zaq Startet 29.September.2019 Link til dette innlegget Startet 29.September.2019 I sommer observerte jeg litt oljefilm rundt båten. Det er Bavaria 28 med Volvo Penta D4 og DPH drev, 2012 modell. Har også merket at det minker litt på oljenivået til styringen, så jeg antar at det er herfra oljefilmen stammer fra. Etter opptak kikket jeg nærmere på styresylindre og hydraulikkslanger. Slangene ser hele ut, men det er litt hvit seig guffe (typisk blanding olje og vann) på stempelstanga. Kan jeg anta at det er en lekkasje her, eller er det vanlig at ligger litt hvit guffe her. Har forøvrig løsnet litt på skruen på oljereservoaret som står på bakveggen inni båten. Oljen der ser fin ut, så det har i hvert fall ikke kommet mye vann inn i olja. Ikke spør meg hvorfor, men av en eller annen grunn, så løsnet jeg styresylinderene fra drevet, for så å svinge fra side til side med rattet. Det medførte at begge sylindrene gikk helt inn, og jeg klarer ikke å dra de ut igjen. Rakk ikke å kikke noe mer på det før jeg avsluttet arbeidet for dagen. Hvordan får jeg sylinderene ut igjen? Er det en luftenippel, eller noe som må løsnes litt for å få dratt de ut igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Har samme problemet selv 2008 DPH. De siste 3 mnd har jeg sett en liten oljefilm på styrbord side av hekken ved dreining av ratt frem og tilbake og motor igang. Etter å ha tatt opp båten svinger jeg drevet frem og tilbake samt leter etter lekkasjen på stempelstang og rundt slanger. Finner ingenting!!!! Drevet er litt slarkete. Kan gynge det litt sideveis med håndmakt. Slanger er byttet, mens stempel tror jeg er originale fra 2008. Det minker litt oljenivå i tanken på rattet. Tanken i motorrommet er uendret. Noen som har forslag til feilsøkning? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Chiefengineer Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Billa skrev 1 time siden: Har samme problemet selv 2008 DPH. De siste 3 mnd har jeg sett en liten oljefilm på styrbord side av hekken ved dreining av ratt frem og tilbake og motor igang. Etter å ha tatt opp båten svinger jeg drevet frem og tilbake samt leter etter lekkasjen på stempelstang og rundt slanger. Finner ingenting!!!! Drevet er litt slarkete. Kan gynge det litt sideveis med håndmakt. Slanger er byttet, mens stempel tror jeg er originale fra 2008. Det minker litt oljenivå i tanken på rattet. Tanken i motorrommet er uendret. Noen som har forslag til feilsøkning? Ser du oljefilm på SB side er det mest sannsynlig lekkasje på SB styresylinder. Et godt tips er å benytte scotch brite på stempelstanga årlig når båten er oppe, det har en tendens til å legge seg et tynt hardt saltbelegg på stanga, dette bidrar til lekkasje fra tetninga. Ikke så helt enkelt å observere noen lekkasje under belgen om den ikke er av større art, dette kommer jo når sylinder beveges og øker med trykkøkning i systemet. Koster ca. 2800 raske for ny original sylinder. Enkel sak å bytte. Du sparer litt jobb med lufting om du kjøper en liten sprøye på apoteket og fyller begge sidene av sylinderen med olje gjennom sprøyta før du monterer den. Ellers er det bare å rore og ratte samt etterfylle for å få ut resten. Du bør forberede deg med tørkepapir etc. mens du ratter da det av og til kommer noen tilbakeslag opp av fyllepluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Jeg tror også på SB styresylinder, men ikke spor av olje på den til tross for at jeg har lettet på belgen. Skal vente til belg og stempel er helt tørt og deretter gjenta rattingen. Hva er typisk levetid for styresylindere? Takk for tips forøvrig. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
crewchief73 Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Noen år etter D4\D6 kom på markedet, ble styresylinder på drev bygget om. Det ble montert wire fra tuppen av styresylinder og inn på drevet. Dette var for å sikre at sylinder hadde samme galvaniske spenning som drevet, som igjen har offer anode. Skulle tro at dette overføres via sylinder boltene som i utgangspunktet er ganske tighte. Det viser seg at det legger seg et tynt lag med groe rundt boltene som gjør at styresylinder mister kontakt med drevet og dertil offeranode. Har en tidligere kollega som opplevde dette på sin båt. Måtte bytte styresylinder fordi den var tæret innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Billa skrev 39 minutter siden: Jeg tror også på SB styresylinder, men ikke spor av olje på den til tross for at jeg har lettet på belgen. Skal vente til belg og stempel er helt tørt og deretter gjenta rattingen. Hva er typisk levetid for styresylindere? Takk for tips forøvrig. Har hørt at tidlige utgaver av disse hadde en del problemer men dette er jo en hydraulikksylinder som står nedsenket i sjøvann så problemer kan nok forekomme uansett, spesielt ved lite bruk. Og wirene gjør en viktig funksjon