Karlsenkystfiske Startet 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2019 Hei! Hatt en lei episode i dag hvor + kabelen fra dynamoen kom seg løs fra oppfestingen og kortsluttet mot motorblokka. Instrumentene ombord ble helt tullette. Nå har jeg fått utbedret skaden og dynamoen lader igjen, men instrumentene er døde. Bortsett fra kjølevannstemp som viser max. Er det rimelig å anta at kortslutningen har ødelagt alle sammen? Video av instrumentene mens kabelen lå å "sveiset" Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Nei. Spenningen instrumentene måler under et slikt uhell vil være mellom 0 og 15 volt, og det skal de klare. Tipper du har ødelagt noe jording eller sikringer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Hmmmm... noen ganger fungerer turtelleren. Den er rastløs, men viser ihvertfall noe. Når det skjer går voltmeterne i maks. Målte på oljetrykksgiveren - uendelig resistanse. Monterte inn ny, nå går klokka mot minus når den får spenning. Hjelper ikke å snu + og minus. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev for 14 timer siden: voltmeterne i maks Én av få mulige årsaker til å få mer enn 15 V er at generatoren ikke har kontakt med et operativt batteri. Da kan den produsere flere ganger så høy spenning -noe som nok kan gi merkelige utslag på diverse instrumenter. Hvis jeg forstår deg riktig så går den nye oljetrykksmåleren nedover fra null når den får spenning. Dette kan ikke bety noe annet enn at polariteten er feil -på instrumentet vel å merke. Om den er riktig ved giveren, så må det være en fundamental feil i f.eks. jording. Jeg ville ha sjekket visse vitale spenninger med motoren avslått. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Forstår ikke helt hvorfor du går løs på givere til instrumentene først. Prøv heller om det er spenning til dem. Tempmåler som går til topps når tenning er på tyder på at denne ikke har kontakt med batteri minus. Ta en lang ledning fra batteriets minuspol og opp til baksiden på instrumentets minustilkobling. Se om den da faller ned på normal visning. Alle instrumenter får normalt minus fra samme ledning og dermed kan de andre også ordne seg da de som regel er parallellkoblet. Ikke sikkert dette er feilen, men en enkel måte og feilsøke på. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Du har ikke montert kabelen på feil plass på dynamoen etter uhellet? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Karlsenkystfiske Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 mons skrev On 4.10.2019 at 16.40: Du har ikke montert kabelen på feil plass på dynamoen etter uhellet? Nei det er + på + her altså :) hegra skrev On 4.10.2019 at 15.05: Forstår ikke helt hvorfor du går løs på givere til instrumentene først. Prøv heller om det er spenning til dem. Tempmåler som går til topps når tenning er på tyder på at denne ikke har kontakt med batteri minus. Ta en lang ledning fra batteriets minuspol og opp til baksiden på instrumentets minustilkobling. Se om den da faller ned på normal visning. Alle instrumenter får normalt minus fra samme ledning og dermed kan de andre også ordne seg da de som regel er parallellkoblet. Ikke sikkert dette er feilen, men en enkel måte og feilsøke på. Alt ombord har felles jord. Ikke noe topolt system her. Hvis dem ikke hadde hatt spenning ville dem vel vært mørklagte og livløse? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 En lyspære reagerer ikke på om pluss og minus skifter plass. Et instrument vil sannsynligvis gå ballalaika. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Og jord kan være ok på motoren men ikke til instrumentene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 På mitt 12 V anlegg har jeg pluss og minus. Min jord går tilbake til trafo null (220 V). Husker jeg hadde problemer da jeg koblet opp tempereaturmåleren til motoroljen. En-polet system og en bunt ledninger på instrumentet. Der greide jeg å bytte om to ledninger. Tok meg timer før jeg skjønte sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 (redigert) Karlsenkystfiske skrev for 12 timer siden: Hvis dem ikke hadde hatt spenning ville dem vel vært mørklagte og livløse? Sant nok, men om instrumentene mister sin opprinnelige minuskontakt har de fremdeles kontakt med minus via giverne. Og da går tempmåler til