Dreuf
Egentlig kan man koble 4 celler i serie og så har du ett 12v batteri. Men alle råd sier at man bør/må ha en BMS.
Litt avhengig av hvor mye effekt man trenger ut av batteriet så finnes det BMSer fra noen få hundrelapper og sikkert opp til så mye man ønsker å betale.
Jeg har en 60A BMS som er koblet på det forrige batteriet jeg bygde, den har bluetooth og temp overvåkning. Den betalte jeg rundt 600 for.
Den nye BMSen skal være 250A og den kostet meg rundt 2300,-
Dette er da kina-varer. F.eks en REC BMS som sikkert er mye bedre ligger på rundt 5000,- tror jeg.
BMS størrelsen bestemmes da av det maksimale strømtrekket du tenker du skal ha. Betyr ingenting om banken er 10Ah eller 1000Ah.
Normalt ville 60a bmsen fungere fint for meg, men så er det lagt opp til at ankervinsj og baugpropell går fra forbruksbank så da trenger jeg litt mer effekt.
Skal man gjøre det så billigt som mulig så kan man ha en 10A BMS som styrer ett rele i stede for at alt går igjennom BMS.
_
I tillegg bør man ha en slags boks rundt batteriene, om man kjøper en batteriboks på BT eller bygge noe av noen hobbyplater.
_
Vedr lading så tenkte jeg at jeg skal kjøre lading fra dynamo til startbatteri. Og videre derifra så skal jeg bruke en DCDC lader.
Her tror jeg at jeg kommer til å gå for Renogy 40A DCDC lader som koster rundt 2000,- (Victron har en "smart" med 30A som ligger på 3400,-).
Om sommeren så bruker vi ca 30A i døgnet så da vil vi være i "null" etter 1 time motorkjøring.
I tillegg har jeg 2x100w solcelle som ikke er montert enda.
Will Prowse på youtube har en fin video som viser byggingen: