Jump to content

Batterikabelen kortsluttet mot motorblokka


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Hatt en lei episode i dag hvor + kabelen fra dynamoen kom seg løs fra oppfestingen og kortsluttet mot motorblokka. Instrumentene ombord ble helt tullette. Nå har jeg fått utbedret skaden og dynamoen lader igjen, men instrumentene er døde. Bortsett fra kjølevannstemp som viser max. Er det rimelig å anta at kortslutningen har ødelagt alle sammen?

20191003_184524.jpg.2a67707593cdc3d759567aac62c81ec2.jpg

Video av instrumentene mens kabelen lå å "sveiset"

 

 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 14 timer siden:

voltmeterne i maks

Én av få mulige årsaker til å få mer enn 15 V er at generatoren ikke har kontakt med et operativt batteri. Da kan den produsere flere ganger så høy spenning -noe som nok kan gi merkelige utslag på diverse instrumenter.

Hvis jeg forstår deg riktig så går den nye oljetrykksmåleren nedover fra null når den får spenning. Dette kan ikke bety noe annet enn at polariteten er feil -på instrumentet vel å merke. Om den er riktig ved giveren, så må det være en fundamental feil i f.eks. jording.

Jeg ville ha sjekket visse vitale spenninger med motoren avslått.

Link to post

Forstår ikke helt hvorfor du går løs på givere til instrumentene først. Prøv heller om det er spenning til dem. Tempmåler som går til topps når tenning er på tyder på at denne ikke har kontakt med batteri minus. Ta en lang ledning fra batteriets minuspol og opp til baksiden på instrumentets minustilkobling. Se om den da faller ned på normal visning. Alle instrumenter får normalt minus fra samme ledning og dermed kan de andre også ordne seg da de som regel er parallellkoblet. Ikke sikkert dette er feilen, men en enkel måte og feilsøke på.

Link to post
mons skrev On 4.10.2019 at 16.40:

Du har ikke montert kabelen på feil plass på dynamoen etter uhellet?

Nei det er + på + her altså :)

 

hegra skrev On 4.10.2019 at 15.05:

Forstår ikke helt hvorfor du går løs på givere til instrumentene først. Prøv heller om det er spenning til dem. Tempmåler som går til topps når tenning er på tyder på at denne ikke har kontakt med batteri minus. Ta en lang ledning fra batteriets minuspol og opp til baksiden på instrumentets minustilkobling. Se om den da faller ned på normal visning. Alle instrumenter får normalt minus fra samme ledning og dermed kan de andre også ordne seg da de som regel er parallellkoblet. Ikke sikkert dette er feilen, men en enkel måte og feilsøke på.

 

Alt ombord har felles jord. Ikke noe topolt system her. Hvis dem ikke hadde hatt spenning ville dem vel vært mørklagte og livløse?

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 12 timer siden:

Hvis dem ikke hadde hatt spenning ville dem vel vært mørklagte og livløse?

Sant nok, men om instrumentene mister sin opprinnelige minuskontakt har de fremdeles kontakt med minus via giverne. Og da går tempmåler til topps, mens de andre viser null. At det er lys i dem kan skyldes at lyset får minus fra en annen minusledning som fremdeles er inntakt, mens den andre er brent av eller har brudd. Det er ganske vanlig faktisk at instrumenter har egen minusledning til lyset.                                                               Så hvis du kommer til på baksiden av instrumentene og finner minusledningen er det enkelt og foreta testen jeg nevnte i mitt første innlegg. Det er ikke nødvendig og koble fra noen ledninger under testen, bare koble til testledningen. Som sagt ikke sikkert dette er feilen, men at giverne eller instrumenter er ødelagt er vel tvilsomt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Glemte og nevne at tempmåler også går til topps om giverledning kommer i direkte kontakt med minus som foreksempel motorblokka, men det burde ikke gå utover de andre instrumentene slik det gjør hos deg.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Har sjekket minusen på instrumentene nå, og det er samme minus som alt annet ombord. Klokkene har 3 ledninger, en for minus, en for pluss(lys) og en for signal. Er spenning på alle sammen, men ikke liv i dem lengre. Så da må dem vel ha blitt ødelagte.

Fra oljetrykkmåleren er det 8V når det ikke er trykk. Noen som har forhold til om dette er normalt spenning?

Link to post
hegra skrev On 14.10.2019 at 13.48:

Vet ikke hvilken spenning det skal være der du har målt. Det jeg vet er at det skal være rundt 12 volt på baksiden av instrumentenes + og minus kontakter. Så kunne vi fått bekreftet at du har det ved måling. Selv om det er felles til instrumenter og belysning så kan det vel være brudd et sted.

Joda! Hele rekka har mellom 12 og 13V, avhengig av om batteriladeren kicker inn eller ikke.

Link to post

Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt.

Karlsenkystfiske skrev On 13.10.2019 at 15.05:

Klokkene har 3 ledninger, en for minus, en for pluss(lys) og en for signal. 

