Stefanesai Startet 30.September.2019 Link til dette innlegget Startet 30.September.2019 Vurderer fortløpende denne: https://www.finn.no/150345341 men synes det er langt å reise for en kikk sånn i første omgang. Alternativene da er å få noen «båtkyndige» i området til å ta en innledende kikk på sakene, eller betale noen «proffe» for samme jobben. Saken er den at OM det skulle bli handel er det jævlig langt hjem... med en ukjent båt (med sjel!), og ukjent farvann. Er jo ikke strøken. Alternativet er å la den ligge til våren og ta turen hjem til neste år. Noen som vil gjette på hva det vil koste om jeg skulle få noen til å gå/seile den opp til Bodø? Ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Mye båt for en billig penge, men høres også ut til å være et prosjekt. Tror du du blir klokere av å få noen ukjente til å vurdere båten for deg....? Det er vel bare du som kan si ‘dette har jeg lyst til’, evt ‘dette blir for mye’. Alt det objektive finner du jo i annonsen... virker ikke til å være en båt som er klar for Oslo - Bodø uten endel prøveturer først, mht elektronikken og seilene. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Ja det har du rett i. Siste avgjørelsen vil jo alltid være min... Har imidlertid meldet endel med selger, alt som har med motor og sånt å gjøre er tipp topp. Båten kan fint brukes som den er, blir det sagt. Feilene er i hovedsak av elektrisk karakter, men får ikke helt tak på hva det egentlig er som må gjøres. Å legge opp noe nytt elektrisk ser jeg ikke mørkt på. Blir litt håpløst å legge opp til å fikse selv når man er ca 1300 kilometer unna... alternativet er jo å late som man er 20 år yngre og bare hoppe i det. Satse på greit vær og utnytte dagslys, så bruker man jo noen dager nordover? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Det viktigste er at lanterne, 12v uttak til nettbrett med kart, lensepumper og vhf fungerer på en slik tur. Og hvordan er tilstanden på dieseltanker? Er dette i orden? Hvordan er tilstanden på skroget? Denne kan du nok få mye glede av ? Redigert 30.September.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavang Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Bruk digitale verktøy for besiktigelse, skype, FaceTime... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Stefanesai skrev On 30.09.2019 at 22.23: ... alternativet er jo å late som man er 20 år yngre og bare hoppe i det. Den metoden pleier jeg å bruke! Blir som regel bra til slutt! Dette er vel samme type som Bøstrøm har? Kanskje han har noen erfaringer å dele? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stefanesai Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 index skrev for 4 timer siden: Dette er vel samme type som Bøstrøm har? Kanskje han har noen erfaringer å dele? Hahaha har forstått det sånn at Bøstrøm ikke er helt nøytral??. Er ikke hans hakket større forresten? men fra spøk til revolver, skal sende han en pm. Erfaringer er gull. Driver å sjekker pris på evt frakt, så langt ser det ikke bra ut med båtfrakt. Alt etter type kjøl kunne ikke båten sikres skikkelig på dekk, og dermed trodde de ikke at de kunne ta den. Pris på 34000 pluss mva fra Østlandet til Bodø. Må da evt flyttes ned til Moss eller Fredrikstad. Men det regner jeg med at noen her inne sikkert stiller opp på dugnad for??? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Hei, dette synes jeg er spennende. For en pers å flytte denne båten fra Oslo til Bodø . Har du ikke fått noen til å se på el-opplegget i båten enda? Jeg kan godt ta meg en tur å se på dette for deg men da blir det akkurat el-opplegget jeg kan besiktige. Jeg har ingen erfaring med båt-typen eller motoren fra før. (Kan selvfølgelig se meg rundt om å sjekke gjennomføringer og ventiler etc for å se om alt ser greit ut men der ligger ikke ekspertisen min) Kvalifikasjoner er utdannet elektriker for hus opp til 400v og at jeg revet hele 12v anlegget i min egen båt og bygget det opp fra scratch igjen med alt fra ny kabler til sikringer og paneler. Si fra om bistanden er ønskelig. Redigert 2.Oktober.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Etter 9 års erfaring med stålbåt er det første jeg ville vite noe om er om det er rust innvendig i skroget. Det er vanligvis ikke så lett å få sjekket uten omfattende demontering av interiør. En båt som ruster innenfra er en potensiell ubåt. Lekkasjer i vinduer er også ett problem som fører til at vann finner vei inn i båten og kan skape rustproblemer på de utroligste steder. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 ne.andersson skrev for 2 timer siden: Hei, dette synes jeg er spennende. For en pers å flytte denne båten fra Oslo til Bodø . Og det sprøeste av alt, aldri hatt seilbåt før??. Nå er det mest jobbsituasjon og tidsklemma som setter et punktum for henting selv, eventyrlysten er selv nå såpass at om jeg hadde hatt tid og muligheter ikke hadde sett så veldig mørkt på å hente. Men selv med mannskap, fint vær og ingen uforutsette hendelser, regner jeg med ei uke. Om man går/seiler på skift hele døgnet. 2 uker mer realistisk. Setter pris på tilbudet, har ikke bestemt meg helt hvor langt strikken skal tøyes. Om det lukter kjøp etterhvert tar jeg kontakt. Ser ikke mørkt på å ordne elektrisk, men ser mørkt på å ligge mørklagt og dødt skip i ukjent farvann? Tore B skrev for 2 timer siden: Etter 9 års erfaring med stålbåt er det første jeg ville vite noe om er om det er rust innvendig i skroget. Det er vanligvis ikke så lett å få sjekket uten omfattende demontering av interiør. En båt som ruster innenfra er en potensiell ubåt. Det er slikt jeg ser på som den potensielle fallgruven her, og som i stor grad kan «make or break» en handel. Ubåt er jeg ikke gira på, liker meg best over vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Strikker er til for å tøyes! Hvis ikke kan man like godt bruke tau??