Jump to content

Ny båt, og hentetur med Hausten.

BØstrøm

Recommended Posts

t, og På hentetur nå, med Hausen fra Oscarsborg til Moss. Plutselig satt jeg med to båter, og innser allerede nå at jeg må selge minst en av de. Men kjøpet har en forhistorie. Jeg sto som eier av båten i mere enn ti år. Tror jeg solgte den i 2002. Nå har den hatt to eiere, og er påkostet millioner. Båten er fra 1918.

F50B518C-D274-453F-BE87-242FCBF45029.jpeg.78f4e289c7ec66985615d8f15a3531ac.jpegDet er ikke meg på bildet.....

Hvordan jeg skal lande dette er jeg ikke helt sikker på. Kanskje noen på forumet har gode ideer?

Lovet noen bilder, så her kommer ihvertfall noen fra salgsannonsen.2080712737_haustendekk.jpg.bb6e167e981c35363637c28c58875e99.jpg896072601_haustensikkerhetsplan.jpg.e694e6159474e34aac0bd4bf4fbd46ec.jpg2051209419_haustenstyreposisjon.jpg.1cf12910e09ef17fd478816d149dbff0.jpg103828488_haustennedgang.jpg.3401d6741d11bf0be373ca2da775f1da.jpg578348452_haustenstyrhusinne.jpg.51b618306ccafa5fbf7c7addbf70e915.jpg1729363280_haustenkyer.jpg.915add020beea7eaedbd9ea6e46a6d0b.jpg1564610780_haustenbysse.jpg.dec4c15f00718dc336a37bbc18f7904c.jpg

Ting har jo sin historie. Av "naturlige årsaker" har jeg ikke vært så aktiv på forumet noen dager. Men jeg kommer tilbake med litt av historien til Hausten, samt bakgrunnen for hvordan i all verden  jeg kunne ende opp med henne igjen. 

Artig at det ikke bare er jeg som har øye for en vakker båt. 

Hausten er bygget i Ølve, i Hardanger. Sjøsatt på bots og bededagen(oktober) 1917 men levert først i 1918. Navnet var Hausten, etter årstiden. Andre båter fikk navnet Våren, SHans mm, så det var en mote på den tiden.

Hun gikk i fraktefart med brisling til hermetikkfabrikkene i Stavangerområdet. Kjent for å være langbeint, og var rask til å levere. 

Hun hentet råvarer helt øst ved Hvaler, og opp til Nordvestlandet. Hun ble lastet ned til dekket lå i vann, men steg 3tommer i fart. Da gikk hun med skjeppekasser på dekk, i tillegg til fult lasterom. 

Sildefisket gikk opp og ned, og under forbudstiden gikk hun til Hamburg og Helgoland, for å spe på inntektene. Ble tatt i Haugesund, med 5000l sprit, og konfiskert av staten. Ble oppkjøpt av Concord Canning, og fikk navnet Concord 2(eller 3). Da hadde hun teksten «CCC-følg dette merket» på skansekledningen.(Concord Canning Company)

Skiftet eier(husker ikke når nå), og gikk kommersielt til inn på 70 tallet. Ble fritidsfartøy, med tannlege Harald M.Kjellevold som eier i 1977. Steinerskolen i Bergen overtok henne på 80 tallet, mens jeg, og noen venner, kjøpte henne for 50 000,- Ca 1990.

Gikk senere, med meg som registrert eier, i passasjertrafikk/charter i Oslofjorden. Husker ikke hvor lenge, men til ca. 2002. Hadde ihvertfall 2 femårs klassinger, med skipskontrollen jevnlig ombord i flere år. Har mareritt om dette enda....Etter meg fikk hun ny eier, som påkostet båten betydelig. asse nye spant, nye tanker, innredning, hundrevis av meter bordkledning, osv. 

Son Sjøskole har hatt henne i ca. 10 år, men ser seg ikke istand til å holde henne, med endret drift, og mindre overføringer/tilskudd fra Staten. 

Jeg har selv snakket med sønnen til båtbyggeren. Han husket godt at han som liten gutt sto på dekk under sjøsettingen. 

Av andre ting jeg husker,  er selvfølgelig grunnstøting, og at båten sank i Øresundet, på vei hjem fra Polen 1994. 

Hun ble beskutt, og sank nesten, i innløpet til Måløy(43?) Tyskerne hadde sperret havnen, og forbud mot nattseilas. 

Husker godt at datteren til en av skipperene var ombord. Hun feiret lag(75 eller 80) og fortalte om tiden under oppveksten, da faren var skipper. Litt andre arbeidsvilkår den gangen... Faren hadde lovet henne nye gummistøvler, som han skulle kjøpe i Bergen. Tror han var hjemme en langhelg eller så, en gang i måneden, og da ankret han båten opp utenfor huset. Mens hun som liten jente, gikk og ventet på faren, fikk de stiloppgave på skolen. De hadde noen valg, og ett av de var «Når hausten kjem» Hun skrev en flott stil om faren som kom seilende, med nye gummiskor fra Bergen

BØstrøm skrev 3 minutter siden:

Mens hun som liten  jente, gikk og ventet på faren, fikk de stiloppgave på skolen. De hadde noen valg, og ett av de var «Når hausten kjem» Hun skrev en flott stil om faren som kom seilende, med nye gummiskor fra Bergen. 

???

alphaman skrev 1 time siden:

Flotte linjer på denne?er det lag eller er det privat du skal ha denne.

Jeg har ikke helt landet på hva jeg vil. Jeg har følelser for båten, og kjøpte litt på impuls. Samme dagen kjøpte jeg forresten en Japp i butikken også, da jeg sto i kassa og skulle betale for melk og brød. Var vel i litt lettpåvirkelig humør?