De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det:smiley:

Link to post
hegra skrev for 23 timer siden:

Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt.

De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det:smiley:

Skal holde deg oppdatert!

Er nok bare 3 ledninger. + og - til belysning. Så er det en ledning for signalet. Som da er ledningen fra temperaturgiver. I går fungerte klokka i 10 minutter før den igjen gikk i taket. 

 

20191016_205553.jpg.b195473052b94ae5ed29e86c17b0f95a.jpg

 

Oljetrykksmåleren har + og - minus i tillegg til ledningene for belysningen da trykkgiveren har to ledninger :)

Link to post

besides that you measure 12-13V DC.

Can you measure AC voltage?  

 

If there is, that can explain your voltmeters behavior. 

And if there is an AC voltage, that can mean that an AC/DC converter could be damaged. sometimes it is part of the dynamo.

 

This was an issue in my car. engine was running fine but instruments did strange things.

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...
hegra skrev On 16.10.2019 at 16.16:

Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt.

De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det:smiley:

 

Du må for all del ikke gi deg. Særlig ikke når det viser seg at du har helt rett :thumbsup::thumbsup:

Målte på nytt, men denne gangen var det bare 6V mellom + og -.  La opp en ny minus fra batteribank nr.2 og da fungerte plutselig alle klokkene bortsett fra oljetrykksmåleren. Satte inn en ny oljetrykksmåler. Den går nå i taket når det ikke er oljetrykk. Vet ikke hvorfor. Har prøvd å bytte om på ledningene på giveren. Men uansett, etter litt iherdig feilsøking, så viser deg seg at jeg kan måle 8V mellom forbruks - og start - når jeg slår på lyset i bryterrekka under. 3V når jeg har på ladelampa. Dette må vel bety at det er kontakt mellom + og - på disse kretsene? 

 

doctordre skrev On 17.10.2019 at 16.10:

besides that you measure 12-13V DC.

Can you measure AC voltage?  

 

If there is, that can explain your voltmeters behavior. 

And if there is an AC voltage, that can mean that an AC/DC converter could be damaged. sometimes it is part of the dynamo.

 

This was an issue in my car. engine was running fine but instruments did strange things.

 

 

I am able to measure AC, but the only AC on board is from a small inverter supplying various chargers and such.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

 

 

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

Men uansett, etter litt iherdig feilsøking, så viser deg seg at jeg kan måle 8V mellom forbruks - og start - når jeg slår på lyset i bryterrekka under. 3V når jeg har på ladelampa. Dette må vel bety at det er kontakt mellom + og - på disse kretsene? 

Sliter med og svare da jeg ikke vet hvor målepunktene er. Er det på minus batteripoler, eller minus oppe på lysrekka og minus på ladelys? Er det målt rett på polene er det vel brudd mellom minus på batteriene, og det skal det ikke være.

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

La opp en ny minus fra batteribank nr.2 og da fungerte plutselig alle klokkene 

Ja, det var dette jeg ønsket du skulle foreta først som sist, i stedet for og gå berserk med multimeter:smiley:. Men dette tyder jo på at det er forbindelse mellom batteri minuspoler, for batteribank nr 2 er normalt forbruk og ikke start.

 

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

bortsett fra oljetrykksmåleren

Oljetrykkmåleren går i taket når den mister kontakten med giveren, altså brudd på giverkabel, eller giveren har ikke kontakt med batteri minus (motorblokka), eller selve giveren er defekt. Har ikke tid til mer nå.

Link to post

Innledningsvis i tråden etterlyste jeg en oversikt over visse vitale spenninger. Det mener jeg fremdeles er den eneste veien ut av dette.

Tegn et skjema, og notér spenninger på alle batteribanker, på tenningsnøkkel, på hvert enkelt instrument, minus på bryterpanel m.m.

1. med tenning avslått.

2. de samme punktene med tenning på.

 -alle relatert til samme minuspunkt. Koble en fast ledning mellom multimetrets minusterminal og minus på startbatteriet.

 -uten ladere, eller andre utenforstående enheter.

 

Hold også invertere utenfor. Det "doctordre" mente med AC, var at du skulle sette multimeteret på "AC 20V" (eller der omkring) og måle der det skal være 12V DC. Om du da får noe som helst utslag, betyr dette sannsynligvis en kortsluttet diode i generatoren, noe som kan forvirre instrumentene kraftig. Men inntil videre bør alle målinger gjøres uten at motoren er i gang.

 

Link to post
ozo skrev for 8 timer siden:

Innledningsvis i tråden etterlyste jeg en oversikt over visse vitale spenninger. Det mener jeg fremdeles er den eneste veien ut av dette.

