Jump to content

Ny båt, og hentetur med Hausten.

BØstrøm

Recommended Posts

Nydelig skute - og likte "linjetegningen" i innlegget etterpå .Kanskje en original og fullverdig finnes?

On 10/4/2019 at 8:20 AM, Bonus said:

Var med Hausten noen ganger rundt 2002 - 2003. Her er et bilde jeg tok av Hausten da hun ankom Fleischer Brygge i September 2002.

DSC_0015.JPG.b7d53254be6360d2bae973bc64ad0731.JPG

hausten sikkerhetsplan.jpg

Ask skrev for 12 timer siden:

Hei

Då har du ei god forsikring.

Mi forsikringspolise seier at skader som følje av (samanstøyt med?) is ikkje er dekka.

Ask

Det kommer vel an på de forskjellige selskapenes vilkår. Pantaenius har ikke slik begrensning på Hulda.

BØstrøm skrev On 25.10.2019 at 5.40:

Jeg vet om dette, men forsikringa, havnevesenet, og Haustens ishud tillater dette. 

Så bra! Nå er det jo ikke hvert år det er noe is å snakke om her i området heller. Flott å se en så fin skute ligge i kanalen. Må kikke ned hver gang jeg kjører over brua. :smiley:

Lurer på om vi fant spanteriss på sjøfartsmuseet for snart 30 år siden. Var mye styr med hvordan den ble tegnet og bygget ihvertfall. (spanteloft for å skalere opp risset osv) Tør ikke banne på dette. Skipshistorikeren som var med, og samlet informasjonen, døde dessverre for 2 uker siden. Har ikke snakket med ham på snart 20 år, og prøvde å ringe ham,. men en dag for sent. 

Ellers så kan det nevnes at båten er litt rommere på den ene siden, da styrbord avstivning falt ut under bygging. Mener det er hele 9cm. 

En ting er i hvert fall sikkert. Man finner ikke en eneste trebåt bygget på tradisjonelt vis som er lik på begge sider av senterlinjen. Det er normalen. 9 cm på en så stor båt er ikke noe å bry seg om. Det er vel ikke sikkert at det var så mye tegninger den gangen heller. Mye ble tatt på 'omtrenten', etter lokal tradisjone og egne oppfatninger.

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...