Jump to content

Hvilket smøremiddel til bolter utenbordsmotor?


Marius Engel

Recommended Posts

Når man skifter impeller og gjør annet arbeid på en utenbordsmotor av aluminium, er det lurt å sette inn boltene med fett for å redusere hvor hardt de sitter. Men hvilket fett kan man bruke, og hva fungerer best?

 

På bilen (hjulbolter og anleggsflate mot felg) er jeg svært fornøyd med biltemas aluminiumspasta. Men vet ikke om dette er like bra til boltene på utenbordsmotoren? Jeg har også en del marint fett (evinrude triple guard grease - blå), vil det være bedre å bruke dette? Eller spiller det kanskje ikke noen rolle, alt funker like bra? ?‍♂️

 

Eneste jeg vet er at WD40 og lignende ikke skal brukes. Det forsvinner, og boltene kan sette seg skikkelig fast.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Alu.paste fra Biltema er kongen. Uansett.

Jeg vil nå tro at andre leverandører kan ha like godt aluminiumsfett… Dessuten finnes det en mengde varianter basert på keramikk, fluor m.m. og kombinasjoner av disse, som nok er vel så gode i mange sammenhenger. Siste nytt på området er bruk av nanopartikler. Men i denne sammenhengen kan man nok si at alt fett er bedre enn intet fett -så lenge det ikke fremmer korrosjon, og ikke blir brent.

Link to post

I følge service manual til Yamaha, så anbefaler de Loctite 572 på undervannshus/impellerbolter etc. Det er "egentlig" gjengetetting med teflon og lavt demonteringsmoment. Fungerer utmerket til formålet da det nettopp tetter gjengene for vannintrengning, og smører de med teflon. Kan forøvrig også bruke vanlig tretjære, har aldri opplevd at en bolt smurt inn med det har irret fast. Og skulle en bolt sitte litt hardt, er det bare å varme forsiktig opp, og tjæren blir tynnflytende å bolten kan omtrent skrues ut for hånd.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
PolarLi skrev 32 minutter siden:

I følge service manual til Yamaha, så anbefaler de Loctite 572 på undervannshus/impellerbolter etc. Det er "egentlig" gjengetetting med teflon og lavt demonteringsmoment

Teflon er fluorbasert, og har mange gode egenskaper, men pass på å ikke få det på hjernen :giggle: -og ikke på eksosdeler, da det ikke tåler mer enn drøyt 300°C.

Link to post
Marius Engel skrev 1 time siden:

Dere kunne svart: «bare smør boltene!» ??

Gode råd er det aldri mangel på :giggle: Men ja, i de aller fleste tilfeller kan du faktisk bare smøre de inn med helt vanlig grease - dersom boltene blir løsnet etter anbefalt vedlikeholds intervall som tilsier maks 2-4 år. Det er når man f-eks pensjonerer en gammel påhengs, og den står på land i 10-15 år at problemene virkelig begynner når man skal få løs noe...

Link to post
ozo skrev for 4 timer siden:

Teflon er fluorbasert, og har mange gode egenskaper, men pass på å ikke få det på hjernen :giggle: -og ikke på eksosdeler, da det ikke tåler mer enn drøyt 300°C.

 

Dersom noen av dere røyker så vit at dette stoffet er ikke å spøke med. 

 

Teflon er et varemerke og ikke et materiale. Fagbetegnelsen er Polytetrafluoreten som forkortes PTFE.

Men poenget er at dersom en jobber med feks noe så uskyldig som gjengeteip, for deretter å rulle en røyk, så får en betydelige mengder av dette stoffet i sigaretten. Når en så setter fyr på herligheten (alså røyker...) så inhalerer en gasser så giftige at det ødelegger folk for livstid... 

Så vær så snill å tenk dere om :sweat:

 

Ikke pruk blåselanper, loddebolt eller andre varme kilder i nærheten av stoffet. Please !

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...