer (spesielt herdende oljer og lakk, slik som kokt linolje, D2, Benarolje m.fl.) vil kunne selvantenne når de herder i filler eller svært porøse materialer.
  • Det er alltid en fordel å ha godt med lufting for lungenes/hjernens skyld, enkelte løsemidler kan gasse ganske mye. Så står du innendørs bør du ha vinduer og dører åpne når du holder på, og også en tid etter du er ferdig da oljene gasser over lang tid.
  • Bruk helst hansker ved jobbing med oljer og lakk, det er ikke ønskelig at slikt skal trekke inn i huden.

 

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...