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Stefanesai skrev 39 minutter siden: Setter pris på tilbudet, har ikke bestemt meg helt hvor langt strikken skal tøyes. Om det lukter kjøp etterhvert tar jeg kontakt. Ser ikke mørkt på å ordne elektrisk, men ser mørkt på å ligge mørklagt og dødt skip i ukjent farvann Den utfordringen der med å ligge mørklagt og dødt skip er ikke noe jeg unner noen ? Om strikken nå vel skal strekkes så er det nesten sånn at du må be noen om å gjøre en oppgradering i forkant av avreise? ? Jag hadde aldri tatt en slik en båt "med sjel" Norge rundt uten å i det minst sikret at lanterner, plottere, vhf, lensepumper og batteribankene med tilhørende kabler til motoren i det minste var i OK stand. Nå høres det ut som om jeg har erfaring her med å seile Norge rundt og det har jeg ikke bare så det er sagt Redigert 2.Oktober.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 index skrev 1 time siden: Strikker er til for å tøyes! Hvis ikke kan man like godt bruke tau??? Hehehe selv kjetting kan man strekke litt før den gir opp? ne.andersson skrev 57 minutter siden: Den utfordringen der med å ligge mørklagt og dødt skip er ikke noe jeg unner noen ? Om strikken nå vel skal strekkes så er det nesten sånn at du må be noen om å gjøre en oppgradering i forkant av avreise? ? Jag hadde aldri tatt en slik en båt "med sjel" Norge rundt uten å i det minst sikret at lanterner, plottere, vhf, lensepumper og batteribankene med tilhørende kabler til motoren i det minste var i OK stand. Tror fort det kan bli litt dårlig stemning av mørklegging. Ja, om båten ender med å gå for egen maskin nordover, er det jo et minimum av ettersyn og kontroll som må gjennomføres før avreise. Og sånt blir jo litt håpløst når man er så langt unna. Og der kommer det inn, hadde det vært for 20 år siden hadde jeg nok tatt med meg litt håndverktøy, loddebolt og tannbørste, og latt det stått til. Har hentet noen «prosjekter» på den måten, men alltid biler/lastebiler, aldri båt. Er jo potensielt litt mer farefullt om sakene gir opp underveis? En gjennomgang og sjekk av motor, skrog, seil/rigg og elektrisk, og utbedring av det aller mest nødvendige slik at skuta ikke er strøken, men sjøklar og sikker vil nok være både fornuftig og påkrevd. Så får man heller «kose» seg med reparasjoner når man får den hjem og kan puske i fred og ro. Dermed hadde jo båtfrakt vært det helt klart foretrukne på et sånt rep-opbjekt. Men hei, den som (har) lever får se?? Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Hvor kan jeg finne mer info om båten? i forbindelse med frakt skulle jeg gjerne hatt en tegning av kjølen, mål på dyptgående, høyde over vannet (totalt) og bredde/vekt. Sailboatdata.com stemmer ikke tror jeg, er visst levert i flere utgaver, kjøltyper, bredde vekt og rigg. Finner utrolig lite på nett, mulig jeg er for dårlig til å lete? Stefan Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 (redigert) De Motivane jeg har sett er ikke like, mener de ble bygd etter kjøperens ønske. Lesten er nokså lik. kan sende noen bilde. De jeg har sett er enten ok eller rust innvendig, har med måten den er isolert på. Legg merke til hvor stroppene er plassert og jeg har roret lenger fremme enn de andre. Redigert 5.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stefanesai Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Roger jo skrev for 4 timer siden: De Motivane jeg har sett er ikke like, mener de ble bygd etter kjøperens ønske. Lesten er nokså lik. kan sende noen bilde. De jeg har sett er enten ok eller rust innvendig, har med måten den er isolert på. Dæsken, er ikke det en sånn jeg ser på? Kan du kanskje utdype litt med dine erfaringer om båten? Hatt den lenge? Sjøegenskaper, egenskaper under seil og for motor, ellers hva man kan oppleve?? Setter pris på alle innspill!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2019 (redigert) Vi har bare hatt den siden 87 (77mod) Har testet båten så det holder. Gummibåten ble presset opp mot daviden da det føltes ut som vi sto på høykant og feste røk. Mener mln båt er tyngre enn de fleste 16-17 ton. Med det baugspydet og full rulle ned i en bølgedal er den ubåt og en får spylt rent akterdekk. Dønninger på 1 – 2,5 m 90 grader på siden er huskestue 50-60 grader er levelig De jeg har snakket med sier de seiler fra Nauticat med mer moderne rigg enn min Har Hurt gir som ikke får smøring når motoren står og propellen sviver. Hadde en eike stav til å tre inn i Klemflensen, men det bremser 0,4-0,5 k Etter monteringen av CFAM50-K-5 forsvant den muligheten og når først motoren går og nok vind er det lett å kople inn giret og da seiler jeg fra de fleste. Akterdekket på motiva er svakt buet uten sittebrønn med rekke i stål med seilduk. Vi hadde oppe alle 3 klutene i 89 og slo et slag guttene og jeg hadde det fint MEN Rederinnen og to collierr lå i bore vi fikk aldri oppleve den tredje kryssen den dagen eller siden. Platt lens med Gennaker i forstaget og rulla ute, men det er ikke ofte det skjer. Motiva er en hytte på sjøen. Slik ser skotta ut i dag i stuetommene sorte og fine som i 77 . Redigert 6.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.