Jump to content

Kjøpe brukt bowrider - råd om motor

adundas

Recommended Posts

Hei, dere!

Jeg planlegger å kjøpe en brukt bowrider i prisklassen 150k-190k. Jeg har sett på blant annet Uttern T55 og Askeladden 615. Jeg har funnet et par annonser jeg kunne tenke meg å gå for, men vil gjerne vite litt mer om hva jeg bør tenke på når det gjelder motor.

Dette har jeg ikke peiling på, men et kjapt Google-søk viste meg en VG-artikkel med råd om bruktkjøp. Her stod det blant annet at "vanlig" levetid på utenbordsmotorer er ca. 15 år. 10 år er visstnok en slags magisk grense.

Hva tenker dere som kan dette? At motoren har fulgt serviceintervallene er et selvsagt krav, men hvor gammel er for gammelt, uansett?

adundas skrev 46 minutter siden:

At motoren har fulgt serviceintervallene er et selvsagt krav, men hvor gammel er for gammelt, uansett?

Hvorfor det? det finnes inget servicehefte og det handler omtrent bare om oljeskift.

Vil en være på den sikre siden så er det bare ett svar å det er å kjøpe nytt slik en får garanti! Alt annet er og blir usikkert. Hva som skjer på den magiske grense på 10 år sa du? 

Hei Cerberus.

Jeg hadde en Evinrude E-Tec tidligere (kjøpt ny), og her fulgte det med et servicehefte som skulle stemples hver gang den var på service. Nøyaktig hva som inngår i en service vet jeg ingenting om, men på samme måte som ved kjøp av bruktbil, vil man gjerne at et visst vedlikehold skal være dokumentert.

Jeg aner ikke hva som skjer etter 10 år – det er derfor jeg spør her på forumet, hvor folk forhåpentligvis har mer peiling enn meg.

Selvfølgelig er det sikrest å kjøpe nytt, men alt brukt er ikke like usikkert av den grunn. Tips mottas derfor med takk.

Tror jeg må ha glippet gjennom systemet her. Min nyeste motor er fra 1995, dvs 24 år gammel. Bare en 30hk da, men likevel. Innenbordsmotoren er fra 1990, og jollemotoren fra en gang på åttitallet vil jeg tro. Og likevel har jeg ikke motorproblemer. Rare greier. Servicehefter har jeg heller ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min forrige utenbords var en 4t Yamaha 150hk fra 2008, solgte den i 2018. Motoren var strøken, så helt ny ut. Når jeg nå skulle ha 5hk til jolla lette jeg etter 12-15 år gamle Yamaha to-takter. 

Lurt å spørre her ja, en VG journalist har vel bare rabla ned noe. Med godt vedlikehold holder en motor langt mer enn 10år... Vær heller obs på for få timer. En 10år gammel utenbords som nesten ikke er brukt ville jeg vært mere redd for... 

Har selv bare en 60 hk fra 1991. Fungerer upåklagelig. 

Har sett her i forumet og andre steder at en del firetaktere har korrodert i stykker når de er ca 10 år eller litt eldre. Da sannsynligvis fordi folk bare har gjort oljeskift og ikke byttet anodene som er i blokka. Men det er mest gjetning av årsak etter som hva jeg har forstått. Sannsynlig, men ikke bekreftet. 

Jeg er pga det skeptisk til eldre firetaktere. Men det er folk her på forumet som jobber med disse motorene til vanlig og de kan sikkert nyansere dette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg hadde et dilemma, min 150 hk totakter skar seg. Relativt heftig reperasjon, estimert til 70k på verksted. Men hva holder lengst, en gammel totakter, eller en ny firtakter? Valgte å bruke høsten på å skru, deler fra hele verden kostet 18k. Motoren går bra nå 6 år etter. Servicekosntader siste 6 år 2000kr, bare deler. Har en feil jeg må skru litt på nå, men tipper denne totakteren holder en god stund til. Jeg er litt skeptisk til gamle fire taktere. Litt mange dårlige historier. Har vurdert å bytte båt, men halvgammel firetakter frister litt lite, men har ingen personlig erfaring utenom små 4 taktere, som ikke er bra.

Takk for innspill, alle sammen! Jeg sitter igjen med et par spørsmål:

1. Det virker som om flere er skeptiske til "gamle" 4-taktere. Hanto1 mener at 15-20 år er gammelt i denne sammenheng. Jeg bør altså styre unna 4-taktere fra tidlig 2000-tall. Er dette gjengs oppfatning blant dere andre også?

2. Både Hanto1 og Grand Banks jr mener at 4-taktere kan være utsatt for korrosjonsskader. Dette har jeg også lest i tidligere tråder her på forumet. Hvordan kan man se om en motor er korrosjonsskadet? Hvis noen kunne forklart meg noe rundt "anoder" og "blokka" hadde jeg blitt glad - jeg vet som sagt ingenting om utenbordsmotorer.

3. R.O sier at jeg bør styre unna brukte motorer som er kjørt lite. Dette har jeg også lest i andre tråder, så da regner jeg med at det stemmer. Men jeg lurer på hvorfor?

Takk igjen til dere som tar dere tid til å hjelpe!

Tja, har selv en såkalt "gammel" firetakter, en Suzuki fra 2007, men ser ingen grunn til å selge/bytte ut denne da den går som en klokke og har faktisk ikke hatt et eneste problem på alle disse årene. Nøye med spyling innvendig og utvendig, bytter oljer når den har gått noen timer som betyr hvert annet år, bytter anoder ved behov og smører og sjekker ellers.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

@Mouche Jepp, og da gjør du noe veldig få gjør. Nemlig spyler innvendig. Har aldri sett noen gjøre det faktisk. Ikke i vår havn, og ikke noe annet sted. Mange er heller ikke klar over at det finnes anoder i blokka og bytter kun den nede på undervannshuset  kanskje. Når du behandler motoren riktig så varer den lenge. Men man vet ikke hvordan en påhengsmotor er behandlet.