Jeg er åpen for mange slags forslag til vurdering. Siste 3 år (ihvertfall halvannet) har hun vel ligget mye. Sertifikatet løp ut for tre år siden. Hun er nok også ganske tung å selge. Tenker jeg tilbakefører henne til fritidsfartøy, med enklere systemer ombord. Spesielt lensesystemet er en historie for seg, med oppsamling i tanker, osv. Generator er tungstartet, hun manglet olje på rattstyring når jeg hentet henne, baugpropellen trenger en overhaling, osv. Dessuten en generell shining av interiør og eksteriør.

Så hadde det jo vært gruelig morsomt med en frisk seilas igjen da. Har logget 13 knop med henne mellom København og Falsterbo tilbake rundt år 1992? Mulig jeg bommer på årstallet, men vet det var OL på Lillehammer, og det var første halvdel av Februar.

Stefanesai skrev for 8 timer siden:

Foreslår at du selger Motivaen til meg, billig. Så får du tid til å puske med Hausten, utover hausten og vinteren???

Ikke så dumt forslag. Kronologien i det blir alikevel andre valget mitt. Du kan få Hausten billig, så seiler jeg henne opp til deg....

BØstrøm skrev 1 time siden:

Ikke så dumt forslag. Kronologien i det blir alikevel andre valget mitt. Du kan få Hausten billig, så seiler jeg henne opp til deg....

Har mere tro på mitt forslag. Men vi kan møtes på halvveien, du kan få seile Motiva opp til meg?

Må jo si, helt beskjedent selvsagt, at det var et veldig godt forslag????

• 3 uker senere...

Hvor skal Hausten nå?

Det har vært mange i omgangskretsen som har sperret opp øynene, når de fikk høre at Hausten har havnet på mine hender igjen. Jeg har sittet noen timer ombord nå, og begynner å bli vant til følelsen. Planen nå rent kortsiktig, er en tur på slipp fra 30.10 i Engelsviken. Der skal jeg få bukt med en lekkasje bakfra(antakelig støt ved akterstevn) Jeg fortsetter gjennomgang av systemene ombord. Lensing og styring virker nå, men det forsvinner litt olje fra hydraulikken på styringa. Regner med å måtte pakke om styresylindrene bak i styremaskin.Varmeanlegget virker som det skal. En fyrkjele på 20kw brummer med jevne mellomrom, og sender varmt vann til radiatorer rundt i båten. Har installert SmartBoat one(på den andre båten min også, så sover jeg bedre om natten) Når vi bikker Jul, og er ferdige med Januar, skal jeg forberede pussing og lakking av master. Tenker å bygge en trestillase rundt mastene, så jeg kan stå å jobbe skikkelig, med litt effekt. Tross alt har jeg fagbrev som maler. 

- Sjekker mulighetene for å seile med 12 passasjerer, med sertifikatet jeg har. Normalt begrenset til 15 meter største lengde på    båten, men søknader til sjøfartsdirektoratet er jeg kjent med fra før.. 

- Gjør båten sjøklar på alle måter, også salgbar.

- Overtar venneforeningen, som har fulgt båten i mange år. Dvs, forsøker å blåse liv i den, slik at Hausten kan forbli i Moss, og i fremtiden gi gode opplevelser, og minner. 

- Ha ett edrulig forhold til hva jeg kan klare sjøl, og hva utgiftene med en slik båt er. Tipper på 150 - 200 lapper i normalår, pluss eventuelle oppgraderinger. Forsikring, 27 000,- Havneleie 25 000,-  Reperasjoner/slipp 50 000,- osv. Strøm/diesel 30 000,- osv. Her har jeg litt erfaring, og minner om brukket rygg.

Gleder meg til slippsetting på Engelsviken nå. Mange år siden sist....(de gale har det godt)

Hvis båten skal bli værende i Moss, fordrer det en aktiv venneforening for bruk og økonomisk ryggrad. Alternativt mulighet for å ta betalene passasjerer. Forrige gang jeg eide båten, var passasjersertifikatet for 28, men jeg må ærlig innrømme at jeg ble lei av å putre rundt med reker og hvitvin. Mye heller 12 passasjerer som vil seile båten, og lære noe om sjømannskap. Kanskje jeg har noe å bidra med, siden jeg har jobbet 3,5 år på sjøskole, har 3 måneder på Sørlandet, og vært aktiv båtbruker i en halv mannsalder. Å undervise i båtførerprøven har jeg f.eks gjort før.

Hausten har rukket å bli 101 år. Jeg har fulgt henne i ca. 30. Hvis en eller annen drift blir vanskelig å få til, søker jeg kjøpere, som kommer til å få ett helt annet utgangspunkt enn det 5 ungdommer fikk i Bergen rundt 1990.

Så gleder jeg meg til en skikkelig seilas, og noen fine turer i vinter. Det får være vinterprosjektet i år.. Noen som. Vil være med?

Mulig du er klar over det fra før, men jeg tror ikke havnevesenet tillater at det ligger båter i kanalen på vinteren. (Sikkert fra og til en eller annen dato) Det har vært noen hendelser der med drivis opp igjennom årene. Derfor strammet de inn for å unngå at båter går ned.

Jeg vet om dette, men forsikringa, havnevesenet, og Haustens ishud tillater dette. 

For mange år siden, før ishuden ble montert, lå jeg ett par skikkelige isvintere på samme plass. Husker at jeg hang bølgeblikkplater rundt båten på yttersiden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...