topps, mens de andre viser null. At det er lys i dem kan skyldes at lyset får minus fra en annen minusledning som fremdeles er inntakt, mens den andre er brent av eller har brudd. Det er ganske vanlig faktisk at instrumenter har egen minusledning til lyset. Så hvis du kommer til på baksiden av instrumentene og finner minusledningen er det enkelt og foreta testen jeg nevnte i mitt første innlegg. Det er ikke nødvendig og koble fra noen ledninger under testen, bare koble til testledningen. Som sagt ikke sikkert dette er feilen, men at giverne eller instrumenter er ødelagt er vel tvilsomt. Glemte og nevne at tempmåler også går til topps om giverledning kommer i direkte kontakt med minus som foreksempel motorblokka, men det burde ikke gå utover de andre instrumentene slik det gjør hos deg. Redigert 10.Oktober.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Har sjekket minusen på instrumentene nå, og det er samme minus som alt annet ombord. Klokkene har 3 ledninger, en for minus, en for pluss(lys) og en for signal. Er spenning på alle sammen, men ikke liv i dem lengre. Så da må dem vel ha blitt ødelagte. Fra oljetrykkmåleren er det 8V når det ikke er trykk. Noen som har forhold til om dette er normalt spenning? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Er det mellom + og giver , eller mellom + og minus du måler 8 volt? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 hegra skrev for 18 timer siden: Er det mellom + og giver , eller mellom + og minus du måler 8 volt? giver og minus! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Vet ikke hvilken spenning det skal være der du har målt. Det jeg vet er at det skal være rundt 12 volt på baksiden av instrumentenes + og minus kontakter. Så kunne vi fått bekreftet at du har det ved måling. Selv om det er felles til instrumenter og belysning så kan det vel være brudd et sted. Redigert 14.Oktober.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 hegra skrev On 14.10.2019 at 13.48: Vet ikke hvilken spenning det skal være der du har målt. Det jeg vet er at det skal være rundt 12 volt på baksiden av instrumentenes + og minus kontakter. Så kunne vi fått bekreftet at du har det ved måling. Selv om det er felles til instrumenter og belysning så kan det vel være brudd et sted. Joda! Hele rekka har mellom 12 og 13V, avhengig av om batteriladeren kicker inn eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt. Karlsenkystfiske skrev On 13.10.2019 at 15.05: Klokkene har 3 ledninger, en for minus, en for pluss(lys) og en for signal. De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 hegra skrev for 23 timer siden: Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt. De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det Skal holde deg oppdatert! Er nok bare 3 ledninger. + og - til belysning. Så er det en ledning for signalet. Som da er ledningen fra temperaturgiver. I går fungerte klokka i 10 minutter før den igjen gikk i taket. Oljetrykksmåleren har + og - minus i tillegg til ledningene for belysningen da trykkgiveren har to ledninger :) Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 besides that you measure 12-13V DC. Can you measure AC voltage? If there is, that can explain your voltmeters behavior. And if there is an AC voltage, that can mean that an AC/DC converter could be damaged. sometimes it is part of the dynamo. This was an issue in my car. engine was running fine but instruments did strange things. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 hegra skrev On 16.10.2019 at 16.16: Merkelig greie dette her. Forstår bare ikke at en slik kortslutning skal ødelegge instrumentene, men nå er det ikke alt jeg skal forstå heller. Et siste desperat forsøk kunne jo være og koble fra alle ledningene på et av voltmeterne og så koble det direkte til batteripolene med to andre ledninger og se om det da viser 12 volt. Men det har du jo i grunnen allerede gjort i og med du har 12 volt frem til dem. Jeg gnåler mye om dette. Det er fordi det som skjer med tempmåler og oljetrykkmåler er akkurat det som skjer når disse mister sin minuskontakt. De fleste har jo fire eller fem ledninger slik at lyset i dem kan slås av og på med egen bryter. Har du bare tre vil det være konstant lys i dem så snart tenning er påslått. Men ser du har skrevet lys i