Fantino
Det er utrolig mange meninger rundt dette. Det kommer også an på bruksmønster. Dersom en pleier å gå fra båten med landstrømlader på så tenker jeg at innstillinger bør være annelerledes enn om en ‘piffer de opp’ av og til. Blir som elbil der lav SOC anbefales ved lagring og unntaksvis lading til 100%. Den siste er jo tricky da, spesielt om en ønsker å ha kontroll på SOC så trenger batterimonitor kalibrering dann og vann. Men om båten ligger med kjøleskap på feks så vil det jo ikke bli lagring ved 100% SOC. Med utgangspunkt i alt dette (😂) så satte vi bulk til 14.4V, 30 min absorpsjon ved 13.8, float 13.2 (som skulle la batteriene flyte ned mot ca 50% SOC) og restart ved 12.8. Samt deaktiverte temp komp. Ser at det blir en del avvik fra innstilte og faktiske verdier - trolig pga lange kabler fra lader til Lithiumpakke så anbefaler å måle om de innstilte verdiene faktisk er reelle. Og i realiteten så laget vi også en fjernbetjening av lader via mobil + SOC overvåking så dermed brukes lader på annen måte enn før (på på søndag/av på fredag, repeat). Nå er det bare topping kvelden før avgang. Pakken holder til å drive kjøleskap og div småplukk mellom 1 og 2 uker avh av drahjelp fra 2 x 110W solcellepanel.
Victron sin tilnærming ser ut til å være bare bulk og så ferdig som helt sikkert kan være ok. Eneste jeg lurer på er når lader evt da restarter? Er dette en verdi som kan settes?