Jump to content

Edit History

Fergu

Fergu

Da jeg har byttet på bilmotorene har jeg alltid tatt av vibrasjonsdemperen. Er mulig det går an å lure reima inn uten å ta av, men da ser du ikke merkingen så godt, dessuten er det mer plunder og heft. Bildet ditt er litt misvisende, demperen er festet med 4 bolter og en stor mutter (Den du ser på bildet) Jeg har brukt muttertrekker for å løsne den. Har aldri byttet mutter, eller bolter. Husker ikke hva Volvo sier. (Har Volvo VADIS med all dokumentasjon) Det finnes et spesialverktøy for å holde igjen når du drar til mutteren, det går utmerket uten. Vibrasjonsdemperen kan ofte sitte litt siden det er relativt trang tilpassing mellom demper og veivtappen. Kommer som regel med litt lirking. Jeg har brukt avdrager også, men det er litt tvilsomt. Du kan i verste fall ødelegge vulkingen i demperen. (Jeg skrur bare på egne biler, så eventuelle skader etter tvilsomme løsninger er mitt eget problem)


Har en V70/07 som jeg byttet alt på for et par år siden, inklusiv vannpumpe, bilen hadde da gått 360.000 med den originale vannpumpa. Pumpene har merking som viser produksjonsmåned og år. Bilen har gått som taxi, så jeg har full dokumentasjon på hva som er byttet. 360.000km dividert på en snitthastighet på 70 tilsier 5.100 timer. Er tvilsomt om en D3 båtmotor går så mange timer i løpet av livet. 

 

Eurodel har også pakker med løse INA løpehjul til drivreima. Det finnes to typer strammere, avhengig av årsmodell på bilen, mener skillet går ca midt på 06. når det gjelder den nyeste typen tror jeg det er billigere å kjøpe komplett strammer med hjul fremfor løse hjul. Aner ikke hvilken type som sitter på D3, begge typene ser relativt like ut. 

Løpehjulene til drivreima er helt glatte når de er nye. Etter hvert som de slites kommer det dype spor  etter rillene på drivreima. 

 

Hvis jeg husker rett er det bare regreimer Contitech merker med "Install before" 

 

Legger ved diverse bilder

1: Regreim strammehjul INA/Volvo

2: Vibrasjonsdemper

3: Regreim løpehjul INA/Volvo

4: Drivreim løpehjul, en som er nesten nytt og et som er godt slitt

5: INA merking på drivreim løpehjul

6: Datomerking på DAYCO regreim som ble kjøpt for 2 år siden. Produsert 2004, dag 293. Med andre ord gått ut på dato for lenge siden

7: AISIN/Volvo Vannpumpe

8: Datomerking på vannpumpe, produsert uke 34/2003

IMG_0010.JPG

IMG_0009.JPG

IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0013.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0017.JPG

Fergu

Fergu

Da jeg har byttet på bilmotorene har jeg alltid tatt av vibrasjonsdemperen. Er mulig det går an å lure reima inn uten å ta av, men da ser du ikke merkingen så godt, dessuten er det mer plunder og heft. Bildet ditt er litt misvisende, demperen er festet med 4 bolter og en stor mutter (Den du ser på bildet) Jeg har brukt muttertrekker for å løsne den. Har aldri byttet mutter, eller bolter. Husker ikke hva Volvo sier. (Har Volvo VADIS med all dokumentasjon) Det finnes et spesialverktøy for å holde igjen når du drar til mutteren, det går utmerket uten. Vibrasjonsdemperen kan ofte sitte litt siden det er relativt trang tilpassing mellom demper og veivtappen. Kommer som regel med litt lirking. Jeg har brukt avdrager også, men det er litt tvilsomt. Du kan i verste fall ødelegge vulkingen i demperen. (Jeg skrur bare på egne biler, så eventuelle skader etter tvilsomme løsninger er mitt eget problem)


Har en V70/07 som jeg byttet alt på for et par år siden, inklusiv vannpumpe, bilen hadde da gått 360.000 med den originale vannpumpa. Pumpene har merking som viser produksjonsmåned og år. Bilen har gått som taxi, så jeg har full dokumentasjon på hva som er byttet. 360.000km dividert på en snitthastighet på 70 tilsier 5.100 timer. Er tvilsomt om en D3 båtmotor går så mange timer i løpet av livet. 

 

Eurodel har også pakker med løse INA løpehjul til drivreima. Det finnes to typer strammere, avhengig av årsmodell på bilen, mener skillet går ca midt på 06. når det gjelder den nyeste typen tror jeg det er billigere å kjøpe komplett strammer med hjul fremfor løse hjul. Aner ikke hvilken type som sitter på D3, begge typene ser relativt like ut. 

Løpehjulene til drivreima er helt glatte når de er nye. Etter hvert som de slites kommer det dype spor  etter rillene på drivreima. 

 

Hvis jeg husker rett er det bare regreimer Contitech merker med "Install before" 

 

Legger ved diverse bilder

1: Vibrasjonsdemper

2: Regreim strammehjul INA/Volvo

3: Regreim løpehjul INA/Volvo

4: Drivreim løpehjul, en som er nesten nytt og et som er godt slitt

5: INA merking på drivreim løpehjul

6: Datomerking på DAYCO regreim som ble kjøpt for 2 år siden. Produsert 2004, dag 293. Med andre ord gått ut på dato for lenge siden

7: AISIN/Volvo Vannpumpe

8: Datomerking på vannpumpe, produsert uke 34/2003

IMG_0010.JPG

IMG_0009.JPG

IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0013.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0017.JPG



×
×
  • Create New...