Marius Engel Startet 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2019 Når man skifter impeller og gjør annet arbeid på en utenbordsmotor av aluminium, er det lurt å sette inn boltene med fett for å redusere hvor hardt de sitter. Men hvilket fett kan man bruke, og hva fungerer best? På bilen (hjulbolter og anleggsflate mot felg) er jeg svært fornøyd med biltemas aluminiumspasta. Men vet ikke om dette er like bra til boltene på utenbordsmotoren? Jeg har også en del marint fett (evinrude triple guard grease - blå), vil det være bedre å bruke dette? Eller spiller det kanskje ikke noen rolle, alt funker like bra? ?♂️ Eneste jeg vet er at WD40 og lignende ikke skal brukes. Det forsvinner, og boltene kan sette seg skikkelig fast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Alu.paste fra Biltema er kongen. Uansett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Hulda har nok rett, men det originale vannfaste fettet du bruker til å smøre alle andre punkter, funker også: https://lepper-marine.de/motor/motoroele-und-schmiermittel/33534/mercury-2-4-c-marine-ptfe-fett-tube-227gr Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Alu.paste fra Biltema er kongen. Uansett. Jeg vil nå tro at andre leverandører kan ha like godt aluminiumsfett… Dessuten finnes det en mengde varianter basert på keramikk, fluor m.m. og kombinasjoner av disse, som nok er vel så gode i mange sammenhenger. Siste nytt på området er bruk av nanopartikler. Men i denne sammenhengen kan man nok si at alt fett er bedre enn intet fett -så lenge det ikke fremmer korrosjon, og ikke blir brent. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 (redigert) I følge service manual til Yamaha, så anbefaler de Loctite 572 på undervannshus/impellerbolter etc. Det er "egentlig" gjengetetting med teflon og lavt demonteringsmoment. Fungerer utmerket til formålet da det nettopp tetter gjengene for vannintrengning, og smører de med teflon. Kan forøvrig også bruke vanlig tretjære, har aldri opplevd at en bolt smurt inn med det har irret fast. Og skulle en bolt sitte litt hardt, er det bare å varme forsiktig opp, og tjæren blir tynnflytende å bolten kan omtrent skrues ut for hånd. Redigert 3.Oktober.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 PolarLi skrev 32 minutter siden: I følge service manual til Yamaha, så anbefaler de Loctite 572 på undervannshus/impellerbolter etc. Det er "egentlig" gjengetetting med teflon og lavt demonteringsmoment Teflon er fluorbasert, og har mange gode egenskaper, men pass på å ikke få det på hjernen -og ikke på eksosdeler, da det ikke tåler mer enn drøyt 300°C. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Ja tjærespray også er finfint på bolter og skruer og fåes også på biltema Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Dere kunne svart: «bare smør boltene!» ?? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Marius Engel skrev 1 time siden: Dere kunne svart: «bare smør boltene!» ?? Gode råd er det aldri mangel på Men ja, i de aller fleste tilfeller kan du faktisk bare smøre de inn med helt vanlig grease - dersom boltene blir løsnet etter anbefalt vedlikeholds intervall som tilsier maks 2-4 år. Det er når man f-eks pensjonerer en gammel påhengs, og den står på land i 10-15 år at problemene virkelig begynner når man skal få løs noe... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 ozo skrev for 4 timer siden: Teflon er fluorbasert, og har mange gode egenskaper, men pass på å ikke få det på hjernen -og ikke på eksosdeler, da det ikke tåler mer enn drøyt 300°C. Dersom noen av dere røyker så vit at dette stoffet er ikke å spøke med. Teflon er et varemerke og ikke et materiale. Fagbetegnelsen er Polytetrafluoreten som forkortes PTFE. Men poenget er at dersom en jobber med feks noe så uskyldig som gjengeteip, for deretter å rulle en røyk, så får en betydelige mengder av dette stoffet i sigaretten. Når en så setter fyr på herligheten (alså røyker...) så inhalerer en gasser så giftige at det ødelegger folk for livstid... Så vær så snill å tenk dere om Ikke pruk blåselanper, loddebolt eller andre varme kilder i nærheten av stoffet. Please ! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Calium-soap baserte fett er rimelig vannfaste. Ofte kalles det propellaksel-fett. Har det på propellen, alltid enkel å løsne. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.