Mnnja,, skal man gå etter boka så er det vel riktig. Umulig og vite om flere feil er oppstått.  Men hvis trådstarter er i stand til og tegne og måle alt dette, hadde han neppe trengt hjelp på baatplassen for og finne feil(en). Feil måling er det jo gjort allerede. Det var jo nettopp når han la bort multimeteret og strekte denne ledningen som (innledningsvis) er nevnt at den ene feilen ble funnet. For ordens skyld påpekte mons feilen i aller første svar. Han bør nå finne bruddet i den opprinnelige minuskabelen slik at testkabelen kan fjernes. 

Den andre feilen med oljetrykket kan ha flere årsaker. Det er satt inn ny oljetrykkmåler så her er det særdeles viktig at instrument og giver hører sammen. Det vet vi ikke. Ikke sikkert det var noe feil med det opprinnelige instrumentet heller nå når ny ledning ble strekt. Er det orden på + og minus til instrumentet slik det nå er til de andre instrumentene? Hvis ja så tyder det på brudd mellom giver og instrument siden den flyr til topps. TS nevner han har byttet om på ledningene på giveren uten resultat. Enten er det en duo-giver som skal gi signal til både oljetrykkmåler og oljetrykklys med en ledning til hver, eller det er en to-polet giver som er isolert fra motorblokka. Da skal den ene av ledningene til batteri minus, mens den andre går til instrumentet. Så her vet vi heller ikke hvilke type giver dette er. Vær klar over at en del VP har isolerete givere selv om el- annlegget bare er en-polet.

Uansett,  hvis instrumentet faller til null når giverledning kobles til minus, så er instrument og giverledning sannsynligvis ok. Da er giveren kaputt, eller den hører ikke sammen med instrumentet. (Hvis dette er en amerikansk motor kan det være andre reaksjoner) 

Link to post
hegra skrev for 23 timer siden:

 

Sliter med og svare da jeg ikke vet hvor målepunktene er. Er det på minus batteripoler, eller minus oppe på lysrekka og minus på ladelys? Er det målt rett på polene er det vel brudd mellom minus på batteriene, og det skal det ikke være.

Ja, det var dette jeg ønsket du skulle foreta først som sist, i stedet for og gå berserk med multimeter:smiley:. Men dette tyder jo på at det er forbindelse mellom batteri minuspoler, for batteribank nr 2 er normalt forbruk og ikke start.

 

Her målte jeg i skapet på - som kommer fra forbruksbatteri. Andre målepunkt var et punkt som jeg tror er i kontakt med stålkjølen. Har ihvertfall alltid tidligere gitt "ren minus" ved andre målinger. Prøvde så alt av brytere og så at potensialet endret seg.

Får prøve å måle systematisk og skrive ned da!

 

hegra skrev for 13 timer siden:

 

Den andre feilen med oljetrykket kan ha flere årsaker. Det er satt inn ny oljetrykkmåler så her er det særdeles viktig at instrument og giver hører sammen. Det vet vi ikke. Ikke sikkert det var noe feil med det opprinnelige instrumentet heller nå når ny ledning ble strekt. Er det orden på + og minus til instrumentet slik det nå er til de andre instrumentene? Hvis ja så tyder det på brudd mellom giver og instrument siden den flyr til topps. TS nevner han har byttet om på ledningene på giveren uten resultat. Enten er det en duo-giver som skal gi signal til både oljetrykkmåler og oljetrykklys med en ledning til hver, eller det er en to-polet giver som er isolert fra motorblokka. Da skal den ene av ledningene til batteri minus, mens den andre går til instrumentet. Så her vet vi heller ikke hvilke type giver dette er. Vær klar over at en del VP har isolerete givere selv om el- annlegget bare er en-polet.

Uansett,  hvis instrumentet faller til null når giverledning kobles til minus, så er instrument og giverledning sannsynligvis ok. Da er giveren kaputt, eller den hører ikke sammen med instrumentet. (Hvis dette er en amerikansk motor kan det være andre reaksjoner) 

 

 

Giveren er ny. Men hva den hører sammen med og ikke ander jeg ikke. Trodde oljetrykksgivere var generiske og ga signal i samme område alle sammen? Får forsøke å koble giverledning til minus da!

Link to post

Ok, trodde det var instrumentet ved førerplass som var nytt. Uansett, instrument og giver må passe i sammen så det er jo en mulighet for at den nye giveren ikke er brukbar til ditt instrument. Ta ledningen av giveren nede på motoren, og koble den til minus. Går instrumentet fremdeles til topps tar du av minusen igjen. Så går du opp på instumentklokkens bakside og koble minus til der giverledning går inn på instrumentet. Går den til 0 nå så vet du det er brudd på giverledning. Forsikre deg om at det er forbindelse mellom alle minuspoler på batteriene, det skal det jo være.              Du skriver det er to ledninger til giver så hvilken du har er jo uvisst. Se hva jeg skrev om det tidligere. Fordel om du oppgir motortype, årsmodell, antall hk osv, da er slike ting som givere og annet lettere og spore på nettet. :wink:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...