mht. tæringsproblematikken. Tror også det er lurt å gi noen rattutslag jevnlig, spesielt om båten ligger ute om vinteren og bruksfrekvensen lav. At disse sylinderne oftest er lagervare hos de fleste VP forhandlere gjør at man kan jo tenke sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 zaq skrev On 29.9.2019 at 21.37: Ikke spør meg hvorfor, men av en eller annen grunn, så løsnet jeg styresylinderene fra drevet, for så å svinge fra side til side med rattet. Det medførte at begge sylindrene gikk helt inn, og jeg klarer ikke å dra de ut igjen. Rakk ikke å kikke noe mer på det før jeg avsluttet arbeidet for dagen. Hvordan får jeg sylinderene ut igjen? Er det en luftenippel, eller noe som må løsnes litt for å få dratt de ut igjen? Jeg gjorde det samme med min babord styresylinder for et par år siden når jeg skulle montere beskyttelsesbelg. Var umulig å få ut igjen. Hjalp ikke å ha tenningen på. Jeg endte opp med å måtte starte motoren for å få den ut. Fyrte den opp og styrte styrbord, da spratt den ut med en gang. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
zaq Svart 24.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Takk for tips @Sjøbliss. Har forøvrig fått de ut nå ved å løsne litt på skruene der slangene er festet. Nå er det imidlertid endel luft i systemet vil jeg anta. Får se på det til våren. Båten er pakket inn og klargjort for vinteren. Mistenker som sagt at en- eller begge sylinderene lekker litt, men har foreløpig ikke klart å lokalisere noen lekkasje. Oljen ser ihvertfall fin ut, så det har ikke kommet noe større menger vann inn i sylinderene. Tenker jeg får ta av belgene på styresylinderene, og svinge ørten ganger frem og tilbake. Da burde det vel være mulig å se hvor lekkasjen er håper jeg? Litt usikker om jeg kan gjøre det mens motoren ikke er i gang. Det blir vel kanskje noe større trykk med motoren og servoer i gang (og dermed større sjanse for at det lekker olje)? På den annen side så må jeg jo tilføre kjølvann, og da spruter det jo litt rundt drevet, og det blir kanskje litt vanskelig å spotte et par oljedråper som siver ut? Hvis noen har noen tanker rundt dette, så mottas de med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Jeg har haft samme problem. Mistede styringen to gange på flybridgen på min gamle båd. Begge gange blev cylinderne inspiceret (på Ringens Varv i Marstrand) uden at de kunne se nogen læk. Men den var der også kun når motoren og dermed servoen kørte. Du kan læse om mine erfaringer her: Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Takk for link @MajorAndy. Da får jeg vente til våren med å fyre opp maskinen, og sjekke lekkasje da. Mener å huske at i en eller annen tråd var det noen som anbefalte en annen olje enn den rød ATF-olja, men klarer ikke å finne tråden igjen. Tror det var noe med at ATF-olja er litt hard mot pakningene. Er det noen som vet noe om det? Akkurat nå tror jeg at jeg har to typer olje på styresystemet. Jeg har etterfylt med den rød ATF olja ved rattet, mens når jeg luftet litt nede ved sylinderene, så var olja mer brunlig. Vil anta at det ikke er så lurt å blande to typer olje? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Volvos styring bruger vanlig ATF-olie. Den kan dog også være andre farver. Men er som regel rød. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Løsne gummibelgene, tørk rent, så kanskje det vil sive ut litt over tid der lekkasjen er. Oppdaget selv lekkasje jeg ikke visste jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 24.November.2019 Link til dette innlegget Svart 24.November.2019 Er de noen som har overhalt disse sylindrene? Eller er det bare å kjøpe nye når de lekker? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.November.2019 Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 Kjetil Solheim skrev for 23 timer siden: Er de noen som har overhalt disse sylindrene? Eller er det bare å kjøpe nye når de lekker? Sylinderne kan fint overhales men det ser ikke ut til å være så enkelt å få tak i pakningssett som passer. Å plukke fra hverandre disse sylinderne for overhaling er en kurant sak men det er veldig vanskelig å få tak på fjærringen slik at du får trekt ut pakkboksen. Her vil jeg anbefale å bore et hull rett inn fra sida i ringen slik at du kan presse inn et verktøy fra denne kanten for å få den opp fra sporet sitt. Det er nesten håpløst å klare dette bare med et skrujern. Hullet kan tettes med tec7 etterpå og havner uansett vesentlig over tetteflata til pakkboksen mot sylinderveggen. Så er det bare å demontere delene og bytte tetningene, sette sammen igjen og trykkprøve. Tetningene som ligger i pakkboksen og tetter mot stempelstanga kan være litt vriene å lirke ut samt ikke minst å få de nye på plass igjen uskadet. Om du ikke gidder jobben er det 2,8 lapper for en ny sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.