parantes så kanskje du mente ledning til lys utenom de tre. Ok, skal ikke mase mer, men er jo spent på om du finner ut av det Du må for all del ikke gi deg. Særlig ikke når det viser seg at du har helt rett Målte på nytt, men denne gangen var det bare 6V mellom + og -. La opp en ny minus fra batteribank nr.2 og da fungerte plutselig alle klokkene bortsett fra oljetrykksmåleren. Satte inn en ny oljetrykksmåler. Den går nå i taket når det ikke er oljetrykk. Vet ikke hvorfor. Har prøvd å bytte om på ledningene på giveren. Men uansett, etter litt iherdig feilsøking, så viser deg seg at jeg kan måle 8V mellom forbruks - og start - når jeg slår på lyset i bryterrekka under. 3V når jeg har på ladelampa. Dette må vel bety at det er kontakt mellom + og - på disse kretsene? doctordre skrev On 17.10.2019 at 16.10: besides that you measure 12-13V DC. Can you measure AC voltage? If there is, that can explain your voltmeters behavior. And if there is an AC voltage, that can mean that an AC/DC converter could be damaged. sometimes it is part of the dynamo. This was an issue in my car. engine was running fine but instruments did strange things. I am able to measure AC, but the only AC on board is from a small inverter supplying various chargers and such. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: Men uansett, etter litt iherdig feilsøking, så viser deg seg at jeg kan måle 8V mellom forbruks - og start - når jeg slår på lyset i bryterrekka under. 3V når jeg har på ladelampa. Dette må vel bety at det er kontakt mellom + og - på disse kretsene? Sliter med og svare da jeg ikke vet hvor målepunktene er. Er det på minus batteripoler, eller minus oppe på lysrekka og minus på ladelys? Er det målt rett på polene er det vel brudd mellom minus på batteriene, og det skal det ikke være. Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: La opp en ny minus fra batteribank nr.2 og da fungerte plutselig alle klokkene Ja, det var dette jeg ønsket du skulle foreta først som sist, i stedet for og gå berserk med multimeter. Men dette tyder jo på at det er forbindelse mellom batteri minuspoler, for batteribank nr 2 er normalt forbruk og ikke start. Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: bortsett fra oljetrykksmåleren Oljetrykkmåleren går i taket når den mister kontakten med giveren, altså brudd på giverkabel, eller giveren har ikke kontakt med batteri minus (motorblokka), eller selve giveren er defekt. Har ikke tid til mer nå. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Innledningsvis i tråden etterlyste jeg en oversikt over visse vitale spenninger. Det mener jeg fremdeles er den eneste veien ut av dette. Tegn et skjema, og notér spenninger på alle batteribanker, på tenningsnøkkel, på hvert enkelt instrument, minus på bryterpanel m.m. 1. med tenning avslått. 2. de samme punktene med tenning på. -alle relatert til samme minuspunkt. Koble en fast ledning mellom multimetrets minusterminal og minus på startbatteriet. -uten ladere, eller andre utenforstående enheter. Hold også invertere utenfor. Det "doctordre" mente med AC, var at du skulle sette multimeteret på "AC 20V" (eller der omkring) og måle der det skal være 12V DC. Om du da får noe som helst utslag, betyr dette sannsynligvis en kortsluttet diode i generatoren, noe som kan forvirre instrumentene kraftig. Men inntil videre bør alle målinger gjøres uten at motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 ozo skrev for 8 timer siden: Innledningsvis i tråden etterlyste jeg en oversikt over visse vitale spenninger. Det mener jeg fremdeles er den eneste veien ut av dette. Mnnja,, skal man gå etter boka så er det vel riktig. Umulig og vite om flere feil er oppstått. Men hvis trådstarter er i stand til og tegne og måle alt dette, hadde han neppe trengt hjelp på baatplassen for og finne feil(en). Feil måling er det jo gjort allerede. Det var jo nettopp når han la bort multimeteret og strekte denne ledningen som (innledningsvis) er nevnt at den ene feilen ble funnet. For ordens skyld påpekte mons feilen i aller første svar. Han bør nå finne bruddet i den opprinnelige minuskabelen slik at testkabelen kan fjernes. Den andre feilen med oljetrykket kan ha flere årsaker. Det er satt inn ny oljetrykkmåler så her er det særdeles viktig at instrument og giver hører