Fantino
@Almvik Med kun solceller som ladekilde er det jo litt utfordrende. Legges båten helt ‘død’ eller står det på noe forbruk som vil sykle SOC noe ned om natta feks? I så fall kan en jo oppnå noe ift å stå med 100% SOC konstant, ved å begrense ladespenning og float fra MPPT uten å miste særlig mange Ah. Feks sette bulk/absorpsjon til 13.8V og float til 13.3V. De siste 10% kommer gjerne fra motorgange ut av havna når båten brukes?
Helt enig i at utvalget på mer avansert styring er lite på denne fronten ift Lithium-batterier. Det er nok rett og slett forenkling for kunden/administrasjon, da en kanskje får 2000 sykler ut av en Lithiumpakke i stedet for 4000 - og begge deler er veldig leeenge. Så mange vil sikkert si at vi driver med flisespikking her ?
Skal alt kjøpes havner en vel stort sett på Victron. Men om du er riktig avansert kan du jo ‘lage’ en Victron Venus fra en Raspberry Pi og bruke biblioteket @Dreuflinket til for integrasjon mot BMS. Den siste delen er jeg dog skeptisk til, fordi SOC fra feks Heyo BMS er helt på tyttebærtur. Skal du ha en pålitelig SOC må du ha en bedre batterimonitor, og da havner du fort på Victron igjen. Eller lage alt helt fra bunnen av som jeg endte opp med ifm prosjekt i kameratbåt (mye arbeid, men gøy!).
En mulig enkel og ganske rimelig løsning vil være en Victron BMV 712. Da får du en pålitelig batterimonitor, _med_ releutganger som kan programmeres til å gå av/på som funksjon av SOC (evt spenning). Har solcellelader en ‘on/off’ inngang? (Mener feks at bortimot alle Victron har det). Legger du da til et wifi/4G operert rele som kan ‘override’/aktivere lading så kan dette aktiveres en dag eller to før avgang for å toppe batterier, avh av hvor mye solceller en har/værforhold da.
Ang å bruke selve BMS’ens inn/utganger til å styre lading er det nok mulig men jeg er enig med @Ytterstadder ift at BMS bør få være et uavhengig sikkerhetssystem som ideelt aldri slår inn - kun når noe annet har sviktet. Dynamo bør alltid være tilkoplet et blybatteri i tillegg til Lithiumbanken, via ladeskille eller laderele. De fleste har vel bly/syre startbatteri fremdeles så normalt er jo det ikke et problem. Det finnes dingser som skal ‘redde’ dynamo ved ‘frakopling i fart’ og de fønker sikkert, men enn så lenge er det vel få gode argumenter for å bytte startbatteriet ut med Lithium. Med mindre en bare kjører absolutt alt fra en bank da.