@adundas Blokka er selve den store metalldelen som er motoren. Inni den er det stemplene beveger seg, og mange kjølekanaler.  Altså der vannet beveger seg rundt for å kjøle ned motoren. Inn i denne er det satt inn anoder. Det er ting som er laget av type metall som blir "spist opp" (korrodert) i stedet for metallet i blokka. Det er mange historier der folk har opplevd at blokka eller andre dyre metalldeler har blitt "spist opp" nok til at man får massiv lekkasje. Veldig dyrt å fikse.

Det kan hende det skjer med totaktere også, men jeg har aldri hørt om det. 

Det er også langt færre deler i en totakter, derfor færre ting som kan gå i stykker. Men de bruker mer bensin, og en del olje hvis du kjører mye.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Aha, takk for info @Grand Banks jr! Jeg vet at det er anode(r) nede ved propellen, men ikke at det var inni selve motorhuset. Hvordan sjekker man om disse er i god stand? Er det bare til å åpne opp og se? Bare av nysgjerrighet: Hvorfor er ikke dette et problem med totaktere? Har ikke de også kjølekanaler?

@Mouche Når jeg først har deg her: Hvordan spyler man motoren innvendig? Er det bare å kjøre den i en balje med ferskvann/koble til slange? Og hvor ofte bør man gjøre dette for å ta vare på anodene?

adundas skrev for 11 timer siden:

3. R.O sier at jeg bør styre unna brukte motorer som er kjørt lite. Dette har jeg også lest i andre tråder, så da regner jeg med at det stemmer. Men jeg lurer på hvorfor?

Takk igjen til dere som tar dere tid til å hjelpe!

Styr unna ville jeg nok ikke sakt. Men mange er redde for motorer som har mange timer, men det motsatte er like ille. Jeg kjøpte selv enn150hk 4t som var 9år gammel, og kun hadde gått 120timer,  Det gikk helt fint.

Ved at motorer går får den smøring, man unngår korrosjon og at pakninger tørker inn mm.. Her er jeg på tynn is, men vil tro at en utenbords bensin klarer seg bedre enn en innenbords diesel som brukes lite.. 

I manualen på min VP D4 2009mod står det at motoren skal kjøres min en gang hver 14dag...

Fra alle områder er også dette min erfaring, dykking, sykling, windsurfing mm... Utstyrer er tipp topp så lenge det brukes å vedlikeholdes, men når det begynner å går mange mnd eller år mellom bruken så blir det problemer, har stått lagret i samme posisjon, ting har fått korroderer på samme sted, samme brett i seilet osv osv...

adundas skrev 8 minutter siden:

@Mouche Når jeg først har deg her: Hvordan spyler man motoren innvendig? Er det bare å kjøre den i en balje med ferskvann/koble til slange? Og hvor ofte bør man gjøre dette for å ta vare på anodene?

Det er vel to måter; enten koble på hageslangen (tilkobling på stammen) og spyle uten at motoren går eller bruke spylemuffe/øreklokker, sette på vann (hageslangen) og kjøre motoren varm (i fri!). Det kan man også gjøre med båten på vannet. Siste metode er å anbefale for en grundig gjennomspyling.

Tombåt skrev 13 minutter siden:

Man er vel helt avhengig av å kjøre motoren varm for å få åpnet termostaten slik at hele motoren blir gjennomkjørt med ferskvann.

Dette oppnår man vel bare med kjøring med spylemuffer på kjølevannsinntaket. Når man spyler gjennom med inntaket for "gardena koplingen". spyles det jo bare innvendig i fra termostaten og ned.

Tombåt skrev 21 minutter siden:

Man er vel helt avhengig av å kjøre motoren varm for å få åpnet termostaten slik at hele motoren blir gjennomkjørt med ferskvann.

LM 605 skrev 3 minutter siden:

Dette oppnår man vel bare med kjøring med spylemuffer på kjølevannsinntaket. Når man spyler gjennom med inntaket for "gardena koplingen". spyles det jo bare innvendig i fra termostaten og ned.

Ja til begge.

adundas skrev for 2 timer siden:

Alt dette høres logisk ut, @R.O. Da skal jeg se etter den gyldne middelvei: En motor som ikke har gått for mye, men heller ikke for lite. Din egen erfaring med en som hadde gått 120 timer, kan være en grei målestokk. Likevel: Hva vil du si er for mye (maks)?

Takk for info @Mouche. Jeg kan garantere at jeg skal spyle med jevne mellomrom.

Hva som er for mye er vanskelig å si. Jeg er mest opptar av timer fordi jeg vet at andre er det, så ved et videresalg vil det kunne bety noe. 

Jeg var innom noen amerikanske forum når jeg hadde utenbords, og for helårsbrukeren var det en ganske annen holdning, 3 - 4000 timer på 8-9 år gamle motorer var ikke uvanlig. 

Politibåten i Oslo byttet for noen år siden sine 300 Suzuki på 1800 timer, da var de ifg mekaniker helt fine...

Timer sier heller ingenting om hvordan den er kjørt. 200timer på 95% belastning, eller 500timer på tomgang...

Vurder alt annet først, og skulle timene peake i en eller ammen retning så får du heller vurdere da... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...