sammen. Det vet vi ikke. Ikke sikkert det var noe feil med det opprinnelige instrumentet heller nå når ny ledning ble strekt. Er det orden på + og minus til instrumentet slik det nå er til de andre instrumentene? Hvis ja så tyder det på brudd mellom giver og instrument siden den flyr til topps. TS nevner han har byttet om på ledningene på giveren uten resultat. Enten er det en duo-giver som skal gi signal til både oljetrykkmåler og oljetrykklys med en ledning til hver, eller det er en to-polet giver som er isolert fra motorblokka. Da skal den ene av ledningene til batteri minus, mens den andre går til instrumentet. Så her vet vi heller ikke hvilke type giver dette er. Vær klar over at en del VP har isolerete givere selv om el- annlegget bare er en-polet. Uansett, hvis instrumentet faller til null når giverledning kobles til minus, så er instrument og giverledning sannsynligvis ok. Da er giveren kaputt, eller den hører ikke sammen med instrumentet. (Hvis dette er en amerikansk motor kan det være andre reaksjoner) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 4.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 hegra skrev for 23 timer siden: Sliter med og svare da jeg ikke vet hvor målepunktene er. Er det på minus batteripoler, eller minus oppe på lysrekka og minus på ladelys? Er det målt rett på polene er det vel brudd mellom minus på batteriene, og det skal det ikke være. Ja, det var dette jeg ønsket du skulle foreta først som sist, i stedet for og gå berserk med multimeter. Men dette tyder jo på at det er forbindelse mellom batteri minuspoler, for batteribank nr 2 er normalt forbruk og ikke start. Her målte jeg i skapet på - som kommer fra forbruksbatteri. Andre målepunkt var et punkt som jeg tror er i kontakt med stålkjølen. Har ihvertfall alltid tidligere gitt "ren minus" ved andre målinger. Prøvde så alt av brytere og så at potensialet endret seg. Får prøve å måle systematisk og skrive ned da! hegra skrev for 13 timer siden: Den andre feilen med oljetrykket kan ha flere årsaker. Det er satt inn ny oljetrykkmåler så her er det særdeles viktig at instrument og giver hører sammen. Det vet vi ikke. Ikke sikkert det var noe feil med det opprinnelige instrumentet heller nå når ny ledning ble strekt. Er det orden på + og minus til instrumentet slik det nå er til de andre instrumentene? Hvis ja så tyder det på brudd mellom giver og instrument siden den flyr til topps. TS nevner han har byttet om på ledningene på giveren uten resultat. Enten er det en duo-giver som skal gi signal til både oljetrykkmåler og oljetrykklys med en ledning til hver, eller det er en to-polet giver som er isolert fra motorblokka. Da skal den ene av ledningene til batteri minus, mens den andre går til instrumentet. Så her vet vi heller ikke hvilke type giver dette er. Vær klar over at en del VP har isolerete givere selv om el- annlegget bare er en-polet. Uansett, hvis instrumentet faller til null når giverledning kobles til minus, så er instrument og giverledning sannsynligvis ok. Da er giveren kaputt, eller den hører ikke sammen med instrumentet. (Hvis dette er en amerikansk motor kan det være andre reaksjoner) Giveren er ny. Men hva den hører sammen med og ikke ander jeg ikke. Trodde oljetrykksgivere var generiske og ga signal i samme område alle sammen? Får forsøke å koble giverledning til minus da! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 (redigert) Ok, trodde det var instrumentet ved førerplass som var nytt. Uansett, instrument og giver må passe i sammen så det er jo en mulighet for at den nye giveren ikke er brukbar til ditt instrument. Ta ledningen av giveren nede på motoren, og koble den til minus. Går instrumentet fremdeles til topps tar du av minusen igjen. Så går du opp på instumentklokkens bakside og koble minus til der giverledning går inn på instrumentet. Går den til 0 nå så vet du det er brudd på giverledning. Forsikre deg om at det er forbindelse mellom alle minuspoler på batteriene, det skal det jo være. Du skriver det er to ledninger til giver så hvilken du har er jo uvisst. Se hva jeg skrev om det tidligere. Fordel om du oppgir motortype, årsmodell, antall hk osv, da er slike ting som givere og annet lettere og spore på nettet. Redigert 4.November.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.