Jump to content

Edit History

ne.andersson

ne.andersson

Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor.

 

  • Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først.
  • Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål.
  • Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. (Noen sier kjør til du ser at det kommer blanding ut med eksosen men jeg kjører alltid hele dunken for å være sikker). Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med :giggle:

Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også.

 

PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må prosessen gjøres på nytt igjen.

ne.andersson

ne.andersson

Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor.

 

  • Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først.
  • Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål.
  • Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. (Noen sier kjør til du ser at det kommer blanding ut med eksosen men jeg kjører alltid hele dunken for å være sikker. Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med :giggle:

Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også.

 

PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må prosessen gjøres på nytt igjen.

ne.andersson

ne.andersson

Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor.

 

  • Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først.
  • Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål.
  • Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med :giggle:

Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også.

 

PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må prosessen gjøres på nytt igjen.

ne.andersson

ne.andersson

Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor.

 

  • Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først.
  • Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål.
  • Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med :giggle:

Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også.

 

PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må

prosessen gjøres på nytt igjen.



×
×
  • Create New...