Fantino
Komodo skrev for 7 timer siden:
Det begynner å ane meg at balanseproblemer er en gjenganger for DIY lithiumbatterier med løse celler. Går det an å trekke noen konklusjoner ut fra erfaringene så langt? Tenker da på om dere ville bygget batteriet på en annen måte, brukt en annen BMS eller noe. Jeg trodde jo som andre nevner over her at BMS skulle ta seg av dette.
Hva er da løsningen hvis man skal bygge et nytt batteri. En annen BMS, eller annen elektronikk som ordner dette?
De er nok høye ladestrømmer og høy SOC som tar knekken på balansen som Dreuf var inne på tidligere i tråden. BMS sin interne blir for puslete da, da balansefunksjonen klarer noen usle mA. Vi toppbalanserte til 3.65V og har aldri vært i nærheten av denne spenningen. Dynamoene gir max 14.2V, og slakker av til rundt 13.6-13.7V når batteriene er fulle. Landstrømlader kutter bulk på ca 13.9V, legger seg på 13.6-13.7 en halvtime for absorpsjon, så 13.25V float. Men i etterkant har jeg laget automatikk styrt via app slik at Lader slås av/på når ønsket SOC max/min er oppnådd slik at batteriene har vært syklet mellom ca 30 og 90% hele tida. Med litt sol tar en slik syklus 14 dager dersom båten ikke brukes. Lader typisk opp batterier før avgang for å gi dynamoene et lett liv, og de bakker da av til 13.6-13.7V ganske raskt. Så mener vi har kjørt batteriene temmelig optimalt.
Uansett så er det et faktum at over tid så kommer cellene i ubalanse. Og det trengs en kraftig nok balanseringsfunksjon tenker jeg. I ‘el cheapo’/Ali-markedet finnes det ikke så veldig mange ‘kraftige’ typer. QNBBM er bestilt og er på vei med Fedex. Vurderer to i parallell evt. RC lader ser foreløpig ikke ut til å ha stort hell med seg mhp balanseringen så blir fort å løsne de 3 kopperbarene som forbinder pakkene og kjøre de til 3.65V i paralell for å ha et godt utgangspunkt. Irriterende, men betraktet det som et læreprosjekt i utg pkt så greit nok.
Vurdert opp mot bly så tenker jeg at vi vel alle har vært og er lykkelig uvitende om ubalansen der. Vi kjøper vel nye når det blir for galt. Ny kunnskap er alltid lik nye bekymringer ? Men det overrasker meg at ikke det kommer Lithiumladere med syklelogikk. Mulig det blir for smalt marked til å legge mye i utviklingen foreløpig.