Vestkystseiler
Jeg har bestilt 8 stk 310 Ah celler fra AliExpress som jeg planlegger å bruke til en 620Ah 12V bank (2P4S). I båten sitter det en Xantrex Freedom 20 Charger/Inverter, den lader 100A og inverteren er på 2000W kontinuerlig med innebygd transfer switch. Siden denne laderen har fungert upåklagelig har jeg lyst til å beholde denne istedet for å betale 12-15 båtpenger for en ny lader med tilnærmet lik spec.
Problemet er at jeg ikke kan velge fritt absorbsjonsspenning og floatspenning, men må holde meg til ferdigprogrammerte verdier:
Dersom temperatursensor ikke er i plugget inn, vil laderen bruke verdiene for 21 grader.
Det jeg lurer på, er om det går an å lure laderen til å tro at omgivelsestemperaturen er 32 grader, sette instillingen til TYPE 1 og således få ladespenninger på 13.8/13.2 for hhv absorbsjon og float ? Etter hva jeg har forstått vil det være passende spenning for LFP batterier.
Jeg antar at tempertatursensoren til laderen består av en thermistor, og at jeg ved å bytte denne ut med en fast motstand av riktig verdi vil kunne "lure" laderen ?
Vil dette la seg gjøre, eller er jeg fullstendig på villspor ?